Hellre brödlös än (t-)rådlös!

Jag har varit på syföreningsauktion. Det var verkligen roligt! Fina handarbeten, vävda dukar, löpare, matta, sydda förkläden, kassar och kuddar auktioerades ut av Kalle som gjort detta i ett stort antal år. Kassar med grönsaker, påsar med bullar, kakor  och frallor gick till låga priser. Jag satt och tänkte för mig själv att priserna var skamlöst låga. Var inte damernas ( jo det var nog mest damer som hade bidragit) arbete värt mer? Dessutom skulle pengarna gå till kyrkans livsviktiga  internationella arbete och den lokala församlingens ungdomsverksamhet. Generationsgränssprängning kan man kalla detta stöd. Mer sådana generationsgränssprägningar skulle vi behöva i kyrkan.

Men jag hoppas att syföreningar kommer att fortsätta. Alla syföreningarnas arbeten har ju bidragit så enormt till kyrkans möjlighet att verka! Inte minst internationellt genom det som förr hette Lutherhjälpen och Svenska kyrkans Mission. I dag heter detta arbete just ’Svenska kyrkans internationella arbete’. Men syföreningarna med alla dess medlemmar, med alla damer  ( och herrar) som sytt, stickat, virkat, vävt, bakat och kokat kaffe etc, behövs. Med denna lilla blogg vill jag tacka Er alla i församlingarnas olika syföreningar för att ni orkar, för att ni vill och för att ni gör. Tack!! Jag hoppas att jag ska möta många syföreningar i mina visitationssammanhang i Skara stift! Då kan jag också muntligt få tacka. För ni behövs! Era ideella insatser är omistliga!

Anders Gunnarsson säger
12 juli 2012 – 07:03

SvK:s mission jag en stor plats i historien. Har den det i framtiden?

12 juli 2012 – 09:42

Det är inte konstigt att priserna är låga. I kyrkliga sammanhang kan man ju inte tala om ïntelligent design. Heja P-A och Vat 2!

P-A Rudberg svarar
12 juli 2024 – 11:12

LFL,

Skärp dig och bete dig som en vuxen person.

12 juli 2012 – 09:44

Det är väl inte konstigt att priserna är låga, för i kyrkliga sammanhang får man ju inte tala om intelligent design...

Margareth Hagberg säger
15 juli 2012 – 01:14

Det är skillnad på att arbeta idellt och professionellt och det fina och värdefulla i att arbeta ideellt är att det ger alla en möjlighet att bidra med både stort som smått utifrån sina förutsättningar. Vill man, och har man stora möjligheter och förutsättningar, så kan man ju alltid visa att man uppskattar genom att ge ett extra bidrag. Det här handlar inte om intelligens eller design utan det handlar om hur vi förhåller oss till varandra och skapar gemensamma förutsättningar för alla. Det är väl främst det som är viktiga ingredienser när man möter och arbetar för att stötta utsatta människor, eller? En eloge till alla underbara människor som arbetar ideellt och som gör det för sina medmänniskors skull. Tack fina ni för att ni finns och må Gud alltid vara med er i era liv.

P-A Rudberg svarar
15 juli 2024 – 11:12

Mitt i prick! ”Utifrån sina förutsättningar” är nyckelmeningen. Vi blir ianspråktagna baserat på vilka vi är och vad vi kan – precis som Jesus valde ut sina lärjungar. Vi behöver inte vara ”bäst” eller ”perfekta” – vi kan vara de vi är. Och så kan vi glädjas över att få bidra.

Ingemar Lans säger
15 juli 2012 – 01:18

Som biskop är du välkommen till syföreningsdagar på Flämslätt. Vi fyller stiftsgården tre dagar varje vår.

15 juli 2024 – 11:12

Jag kommer med glädje om almanackan tillåter!

16 juli 2012 – 12:49

Uttryckt intelligent design har med skapelsen att göra. Hela skapelsen är så intelligent "designad" så att den inte kan ha tillkommit genom en slump, utan endas geno Guds Ord.

Fastän gorde av människor bär de kyrkliga syföreningarnas alster en tydlig prägel av intelligent design. Jag har sett åtskilliga exempell, och allting har varit utsökta konsthantverk, Gud till ära och människor till glädje och i många fall också till nytta.

Låt oss inte reducera allting som sker utanför de ordinarie gudstjänsterna i kyrkan till något slags social verksamhet, eller enbart ett sätt att umgås!