Vad är kristet?

Sverige är ett kristet land sägs det ibland och likaledes sägs det att Sveriges lagstiftsning vilar på kristen grund. Det är fina formuleringar, vackra tankar – men stämmer det? Vad är egentligen kristet? Likaledes finns det de som sätter upp tydliga ramar för vad kristen tro tillåter, vilka trostolkningar som är de rätta för att man ska kunna kallas kristen.

Många människor tycker att det är skönt med stämplar. Dessa stämplar använder man för att få grepp om tillvaron, för att ”sätta en stämpel” på företeelser och situationer så man vet vad det handlar om. Du är si och så. Du är kristen. Du är inte kristen. Detta är kristet. Detta är inte kristet. Vårt behov av stämplar har att göra med vår egen svaghet, vår egen rädsla för att inte ha grepp om tillvaron. Kanske, och djupast sätt, handlar vårt behov av stämplar om att ha grepp om Gud. För det är ju oroande att Gud alltid är större, att Gud inte helt går att fångas in i dogmer och läror. Och samtidigt: Vad är då kristet?

Är goda gärningar kristet? Jo, jag vill mena att det ingår att kristna gör goda gärningar, men goda gärningar i sig själva är inte mer (och inte mindre heller) än goda gärningar. Är Sverige ett kristet land? Nej, men Sverige är ett land där kristna kan bo, tro och verka fritt liksom msulimer kan bo, tro och verka fritt, liksom judar, liksom hinduer och buddister. Jo, jag vet att det finns begränsningar som det går att diskutera. Halalslakt (kosherslakt) är förbjudet i Sverige och försvårar för judar och muslimer att äta kött etc. Men ändå. vi har alla stor frihet om vi jämför med många andra länder. Är nu detta kristet? Nej, men bra. Kan inte det räcka? Sverige är inte ett kristet land men ett bra land. Vår lagstiftning är inte kristen eller judisk-kristen utan positivt sekulär med goda grundvärderingar.

Vad är då kristet? Kristet är det liv vi lever med allt vi gör, säger och tänker som har sin inriktning mot och grund i Jesus Kristus. När kyrkan sysslar med social verksamhet är det inte en kristen verksamhet om den inte har Kristus som grund och motivation. Kort sagt: Vi måste veta vad vi säger och vad vi gör och varför. Grunden för ett kristet liv i kyrkans sammanhang måste vara Jesus Kristus, den korsfäste och uppståndne. Han måste få påverka oss, leda oss, fylla oss så att vi i hans efterföljd lever kristet, d v s våra handlingar och vårt tal blir då sådant att det vittnar om vår Gud!

Det är kristet!

P-A Rudberg säger
25 april 2012 – 08:14

För mig handlar det om att ha en egen relation till Jesus - en relation som baseras på mitt sökande och min längtan.

Och det handlar om de konsekvenser det får för mitt handlande och mina relationer till mina medmänniskor - konsekvenser som baseras på viljan att följa Jesus så som jag har mött honom och de källor vi har till honom.

Åke Bonnier svarar
26 april 2024 – 08:12

Hej P-A, Du säger ungefär samma sak som jag gör i mitt sista stycke. Jag håller alltså med Dig. Det kristna livet handlar om Kristus som grund och relation. Konsekvenserna av denna grund och relation är kristet handlande därför att handladet har sin motivation i Kristus eget liv och i hans eget bud.

Roligt JollyRoger att Du tycker om mitt inlägg! Respekt för varandras trosövertygelser och livsvägar är viktigt.

JollyRoger säger
26 april 2012 – 12:50

Fint skrivet. Själv är jag ateist, men jag ser inget problem att komma överens om ett bra samhälle tillsammans med dig.

Staffan Wadström säger
27 april 2012 – 08:54

För en gångs skull kan jag fullt ut dela ditt inlägg. Det känns bra. Någon skrev ungefär följande: "Kristendomen är inte en religion. Religion är när människor försöker närma sig Gud genom goda gärningar. Kristendomen handlar om att Gud kommer till människor genom Jesus Kristus". Kristendomen har lika lite att göra med kyrkor - även om den kykliga gemenskapen oftast är god och kan hjälpa till att komma till Jesus. Välkommen att delta i Jeusmanisfestationen den 12 maj!