Franciskus den 1:e


Så har våra systrar och bröder i katolska kyrkan fått en ny påve – Franciskus den 1:e från Argentina. Egentligen har vi alla fått en ny påve i den bemärkelsen att påven är viktig också för oss lutheraner. Påvens uttalanden, hans inställning till ekumenik, till dialog av olika slag påverkar naturligtvis också oss. Svenska kyrkan står på många sätt, både genom episkopal struktur och teologi, nära den katolska kyrkan. Om detta har bland annat relationen mellan den avlidne ärkebiskopen Bertil Werkström och den likaledes avlidne påven Johannes Paulus II vittnat. Utan att veta något om den nye påven mer än det oerhört lilla jag såg på webb-tv i kväll har jag ändå ett hopp om att denne, i Argentina, mycket populäre ärkebiskop, ska bli en påve i tiden, en påve som kan möta världens problem och glädjeämnen med pastoral vishet och omsorg med den korsfäste och uppståndne Jesus i centrum. Att ta namnet Francis I eller Franciskus den 1:e kan   markera en omsorg inte bara om de egna utan en omsorg om hela skapelsen, en omsorg om allt det som har sitt ursprung i Gud. Franciskus underbara solsång återfinns i vår psalmbok (Psalm 23) en sång som lovsjunger hela skapelsen och som låter hela skapelsen lovsjunga skaparen. Må denne nye påve – Franciskus I – hjälpa oss alla att se hela tillvarons helighet och våra bröders och systrars helighet oavsett trostillhörighet. För vi har alla vårt ursprung i Gud (Apg 17:28).Det är sannerligen ingen avundsvärd uppgift som den nye påven går in i och han behöver många förböner vilket han ju också bad om. Så låt oss be för honom och för katolska kyrkan och för ekumeniken att den må fördjupas steg för steg i den enhet som handlar om mångfaldens enhet i glädje över den andres tradition och i stolthet över det egna.

En av de grundstenar som Svenska kyrkan och den Romersk katolska kyrkan har tillsammans är dopets sakrament. I dag har jag deltagit vid ett symposium på Flämslätts stiftsgård gällande barn och unga 0-18 år. Cirka 150 personer var samlade för att lyssna till prästen Lars Collmar och sedan delta i olika seminarier – allt gällande dopet. Dopet är så grundläggande viktigt. Dopet är porten in i den kristna Kyrkan – den Kyrka jag väljer att stava med stort K – den kyrka som är större än summan av våra trossamfund. I mitt seminarium kommenterade jag Luthers Lilla katekes och talade om dopet som ett kärlekstecken, ett tillhörighetstecken och dopet som livstolkning.  Vi behöver fokusera mer på dopet i våra församlingar, se hur vi kan göra det lättare för våra församlingsbor att ana storheten i Guds gränssprängande nåd och hjälpa alla våra medarbetare, både de förtroendevalda, de ideella och de anställda att se att allt det vi gör i kyrkans sammanhang, allt det vi satsar på i våra budgetar, allt det vi talar om i våra församlingsinstruktioner, allt det vi lever genom det grundläggande uppdraget att fira gudstjänst, bedriva undervisning och utöva diakoni och mission egentligen djupast sett har dopet som grund. Vi gör allt i kyrkans sammanhang på dopets grund, i dopets nåd där dopets Herre, den inkarnerade, den korsfäste, uppståndne och den alltid närvarande får leda oss vidare och vidare.

Jag hävdar nog att om vi verkligen lever dopets nåd i alla våra sammanhang, kommer vi närmre dopets Herre och närmre varandra oavsett kyrkotillhörighet.

Må vi så med Franciscus av Assisi sjunga (med Olof Hartmans översättning i psalm 23):

Må dag och natt, må liv och död /  nu lova Gud i samma kör. / Halleluja, halleluja. / En enda sång i allt som finns, / Min Gud, min Gud och alla ting. / Tack för alla dina under. / Halleluja, halleluja, halleluja.

10 kommentarer

LFL säger
14 mars 2013 – 12:27

Vi får hoppas på återupptagna goda relationer mellan Svenska kyrkan och Katolska kyrkan. När jag har läst Svk:s historia under den senaste 500 åren, så finns där ett drag av vemod och känsla av ensamhet och längtan tillbaka till "moderkyrkans" varma famn.

Jag hoppas på återupptagna förhandlingar mellan Katolska kyrkan och Lutherska Världsförbundet, som i sammanhanget bör representera även Svk. Men det utesluter ju inte förhandlingar, inom ramen för överenskommelserna med LVF, om svenska förhållanden. Jag önskar att de stift, som inrättades inom Svk redan under medeltiden, ska erkännas som stift även inom den framtida, återförenade kyrkan. Och då till att börja med Skara stift, som mig veterligt är det enda av de ursprungliga svenska stiften, som inrättades innan splittringen mellan öst- och västkyrkan var ett fullbordat faktum.

Den nye påvens starka engagemang för de fattiga, är också hoppingivande. Men det var dåligt av TV att bara prata om hans "konservativa" politiska åsikter. Stockholmsmedia har en väldigt konstig syn på vad som är höger respektive vänster i politiken. Visst kan man förena politiska vänsteråsikter, speciellt i fördleningsolitiska frågor, med en traditionell kristen tro!

Staffanw säger
14 mars 2013 – 07:42

Vi får hoppas att den nye påven kan vara en start för förbättrade relationer mellan SvK och RKK. Kanske kan SvK få kraft att närma sig RKK's syn på äktenskapet, aborter och dödshjälp. Kräver då att SvK slänger av sig sin ängsliga "modernisering" av tron.
Sedan måste vi vara tydliga med att ekumenik med RKK får bara handla om en dialog kring tron, inte om att böja oss inför påven.

