Detta är den dag då Herren grep in!

Psalmisten skriver: Detta är den dag då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada! (Ps 118:24)

Påskdagsmorgon och solen strålar över vårt Stockholm. Påskdagsmorgon och stora delar av världen firar att ljuset har segrat över mörkret, att livet har vunnit över döden, att Jesus som korsfästes och dog mot alla odds, mot allt vad vetenskap alls kan
yttra sig om, mot allt vad logik och förnuft kan omfatta, uppstod från de döda.

Detta är den dag då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada! (Ps 118:24) Psalmistens ord påminner oss om Guds ingripande – påminner oss om att Gud inte är den frånvarande, den som en gång satte igång skapelsens krafter men sedan inget mer. Nej, när påskropet med budskapet om Kristi uppståndelse ljuder över jorden är det ett budskap om Gud som griper in, om skapelsens Herre som är försoningens
Herre, som är livets Herre och som vill förnyelse, försoning, upprättelse och liv. Detta är den dag då Herren grep in. Låt oss
jubla och vara glada!
(Ps 118:24)

Kristus har sannerligen uppstått från de döda! Det är en glädjens dag, med ett glädjens budskap. Graven var tom när kvinnorna kom för att sköta om Jesu döda kropp. Graven var tom, förvirring, förvåning, förtvivlan och så budskapet om livets seger, om Guds seger, om hur Gud grep in.

Förra måndagen stod jag tillsammans med så många andra och köade för att få komma in i graven. Gravkyrkan i Jerusalem, även kallad Uppståndelsekyrkan är platsen för Jesu död och uppståndelse. Graven är platsen för Hans uppståndelse. Det är den heligaste platsen på jorden för alla kristna – en  plats som påminner oss om att Gud griper in, en plats som påminner oss om att Jesus Kristus har uppstått. Det handlar inte om en idé som lever vidare. Det handlar inte enbart om en teologi som har utarbetats. Det handlar om en historiskt faktisk händelse. Jesus från Nasaret som korsfästes och dödades av romarna uppstod på tredje dagen. Graven var tom. Graven är tom. Livet har segrat! Kärleken har segrat! Gud har segrat! Och i denna Guds seger, i denna Guds kärlek, i denna Guds omsorg får Du och jag leva varje andetag. Därför får vi idag, med alla de  kyrkor som firar påsk denna helg ropa påskropet om Kristi uppståndelse och också säga med psalmisten: Detta är den dag då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada! (Ps 118:24)  Kristus har uppstått, halleluja! Ja, Han är sannerligen uppstånden, halleluja!

Glad påsk önskar jag Er alla!

Bengt Malmgren säger
8 april 2012 – 10:12

Glad påsk, Åke!

Maria &Co säger
8 april 2012 – 02:52

Glad påsk till dig och hela familjen!
Grattis till "nya jobbet".
Kramis
Maria

Per Larsson säger
8 april 2012 – 09:51

Nästa år i Skara domkyrka!

P-A Rudberg säger
8 april 2012 – 11:06

Den stora frågan är då: Hur lever vi med uppståndelsen i vår vardag? Eller blir det så stort och "upphaussat" i salvelsefull retorik att det passerar över våra huvuden?

Hur ser uppståndelsen ut i rent praktisk betydelse för mig i min vardag?

Åke Bonnier svarar
9 april 2024 – 08:12

Hej P-A och alla andra,
Ett försök till svar hämtar jag från den predikan jag håller idag i Storkyrkan och som får bli ett blogginlägg idag. Det är inte hela predikan. Den kommer att kunna läsas i sin helhet senare i veckan på Stockholms domkyrkoförsamlings hemsida under rubriken ”domprosten”. God fortsättning på påsktiden!

Timjan säger
9 april 2012 – 01:13

λέγει αὐτῷ Ἰησοῦς· ἐγὼ εἰμι ἡ ὁδὸς καὶ ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή· οὐδεὶς ἔρχεται πρὸς τὸν πατέρα εἰ μὴ δι’ ἐμοῦ. (Légei auto Jésous: egò eími he odòs, kai he aléthaeia, kai he Zoé. Oudeìs ärchetai pròs tòn Patéra ei mè di emoû.) Johannes 14:6

Det är vad jag betraktar som kartan - den enkla sammanfattningen av hur vi bör leva med uppståndelsen i vardagen. Det finns en väg till Fadern. Det finns sanningar att hålla sig till. Jesus lever.