Hädelse i julgranen

I morgon bitti ska hustrun och jag gå och lyssna på Adolf Fredriks musikklasselever i Storkyrkan. Det är Luciafirande också i Storkyrkan. Det är fantastiskt att lyssna till dessa duktiga barn och ungdomar. Deras engagemang är ett uttryck för det goda i tillvaron, för ljuset som behövs i en mörk värd.

Bedrövligt i denna mörka värld är dock att Armémuseet säljer julgransprydnader som är formade som handgranater http://www.dn.se/nyheter/sverige/granatpynt-for-granen-uppror. Handgranatens enda uppgift är att skada och döda. Intäkterna för dessa ”julgransprydnader” går till välgörande ändamål. Den enes död, den andres bröd kan man lugnt säga.  Granen är ett uttryck för paradisträdet i 1 Mosebok – livets träd. Att ha handgranater i livets träd är hädelse! Det måste finnas andra sätt att samla in pengar till välgörande ändamål – också på Armémuseet.

Rickard säger
13 december 2011 – 04:32

Jag var på lucikakonsert i Globen i söndags med ca 1200 barn och ungdomar från musikklasserna och musikgymnasierna. Bra konsert och en mäktig upplevelse även om det inte var samma gemytliga stämning som det är i kyrkan med en luciakonsert tidigt på morgonen.

Verkligen korkat av armeemuseet ! Inte ens den galnaste militären kan väl vilja hänga en handgranat i julgranen ?

P-A Rudberg säger
13 december 2011 – 07:12

Eller kan man vända på det och se att livets träd definitivt desarmerar handgranaten?

I fästningskyrkan i Karlsborg hänger en fantastisk ljuskrona gjord av - bajonetter. När får vi en folkstorm och indignerade kommentarer om det?

Jonas säger
17 december 2011 – 11:00

Jag tycker att det är en viss skillnad på ljuskronan i Garnisonskyrkan (där jag varit) med bajonetter och handgranater i julgranen. Knivar kan för övrigt användas på ett icke krigiskt sätt vilket knappast handgranater kan, och det handlar om att ta till vara föremål som varit del av stridsutrustningen på ett icke-krigiskt sätt.

Läge att inte göra besök på Armémuseum till de ångrat sig och gjort bot.

Thorsten Schütte säger
19 december 2011 – 02:33

A propos "hädelse": Vad sägs om hur SVT "firar" Maria på hennes söndag:
med Michelangeos Pietà som utgångspunkt för förvanskningen?