Oremus!


I fredags (i går) var det Världsböndagen. Man kan fråga sig vad sådana dagar betyder? Är det alls meningsfullt att utlysa världsböndagar, aidsdag etc, etc? Jo, jag tykcer nog det och uppenbarligen många med mig. När det gäller Världsböndagen påminner den om något grundväsentligt – nämligen att det är meningsfullt att bedja. Egentligen ber vi nog alldeles för lite i våra kyrkliga sammanhang. Jag tänker ibland på Luther :-). Han sa: ”Ju mer jag har att göra dessto mer måste jag be”. Så är det. Ju mer jag har inskrivet i min kalender, ju mer måste jag stilla mig i bön. Bönen är ju hjärtats samtal med den vi vet älskar oss, enligt Theresa av Avila. Bön handlar om att få vara inför Gud, att få öppna upp för Guds tilltal, att vara i Guds närhet.

Hjälper bön? Det beror på vad man menar. Att be är inte samma sak som att köpa en påse godis i en godisautomat där man kanske stoppar in två mynt för att sedan trycka på lämplig siffra och få ut det man vill ha. Nej, att be är snarare att överlämna sig själv i Guds omsorg, att öppna upp för att Gud kan handla med mig och mitt liv på ett sätt som jag kanske inte räknade med.

Men att be är också att få komma inför den outgrundlige med alt det vi bär på av önskningar, av oro, av längtan, av sorg, av glädje. Att be kan också vara att överlämna någon i det gudomliga engagemanget – att lite släppa taget och låta Gud ha det stora taget. Samtidigt är bönen inte ett sätt att fly undan våra egna uppgifter och våra egna utmaningar. Vi kan inte sluta upp med medmänsklighet och säga att vi ber istället. Bön handlar inte om att slippa engagera sig men är ett kompletterande och livsviktigt sätt att engagera sig.

Kyrkans framtid är beroende av många saker, men bland dem återfinns bönen som något av det mest väsentliga. Så låt oss be i olika sammanhang. Låt oss be morgonbön och aftonbön, bordsbön och bön inför sammanträde,bön inför våra olika vardagsuppgifter och vardagsmöten. Låt oss be att Guds vilja ska ske också i vårt eget liv och låt oss vara öppna för Guds tilltal i det sammanhang där vi befinner oss.

Så låt oss bedja! Oremus!

10 kommentarer

Sven Andersson säger
2 mars 2013 – 03:46

ROGATE! AMEN!

Bengt Olof Dike säger
2 mars 2013 – 06:29

Så rätt, bästa Skarabiskop, låt oss följa Luthers maning:
-Bed och arbeta!
Bedja för världens framtid, arbeta för kyrkans återkomst på bred front i vårt sekulariserade land!

LFL säger
3 mars 2013 – 02:10

Jag vet en bra bön:
"... och förlåt mig de synder, som jag inte ens har varit medeten om. Och de handlingar, som jag är medveten om, men inte har förstått att de har varit synder."

Vet vi alltid vad som är rätt eller orätt? Är det verkligen så lätt att veta? Och består synden i handlingen i sig (även om den leder till något gott), eller består synden av konsekvenserna av handlingen, konsekvenser som inte alltid är så
lätta att förutse?

Och sådant som "inte skadar någon annan"? Gud räknas uppenbarligen inte som "någon annan", eftersom invädningen när någon syndar mot Gud alltid är "Min Gud är större än din gud. Min Gud hänger inte upp sig på sådant."

Gud vill att vi ska be. Bara som terapi åt oss själva, eller för hans egen skull? Är det en synd att inte be?

Som barn fick jag höra, att det kunde vara farligt att svära, att missbruka Djävulens namn. "Han kanske kommer, om du kallar på honom". Ja, det hade också varit ett slags bönhörelse. Men man fick inte heller missbruka Guds namn.

".Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn." (2:a budet enligt översättningen Bibel 2000).

Betydelse enligt Luthers Lilla katekes: " Vi skola frukta och älska Gud, så att vi icke bruka hans namn till onda önskningar, svordom, vidskepelse, lögn och bedrägeri, utan åkalla det i all nöd, bedja, tacka och lova."

