Framgångar för Vandra Vägen!

Lagom till bloggens födelsedagsfirande nåddes jag av nyheter om hur det sett ut med läsandet under det gångna året!

Som det är ordnat med den här bloggen får jag i stort sett ingen återkoppling om hur många som läser det jag skriver. Det har jag med åren vant mig vid att se som en fördel för annars kan jag lätt fokusera på fel saker. Men nu har jag fått lite glädjande feedback då de som sköter Svenska kyrkans bloggportal offentliggjort vilka bloggposter som är de mest lästa för 2019.

Den minnesgoda läsaren minns att de gjord likadant förra året och att jag då hade med flera olika av mina bloggposter på ”tio i topp”. I år är det lite utökat till de 17 mest lästa bloggposterna, och där har jag med riktigt många härifrån! Jag gör som förra året och länkar dem här med en kort kommentar!

1. Fyra saker du inte ska säga till en sörjande – Toppar alltså alltjämt bloggportalen även i år. Det känns fint, och förstås inget jag räknade med alls då jag skrev det så jag är tacksam att det ändå blev hyfsat bra.

3. Vad är egentligen en fadder? eller gudmor? -Den här från 2016 har letat sig in på listan på något sätt. Det är ju rimligt att det kan vara något många googlar på men som få har skrivit något om så det kanske inte är så konstigt? Roligt ändå att det är en bloggpost där jag citerar 1686 års kyrkolag med urgammal stavning så det är inte helt lättläst…

5. Varför är ett ankare en symbol för hoppet? -är också gammal, från 2013, och har varit med på listan förr. Är väl på samma sätt som med fadderbloggposten där antar jag. Jag brukar förresten väldigt gärna komma dragande med bilden av ankaret i mina predikningar om det är läge, är det någon som vill får ni gärna skänka mig ett ankare att ha som rekvisita.

8. Amen, vad betyder det egentligen? – ända från 2012! Nu är jag ändå lite glad att kopplingen jag gjorde till Youtube inte funkar längre för där var jag mitt skäggigaste jag någonsin (föräldraledig så otvättad också) och pratade så bonnig västgötska jag kunde, mitt mest sedda youtubeklipp!

16. Fem kärleksspråk och en kärlekstank -från 2014 så nostalgin fortsätter för min del. Här återger jag huvudtanken i boken ”kärlekens fem språk” som är både klok och så enkel att alla kan ta till sig den i alla möjliga situationer. Mest minns jag knåpandet med att sätta ihop illustrationen i något slags bildprogram, bloggposterna med egengjord grafik får ju en extra stor plats i hjärtat!

17. Morgonbön som täcker allt -2015. Det här är en väldigt fin morgonbön jag fick i en liten bok vid prästvigningen. Det var lustigt att den kom med, jag fick nämligen plötsligt en kommentar på den posten för bara några dagar sedan.

6 bloggposter av 17 alltså, det känns riktigt häftigt, och lite lustigt hur det funkar när gamla bloggposter får liv på nytt så här.

Jag vet fortfarande inte alls vad det här innebär i fråga om antal klick på just de här posterna men det spelar väl just inte någon roll heller. Det här kändes roligt och uppmuntrande.