Varför kommer ni inte när vi ringer?


Känner ni igen frågan? Det var Hasse Alfredssons fråga i monologogen ’ringaren’. När det var biskopshearing i Skara stift ( d v s i Falköpings Medborgarhus) ställde intervjuarna frågan om hur vi som biskopskandidater såg på detta med att få fler att gå i kyrkan i samband med gudstjänsterna? Det finns ingen universallösning på den frågan. Men, som biskop electus i två veckor till vill jag understryka vikten av att vi alla som är medansvariga för gudstjänstutformningarna i Skara stift firar gudstjänster som berör människor, med en förkunnelse där vi vågar förkunna, vågar problematisera, vågar tolka så att evangeliet inte blir ett allmänreligiöst snömos som inte berör andra än de redan ’invigda’ (och antagligen knappt dem heller). Nej, evangeliet måste utmana och tala in i det sammanhang som är 2012. Vi som har förkunnaruppgiften måste förkunna det befriande och upprättande budskapet med Jesus Kristus, den korsfäste och uppståndne  som grund och centrum – en förkunnelse som är en ’blandning av sött och salt’, en förkunnelse där kyrkan vågar tydliggöra sitt engagemang för de marginaliserade, en förkunnelse som är befriande på många olika sätt. Vi måste hjälpa människor att se att var och en, i sin egen situation, i sitt eget liv, är utrustad med nådens gåvor. Vi får med förkunnelsen i ord och handling hjälpa vår medsyster och medbroder att se dem och att våga leva dem.

Det är, menar jag, först när förkunnelsen berör och känns angelägen, som människor vill komma och fira gudstjänst. Det är en utmaning! Låt oss ta den utmaningen, inte bara i Skara stift utan i alla förkunnelsesammanhang i Svenska kyrkan. Då tror  jag att fler kommer när vi ringer.

16 kommentarer

Sven Andersson säger
12 augusti 2012 – 08:43

För att gudstjänsten skall beröra oss måste grundfakta finnas med.
1. Vi är syndare (älskar inte Gud över allting, inte vår nästa som oss själva)
Då säjer många:"Jag känner mej inte syndig", men det kvittar för enligt
bibeln och ett väckt samvete så ÄR VI ALLA SYNDARE.
2. Vi måste be om och ta emot förlåtelsen (eftersom Jesus tagit på sig vår skuld).
Då säjer många:"Jag känner inte att jag blivit förlåten"; men det kvittar för
enligt bibeln ÄR DU FÖRLÅTEN, oavsett vad du känner.
I varje gudstjänst erbjuds denna rening. Man borde se stor skillnad på dem som
går in i kyrkan till gudstjänst och de som kommer ut RENADE! Fattaru???

Patrik säger
12 augusti 2012 – 10:47

Otroligt viktiga ord Sven! Det är bara så kyrkan kan bli relevant för sin samtid. Jesus är vårat lösen (Mark 10:45). Frågan om försoning är så centralt, och må oss i Svk aldrig tappa tron på detta. Första Johannesbrevet 4:7-21 kan hjälpa oss och styrka oss än mer.

Lycka till med allt Åke!

Marre säger
13 augusti 2012 – 08:05

För att hitta till kyrkan så måste Gud hitta OSS på något sätt.

För mig var det så att jag fick sprickor i mig under mitt "perfekta" liv.

I sprickorna rann Gud in. (Jag låg och bad om förlåtelse och nåd i en sista desperat bön till Gud. Och flera kilo "lyftes av mina axlar". Jag bara satte mig upp och var helt frisk!!)

Sedan har jag vandrat i hans spår. Jag har äntligen funnit meningen med livet och hittat hem.

Men jag kan tyvärr inte få med mig mina vänner, dom är inte där än...
-oavsett hur intressanta predikningarna är så är det ett för stort steg för dom att ta.

P-A Rudberg säger
13 augusti 2012 – 01:15

Åke, en så otroligt viktig "programförklaring" inför ditt biskopsuppdrag.
Vårt gudstjänstfirande måste bygga på verklig gemenskap och verklig delaktighet. Det får inte bara bli något vi säger utan något vi verkligen är och gör.
Då måste vi våga oss utanför det bekväma och in i mötet med andra människor. Vi måste våga släppa taget om det invanda som bara förstås av de redan invigda. Vi måste göra det oförändrade budskapet relevant och förståeligt här och nu.
Vilken utmaning! :-)

Anders Gunnarsson svarar
13 augusti 2024 – 11:12

Och vilken indirekt sågning av hela SvK (som är rikast o irrelevantast bland lutherska samfund)!