Då är ju frågan om jag tror på en förkrympt Gud, om jag tror på detta? Är hädelse synd?

ee säger
3 mars 2013 – 12:17

Sexualitet : Bistå vid fortplantning
Direktkommunikationspråket ett Heligt rum i ens dagliga liv.Att få komma med allt vi är och har med allt vi önskar att vara .Överlämna sig själv till omsorg och närhet.Att öppna upp för att kärleken kan verka i ens liv med tacksamhet,lovprisning och trygghet genom vissheten

Magnus Olsson säger
3 mars 2013 – 01:40

När Jesus bad om något började han med att tacka för att bönen redan var hörd, precis som Daniel fick lära sig av Jesus i GT. Ex när Lasaros var död börjar Jesus så. När Jesus ber om att slippa nått börjar han med sin egen vilja tills dess han kan släppa den, då först ber han om Guds vilja, så i Getsemane. Först när dessa två böner är bedda kan han på korset be för dem som plågar honom. Samma sak får vi lära oss när människor springer med förtal, pratar sig samman och åstadkommer sin egen vilja på bekostnad av en annan människa. Så bön behövs och undervisning om bön enligt Jesu lära och praxis. Med andra ord: bön tvingar oss att byta bort vår egen teologi mot hans teologi och den är böneteologi för utan bön är ingen lära sann. Därför bad lärjungarna " lär oss be så som Johannes lärde sina lärjungar", det blev " Fader vår", att Gud inte blott är min utan just vår. Att bönen sedan kallas " Herrens bön" och Johannes skyms, glöms bort, osynliggörs är beklagligt men speglar en tendens som finns i organisationer när de glömmer bort vad bönen är, mer än en lära. / Magnus Olsson

Lubliner säger
3 mars 2013 – 08:49

Någon: "Den som försummar att be, slutar att tro"

Albert Schweitzer.:"Böner förvandlar inte världen. Förvandlar dock
människorna, som förvandlar världen"

Emil Cioran: Mot förtvivlan finns bara ett botemedel: bön.
Bönen kan allt, även att skapa Gud"

Stanislaw Lec: " Ibland vill man be, be om Guds existens"

H.S.

Lubliner säger
3 mars 2013 – 08:56

Rättelse

"Böner förvandlar inte världen. De förvandlar dock människorna,
som förvandlar världen"

Leif Ekstedt säger
4 mars 2013 – 08:48

Det är ganska uppenbart, att Svenska Kyrkans medlemskår talar med sin Gud genom att ganska regelbundet bedja till Gud.Betydligt oftare än att gå till gudstjänsten. Biskopar och övriga präster måste försöka informera sina troende själar vad detta innebär. Det förefaller - om man läser kyrkliga bloggar- som om det pågår smågruff mellan "höjdarna" och fotfolket.
Höjdarna avfärdar ofta de som tror med orden - ni vill illa-Ni misstolkar- och de som blir "misstolkade" är i allmänhet Domkyrkoprosten i den mån han svarar.
De som är gemensamt är väl att vi tror . Tala om vad vi tror på över tid.
Får man någon klar bild?

Magnus Olsson svarar
5 mars 2024 – 02:13

Helt rätt. En dag kanske nån skriver en doktorsavhandling om skarabiskopen Sven Danell och blir förvånad över vad hans brevatkiv på Lunds landsarkiv innehåller av brev. Jag har ögnat det lite för många år sedan. Dn kyrkohistoriskt intresserade som ger sig i kast med det och jämför med Sven Danells tryckta skrifter kommer göra en insats i svensk spiritualitetshidtoria. / Magnus Olsson

Leif Ekstedt säger
4 mars 2013 – 08:56

Blev inspirerad av gårdagens texter. Jesaja 59:14-17 och Efesierbrevet 6:10-18.

--- säger
4 mars 2013 – 03:21

Fascismens uppkomst pessimissmen ; ha kakan kvar och äta upp den personligheten.Att vara glad ,en nagel i andras ögon ses inte med blida ögon.Kärleken en omöjlighet en konfliktfylld situation för de som brottas med sadismen eller masochismen i bagaget med handlingar,val och känslor