De tre vise männen har i långa tider varit ett otroligt populärt motiv i den kristna konsten. Jag har skrivit om såna bilder här förut men nu har jag hittat en hel massa jättefina bilder, särskilt från medeltida manuskript. Så jag måste bara dela dem med er medan det är någorlunda säsong.
Typiskt att en av de vise, den äldste, tagit av sig sin krona för att hylla Jesus som konungarnas konung. Han räcker fram guld, jag försöker leta efter varför guldet är i form av en bägare men man kan ju gissa att det ska vara en nattvardskalk? En av de andra pekar på stjärnan och Maria ser mild och klok ut, som vanligt i blått.
Att de är tre har blivit tradition men tidigt i den kristna konsten kunde de vara fyra, åtta eller tolv! Fast tre passar ju till tre gåvor förstås.
Så här ser samma motiv ut i etiopisk tappning. Där heter de vise männen inte (som vi kanske är vana vid) Kaspar, Melchior och Balthasar utan Hor, Basanater och Karsudan. Över huvud taget har det olika namn på olika håll. I syrianska kyrkor heter de Larvandad, Hormisdas och Gushnasaph och det är kanske de trovärdigaste namnen om de nu är från trakten av Persien.
Wikipedia ger en hel drös med namn på olika språk! Kolla här:
- Grekiska namn: Apellius, Amerius och Damascus
- Hebreiska: Galgalat, Malgalat och Sarachin
- Persiska: Hormizdh, Yazdegerd och Perozadh
- Etiopiska: Hor, Basanater och Karsudan
- Armeniska: Kagpha, Badadilma och Badadakharida
Nu börjar den utlovade serien! En serie bilder som illustrerar en medeltida handskrift på ett fantastiskt sätt. Här tror jag att vi ser de vise männen rida iväg på sina hästar (!). Antingen det eller så har de pratat med herdar eller något till höger i bilden?
Detta borde föreställa hur de kommer fram till Herodes för att de tror den nya kungen finns i Jerusalem. Han välkomnar dem men visst ser det ut som att hela staden Jerusalem är ganska oroad av ryktena? I så fall har jag skrivit om det under ”hemligheter i berättelsen om de vise männen”.
Herodes har ingen koll så han frågar de lärda och prästerna om var Messias ska födas och här kommer de med Mikas bok och visar att Betlehem är platsen!
På det sättet kommer de till slut att finna barnet. Än en gång ser vi en vis man som böjer knä med kronan i handen, här ser det lite ut som att han bjuder barnet på kakor?
Nedanför ser vi det fascinerande motivet där en ängel väcker de vise männen (som tydligen sover i samma säng(!)) och säger att de inte ska tillbaka till Herodes. Jag har skrivit om det tidigare som ”de nyväckta visa männen”.
Här är ett senare daterat konstverk med ett stort följe vid krubban. Rimligt ändå att de har ett följe med sig? Vacker målning!
Så har vi också här en hel massa folk med vid Jesus som är i ett stall i en grotta. Här är det en massa barn som får följa med och bära kistor med gåvor?
Den här bilden får avrunda sviten, än en gång ser vi vise män som kommer fram till barnet. Läs också gärna det jag skrivit om ”de vise männen och kamelen från Saba”.
MEN vi tar faktiskt några bilder till!
Till berättelsen om de vise männen hör också att Herodes låter döda alla gossebarn i Betlehem som är under två år (för kanske att de vise männen ändå tog rätt lång tid på sig att komma fram?
Här är en grotesk avbildning av barn som blivit martyrer och hamnat i himlen men fortfarande har svärd i sig. I legenderna är det fråga om mängder av barn men Betlehem var inte stort så det kan inte varit fråga om särskilt många under två år där?
Om bilden ovan är grotesk så tycker jag mer om denna ikon av de värnlösa barnen!
Här ser vi barnen som en skara i vitt i mitten, vi ser de grymma dåden uppe till vänster och de sörjande mödrarna till höger. Högst upp Kristus som själv var ett barn och identifieras starkt med barn som lider. Det finns ju gott om barn som lider också idag så den här ikonen känns stark och aktuell för mig.
Det var hela bildsviten det! Skriv gärna nedan om du har några tankar kring dessa!
Lämna ett svar