Ty den som gifter sig med samtiden blir snart änkeman!

Maj-Britt Rondahl säger
15 augusti 2012 – 12:35

Tänkte på Gunnar Bolin som rapporterat från OS sändningarna i London de senaste veckorna. I sin sista krönika, tror jag det var, kollade han in kyrkorna som försökte frälsa OS deltagarna. Svenska kyrkan hade också ett team på plats.
Iallafall får Gunnar Bolin frågan av en kristen syster "har du funnit Jesus", eller något i den stilen. Nej, svarade han. Då kändes både frågan och svaret så "fel". Frågan för den är ovanlig för våra öron i Sverige och svaret så typiskt svenskt. Hur har det blivit så i Sverige. Det är ju inte första gången detta sägs som nu du ger uttryck för Åke Bonnier. Vad är det för fel på vår svenksa kyrka? Jag är själv präst och kämpar med detta inför varje predikan. Hur kan jag "ruska om" församalingen och hur kan jag själv bli mer och mer andlig så "att jag utstrålar detta nödvändiga för att nå fram". Hur gör du Åke? "Shopping-guden" är det alla dras till idag. På söndag är det just "tro och liv" som skall gestaltas så att det berör människor. Fick en fruktansvärd inblick i hur ett liv kan gestalta sig när jag såg Leif GW Perssons rubrik för ikväll "Kan människor födas onda" och så berättar han den ohyggliga historien om en 11 årig flicka som mördat två barn. Hon själv hade blivit sexuellt utnyttjad och haft en fruktansvärd barndom. Alla som far nöd i vårt Sverige idag utförsäkrade och arbetslösa de har väl också barn. Vad händer med dem? Ja det är många frågor som jag just nu försöker härbergera inför söndagens text om fariséen och tullindrivaren. Vem är jag/du av dem?
Maj-Britt

Åke Bonnier svarar
18 augusti 2024 – 11:12

Hej Maj-Britt,
Tack för Din kommentar! Det finns sannerligen inga enkla lösningar för att ruska om människor – vad det nu betyder. Men vi får försöka leva som vi lär och fördjupa evangeliet för oss själva i våra förberedelser och se att evangeliet inte bara talar till ”de andra” utan också till var och en av oss, d v s till mig själv. Att predika är sannerligen inte lätt och allka vi som har den uppgiften får, lokalt och regionalt, stötta varandra, be för varandra och be att vi får förkunna Guds Ord på ett sådant sätt att människor blir berörda.
Sedan behöver Guds Ord också konkretiseras i handling, det vi kallar diakoni och där har vi också alla ett stort uppdrag. Varje församling borde präglas av eller genomsyras av en diakonal hållning där vi ser, bekräftar och upprättar våra minsta syskon utifrån de resurser som församlingen har.

Men jag hoppas också att vi alla ska våga stå upp för vår övertygelse – en övertygelse som vi inte ska pracka på andra men som vi får dela med alla dem som vill lyssna och där vi får lyssna till alla dem som vill dela med oss.
Maj-Britt, tappa inte modet!
All välsignelse önskar jag Dig!

Åke

Magnus Olsson säger
17 augusti 2012 – 09:52

Åke kan få en västgötahistoria om gudstjänstfirande. Två luffare på slätts utanför Vara fick bekymmer pga dåligt väder men hörde klockerna ringa varpå den ene sa " schauu vee tauu åå gauenn i körkaa därimgabörte?" och väl där fick de höra prosten dundra om " djauuvulään suum laauu schlaageen och i böjäär" sedan gick de efter gudstjänsten vidare men vädret blev dåligt igen och det ringde i en annan kyrka en bit bort. De tänkte samma tanke igen och gick dit och samme prost dundrade på men denna gången om att " djauuvlään geck runt och var sum ett rytande läjunn sum velle sluuka dem", så efteråt sa den ene " Dauu vare brau könstiiger männ förra gånga vaur djävvla slagen i bööjer mää senere vaur han mi sann runt åå for oå skulle sluka uss?" varpå den andre sa " dää förstauur du väll att han hade sletet si mella tjänstera". Det folk vill ha är korrekt information dvs begriplighet. / Magnus Olsson