Anders Göranzon säger
14 mars 2013 – 08:31

Framtiden får väl utvisa om det är Fransiskus av Asissi eller Francisco Xavier, en av de första jesuiterna. Kanske det ändå är rimligt att den nye påven, som ju själv är Jesuit, gör den kopplingen. Men inget hindrar ju att man associerar till båda. Det som är spännande med Xavier är hans missionsiver och vilja att nå andra folk och kulturer. När påven själv kommer från södra halvklotet, låt vara med italienskt ursprung, finns flera tecken på att även katolska kyrkan inser att kristendomens centrum inte nödvändigtvis ligger i Rom.

Magnus Olsson säger
14 mars 2013 – 09:28

Ekumenik är viktigt! Instämmer med biskop Bonnier. Att Svk delar grunden med dopet är bra, men det skall också i hågkommas vad Svk inte delar, nämligen detta att Frans den förste också är furste. Vatikanstaten har också fått en statschef. På denna punkt liksom detta med anspråket om ett särskilt petrusämbete råder en stor skillnad. Det gör att den episkopala likhet som finns mellan den världsvida romersk katolska kyrkan och den nationella Svenska kyrkan trots allt skiljer sig åt i vad detta ämbete är, och frågan är som alltid är verbal likhet innehållslig likhet? Detta inte sagt som kritik av den romerskt katolsks kyrkan men det finns en klar skillnad i att den romersk katolska kyrkan gör anspråk som Svk inte gör. / Magnus Olsson

LFL säger
14 mars 2013 – 04:50

En återförening av världens kristna kyrkor skulle kunna ske steg för steg under mycket lång tid enligt principen "koncentriska cirklar", med den katolska påven som alla cirklarnas mitt och självskriven ordförande för "världskristenheten". Den innersta cirkeln, som skulle bestå av världens alla katoliker, skulle tillerkänna påven alla attribut som han har enligt den katolska läran om "petrusämbetet". Den näst innersta cirkeln skulle bestå av de ortodoxa kyrkorna, och den tredje innersta cirkeln av de lutherska kyrkorna.

Påven skulle erkännas som "biskoparnas biskop" av de tre innersta cirklarna, men kan naturligtvis inte erkännas som biskop av protestantiska frikyrkor som över huvud taget inte erkänner något särskilt prästämbete. För dem skulle han bara vara "världskristenhetens" självskrivna ordförande, i kraft av att katolikerna är flest.

Strategin för återföreningen skulle vara att de yttre cirklarna gradvis närmar sig den innersta cirkeln, men möjligen också att denna expanderar utåt. När några av cirklarna, till följd av denna utveckling sammanfaller i tro och lära, är det dags för en formell återförening av de kyrkor som dessa cirklar representerar.

Jag tänkte mig att denna internationella organisation skulle kallas "Kyrkornas Världsråd", men en titt på nätet visar att en organisation med det namnet redan finns. Den är ett resultat av bl.a. det ekumeniska mötet i Stockholm 1925, det som av närmast sekteristiska skäl bojkottades av Katolska kyrkan, som ej heller är medlem i Kyrkornas Världsråd.

Ett nytt försök bör göras.

Leif Ekstedt säger
15 mars 2013 – 11:55

Katolska Kyrkan förefaller ganska medveten om sin roll.
Håller sig till största delen till samma uppfattning år efter år.
Man måste naturligtvis förhålla sig till sin religion och inte tappa taget.
Jämförelse kan göras med vår egen Svenska Kyrka.
De står inte pall att skydda sin egen uppfattning - eller kanske man får säga den står inte pall för den nya tidens förändrade villkor.
Gud är allsmäktig och kommer väl så småningom att rätta felen.

Kjell Dellert, präst säger
19 mars 2013 – 07:24

Jag gläds åt den nye påven, gläds med katolska bröder och systrar. Det innebär inte att jag på något sätt delar katolska kyrkans syn vare sig på påven eller på abortfrågan eller äktenskapsfrågan. Goda relationer trots olikheterna är vad jag hoppas på.

Åke Bonnier svarar
20 mars 2024 – 02:13

Klokt inlägg som jag verkligen delar!

Anneli Magnusson säger
19 mars 2013 – 06:04

Vi får hoppas på ett öppnare samtalsklimat både inom Katolska kyrkan och gentemot andra samfund. Jag hoppas också att de andligheten får mer plats och moralfrågorna mindre.
Anneli

Jonas säger
28 mars 2013 – 12:20

Det är glädjande biskop Åke att du är så positiv till påven Fransciskus. Det vore önskvärt att Svenska kyrkan - bollen är just där - vill ödmjuka sig lite och återuppta dialogen med Katolska kyrkan. Då är det därvidlag viktigt med vem som representerar kyrkan så det inte är någon för negativt inställd eller någon som väcker anstöt. Kjell Dellert, du som är präst, hur kan du ha en sån avvikande uppfattning om t.ex. abort? Hur kan det vara en kristlig gärning att mörda det ofödda barnet? Det är en sak hur man pastoralt ska hantera om det ändå sker men principen är viktig. Jag skulle gärna vilja ha en exegetisk utläggning i fråga om hur abort kan motiveras.

Jonas säger
28 mars 2013 – 10:16

Anneli och Kjell m.fl vill bara påpeka att även om det säkert går att förbättra är det inte ett mindre öppet samtalsklimat i Katolska kyrkan än på andra håll. Andligheten får stor plats och inte mindre genom nye påven. Däremot är det helt fruktlöst om man vill ha ekumeniska samtal om kyrkan ska tycka att abort är ok eller att det ska vara kvinnliga präster. Detta är döda frågor. Bättre att fokusera på annat istället.