Sven Andersson säger
17 augusti 2012 – 10:42

Åke! När Du ringer i Skara, så vet vi att du främst uppskattas av RFSL
och av imamer och andra företrädare för andra religioner. Detta har du
själv markerat i Kyrkans Tidning och på div. bloggar.
Åke. Vi är många som sett en biskopsvigning som en helig handling, då
Guds Helige Ande konkret förmedlats till den blivande biskopen.
F o m nu tänker jag mej en "light version" för dej och andra, som har andra
syften än de rent kristliga - att uppbygga och välsigna Gudsfolket - och i st
syftar till att förverkliga andra ting som religionsblandning, sexuell lössläppt-
het, allmän vänlighet och allt annat "up to date". Så tolkar jag dina resone-
mang. Då blir det tid för en andra biskop i stiftet, som syftar till att leda de
kristna, uppbygga dem och ge dem kristna präster och diakoner.

P-A Rudberg svarar
20 augusti 2024 – 11:12

Sven Andersson,

Nu kanske du ska ta och hålla dig till fakta? Åke valdes med STOR majoritet till biskop i Skara. De som valde honom var varken imamer eller RFSL.

Dina anklagelser mot Åke Bonnier har ingen som helst grund i verkligheten – läs bara vad han har skrivit om fokus på Jesus, på tron, på nåden.

Sven Andersson säger
17 augusti 2012 – 10:48

P S Åke, du instämmer väl med Seglora kyrka "Prioritera PRIDE Svenska Kyrkan!"?

Missmodig V.D.M säger
18 augusti 2012 – 10:39

Lika befriande som det är att läsa dina ord, lika svårt kan det vara att tillämpa dem. Man kan finna sig stå i en församlingsskara som inte är intresserade av det problematiserande, de vill bara ha lite lugn och ro. Känna Guds frid svepa över dem och omsluta dem. De vill höra de traditionella orden, för de skänker dem trygghet, de vill inte höra prästens egna tillfälliga tankar, utan orden som har hållit genom tid och rum.

Både du och jag och många andra vet att det aldrig har varit som det alltid har varit och att det där "lugn och ro" är en skimär. Evangelium handlar om nåd och frid, men också om strid, mot tillvarons meningslösheter och destruktion. Men jag känner missmod inför att de som söker det problematiserande sällan kommer till våra kyrkor. Verkar inte vara så i alla fall. Vet inte riktigt hur gott mitt hantverk ska behöva vara, har under hela utbildningen och på andra ställen ansetts vara god teolog och ha god hand med orden. Där jag är nu orkar de liksom inte riktigt med en massa krångel.

Ville bara ge en bild ur en annan prästs verklighet.

Missmodig V.D.M säger
18 augusti 2012 – 10:52

Ps. Generaliserade lite om att många som söker det problematiserande inte kommer till våra kyrkor. Menade inte att alla som kommer till oss inte vill få motstånd, utan tänkte på alla de tänkande människor jag möter i samband med kyrkliga handlingar, t ex, som i samtal vid dopkaffen och minnesstunder delger mig sina tankar. Vi har trots allt omkr 7 miljoner medlemmar, varav en hel del verkar tycka att de inte regelbundet har i kyrkan att göra.

Åke Bonnier svarar
18 augusti 2024 – 11:12

Hej Missmodig V.D.M,
Jag kan ana något av hur Du har det och det är inte lätt att öppna upp evangeliet så att det blir befriande och utmanande när många kanske önskar att det ska vara som det alltid har varit. Men Du måste förkunna på ett sådant sätt som Du ser, utifrån Din situation är rätt för just dem som brukar komma och där Du, som deras herde inte bara ger dem ”mjölkmat” utan lite mer. Vad det är vet bara Du. Stå på Dig och var inte missmodig! Dela Dina tankar med präster i Din närhet eller med Din kontraktsprost/biskop. Dina frågor och tankar är oerhört viktiga!

Jag önskar Dig Guds välsignelse i varje ögonblick!

Åke

Magnus Olsson säger
18 augusti 2012 – 04:28

Sven Anderssons hänvisning till biskop electus Bonniers uttalande i sista KT hoppas jag får ett klargörande av Åke. Jag delar inte SA synpunkter i övrigt men fann uttalandet i KT häpnadsväckande av flera skäl 1 påståendet att människans djupaste skikt är hennes sexualitet 2 att denna ej får benämnas med begreppet synd,om jag nu fattde Å Bonnier rätt? Är detta verkligen en luthersk antropologi? 3 vidare menar jag att intrycket av att Å Bonnier sysslat mycket med HBTQ frågor, som väl får anses vara ett påstående om genomtänkt, nog skulle behöva en puzzelbit till nämligen att det finns åtskilliga homosexuella som inte identifierar sig med varken RFSL eller den typen av företrädare som den konstnär som det i Skara stormar lite kring. Mitt råd som fd skarastiftare till dess nye biskop är att fundera några varv till både vad gäller den teologiska människosynen som vilka han vill företräda vad gäller synen på homosexualitet mm. Frågorna är något mer komplexa än Åke Bonnier låter framskymta och det var väl just problematiseringen som Åke Bonnier efterlyste? Då vore mer sådan önskvärd just av den tillträdande skarabiskopen. / Magnus Olsson

Åke Bonnier säger
18 augusti 2012 – 05:56

Sven Andersson, Din insinureande kommentarer känns konstiga att besvara. Men jag vill ändå understryka att det jag bärs av och det jag vill bära ut är evangeliet om Jesus Kristus, sann Gud och sann människa, Guds Son som dött och uppstått för Din och min skull och alla människors skull. Jag vill göra det på ett sätt som kan vara befriande. Evangeliet är ju ett glädjebudskap. Jag har inga andra syften än "det rent kristliga" men Du och säkert många med Dig har en förståelse av vad det är än jag och många med mig har. Det får vi lära oss att leva med. Det har jag också skrivit om i tidigare blogg.
Gällande människans djupaste identitet är den säkert komplex, sammansatt men att vara homosexuell, bisexuell eller transperson är en del av denna människas djupaste identitet, liksom det är en del av min djupaste/innersta identitet att vara heterosexuell. Synden är när vi missbrukar vår sexualitet och gör oss själva eller någon annan illa.

Den jag vill företräda är Jesus Kristus själv. Det gör vi alla som bekänner oss till Honom. Det är vår livsuppgift att spegla hans upprättande kärlek i våra liv så att den kärleken blir tydlig. Det är det viktiga. Låt oss, Sven och Magnus och alla andra, göra detta tillsammans i den goda mångfaldens sammanhang i glädje över likheter och i respekt för olikheter.

Vad som är light då det gäller Guds Ande bestämmer varesig Sven Andersson eller Åke Bonnier. Tack och lov är Guds kärlek och Guds närvaro så mycket större! Pris ske Gud!

Magnus Olsson svarar
18 augusti 2024 – 11:12

Noterar att jag fick ett märkligt svar med nått obegripligt om att visa respekt. Eftersom jag inte fick något svar i sakfrågan får jag väl nöja mig med det men förvånas både över det svaret och buntas ihop med den andre skribenten som var kritisk. /Magnus Olsson

Sven Andersson säger
18 augusti 2012 – 09:57

Åke. Utan att "insinuera" någonting, så förbryllar du mej
och troligen flera. När du slutar domprosteriet i Sthlm så
sker det med en mässa "med pride-flaggan i topp". Det
var så viktigt att det särskilt måste framhållas. När du skall
gå in i en ny, stor uppgift för kyrkfolket i Skara stift, så är det
fortfarande ditt engagemang för olika queergrupper som är
viktiga. Om du vill provocera kyrkfolk som har en annan in-
ställning till äktenskap, homosexualitet, etc. så sker det lätt.
Men det tyder inte på ett mjukt handlag och ödmjukt ledar-
skap. Ditt ansvar för enighet i stiftet är stort i biskopsämbetet.
Andra frågor än de om sexualitet och andra religioner måste
vara viktigare för vår kyrka. Annars gäller ju Seglora kyrkas
uppmaning: "Prioritera Pride, Svenska Kyrkan!"

P-A Rudberg svarar
20 augusti 2024 – 11:12

Sven Andersson,

Det verkar som om du medvetet/omedvetet väljer bort allt annat än HBT som Åke har skrivit. Läs hans inlägg här igen så ser du att HBT bara en del av ett så mycket större sammanhang som utgår från det kristna budskapet.

Åke Bonnier säger
19 augusti 2012 – 07:57

Sven,
Så länge hbtq-människor vittnar om att de inte känner sig välkomna i sin församling som dem de är, så länge hatbrott förekommer mot människor med annan sexuell identitet än den heterosexuella, så länge är frågan om hbtq viktig i kyrkans sammanhang. Jag har varit tydlig med det som domprost och i biskopsvalsprocessen och jag kommer att fortsätta att vara tydlig med det.

Likaledes kommer jag att vara tydlig med att vi ska bära ut det befriande evangeliet om Jesus Kristus på många olika sätt! Vår grundläggande mänskliga identitet är att vi är gränslöst älskade och värdefulla med en given förmåga att välja mellan gott och ont. Din och min uppgift, Sven, är att välja det goda i alla lägen, i alla val. Det gör åtminstone inte jag och jag kan inte tro att Du gör det heller. Vi är därför beroende av nåden, Guds nåd som har sin grund i Jesu död och uppståndelse. Därför, Sven, får vi som är syndare, förtrösta på vad Jesus gjort för oss på korset. Då kan vi likt Luther säga att vi är på en gång syndare och rättfärdiggjorda. Kyrkans uppgift är att, med ett språk som dagens kyrkovana kristna kan ta till sig, förkunna den befriande tanken om simul justus et peccator.

Anders Gunnarsson svarar
19 augusti 2024 – 11:12

Vad är synd?

Rossina i V.Tunhem säger
19 augusti 2012 – 04:38

Vår nye biskop påminner om att vi alla är medansvariga för gudstjänst-deltagandet. Kärnan i denna stora fråga måste väl vara att hitta en gudstjänst som berör och som därför känns angelägen.
På 70-talet fanns i Skara stift ett studiematerial som heter "Gå ut bland folk" (Hoppas jag minns rätt!) Det hade lösa blad med fakta om t.ex. åldringsvård, handikapp, hemlöshet, missbruk. Ett nytt liknande material borde tas fram. Vi behöver lära oss mera om medmänniskan.
Dagens trogna kyrkobesökare tror jag har en nyckelroll. Fråga denna tappra skara, låt dem komma med synpunkter och önskemål!
Vidare en "världslig" sak i sammanhanget. Jag väljer bort präster och lokaler där jag inte HÖR vad som sägs. Vanligare än man kan tro! Prästen talar för fort, "iskägget", högtalaren är inte trimmad eller anväds slarvigt. Ni som har ansvar - gör något!

Sven Andersson svarar
25 augusti 2024 – 11:12

Åke! Antagligen har vi samma förtröstan på Guds nåd,
samma tro på syndernas förlåtelse, etc. Skillnaden är
att du fokuserar så mycket på sexualiteten. Den måste
ändå vara en andrahandsfråga för en kristen. Jag har
inte sett eller hört och förstått, att homosexuella män-
niskor förföljts, plågats och utstötts i kyrkliga församlin-
gar. Därför tycks det mej stolligt att ha särskilda ”regn-
bågsmässor” o.dyl. Alla människor är alltid välkomna till
alla gudstjänster! Sexualiteten hör hemma i privatlivet,
men tron är ingen privatsak. Låt oss fokusera på den
kristna tron och där är vi mera överens. HBTQ-tjafset
börjar stå mig upp i halsen.
Så säjer en som tror sig vara en förlåten syndare – av
Guds nåd – helt jämställd med homosexuella och andra
syndare. MÅTTE GUDS ANDE VERKA I MORGON !

jumjum61 säger
26 augusti 2012 – 06:09

Jag har gått till kyrkan regelbundet sen 2007. Jag kom dit därför att min lille son då 7 år sett Ola Salo på melodifestivalen och fått veta att han var präst son. Vi fick en resa till Rottne den sommaren, tyvärr var kyrkan låst. Men min son ville gå i kyrkan, för det fick ju Ola göra som barn. På den vägen är det både min son och jag har nu gått i kyrkan sen dess. Han tar dessutom orgellektioner för kantorn. Jag har halkat in i kyrkofullmäktige, kyrkoråd och syförening. Man kan möta Gud på så många olika sätt men idag är kyrkan dålig på att möta människor. I vår församling är många familjer barnrika som förr och följdaktligen fattiga deras barn är med i många verksamheter i kyrkan. Men ses ändå lite över axeln. Det är kanske dessa barn som skall föra kyrkan vidare, de som kom fattiga och öppna till sinnet. De som behövde kyrkan. Möt de fattiga, de ensamma och de hungrande (för de är tillbaka igen) Kyrkan skall stå på människornas sida. De som är rika och har mammon som Gud de kommer inte nu. De tillfredställer sitt behov i varuhusen.