Uppståndelsens folk!


Följande predikan sändes på påskdagen i P1:

Uppståndelsens dag, vilken god början! Låt oss stråla i lovsång och omfamna varandra! Så utbrister den grekiske biskopen och kyrkofadern Gregorius av Nazianzos i en påskdagspredikan på 300-talet efter Kristus. Och det är ju precis så även idag: Uppståndelsens dag, vilken god början! Hela den västerländska kristenheten förenas med hela den österländska kristenheten i tron på att Jesus de facto har uppstått från de döda. Det är inte något symboliskt, inte en god idé utan en historisk realitet. Det finns all anledning att glädja sig mitt i allt och trots allt. Uppståndelsens dag, vilken god början! Låt oss stråla i lovsång och omfamna varandra!

Det var en tidig morgon utanför staden och de tre kvinnorna gick till graven där deras älskade ledare, deras älskade förebild, den som på en gång hade varit skrämmande och fascinerande, den som ändrat deras liv, som fört dem ut i något nytt, något livsförändrande, nu låg lindad – död och lindad efter en neslig avrättning av de djävulska romarna som korsfäste och korsfäste och korsfäste så gränslöst många människor, skyldiga och oskyldiga, och nu låg också Jesus där med spikhålen i handlederna och vid fötterna, misshandlad, hånad, korsfäst , död och begraven. De två Mariorna och Salome ville göra i ordning honom, hindra liklukten från att spridas, ytterligare en gång få komma nära honom, ytterligare en gång få röra vid honom – en sista gång. Stenen som låg för graven måste de få hjälp med – men det måste lösa sig denna sorgens morgon – den första vardagen efter korsfästelsen – den första morgonen efter en sabbat som de aldrig skulle glömma.

Och så skedde det ofattbara. Det skedde verkligen. Graven var tom. Liket var inte flyttat, kroppen var inte stulen. Jesus hade uppstått från de döda och det himmelska sändebudet bekräftade det fullständigt orealistiska, det fullständigt omöjliga, det fullständigt ofattbara. Jesus hade uppstått från de döda. Döden hade inte sista ordet.

Denna morgon, den tidiga morgonen utanför Jerusalem föddes ett nytt folk, ett folk som också var och är Guds utvalda folk tillsammans med det judiska folket. Denna morgon vid den tomma graven föddes Uppståndelsens folk. Kvinnorna vid graven, fyllda av rädsla, fyllda av förvirring, rädda för att säga något till någon om det som de hade varit med om, var de första som skulle tillhöra detta folk. Budskapet till kvinnorna var klart och tydligt. säg till Petrus och de andra lärjungarna: Han går före er till Galileen.  Där skall ni få se honom, som han har sagt er. (Mark 16:7) Orden om Petrus och lärjungarna var en bekräftelse på att den som i nödens stund hade förnekat Jesus och sagt att han inte kände honom, fick vara med igen. Han var inte utesluten. Han var kallad på nytt, kunde säga JA på nytt! De som hade flytt när det hettade till i Getsemane blev också kallade på nytt att vara med – medborgare i det nya folket – Uppståndelsens folk där Jesus själv skulle gå före dem.

Detta Uppståndelsens folk får också Du och jag tillhöra. Starten på den tillhörigheten är vårt dop. Dopet är tillhörighetstecknet – tecknet på att Du är medlem i Uppståndelsefolket och att Du och jag får leva tillsammans och se på varandra som bröder och systrar. Uppståndelsefolket – den världsvida kyrkan – handlar inte om en åsiktsgemenskap. Det finns många åsikter i kyrkans sammanhang därför att det är högt i tak. Men Uppståndelsefolket lever i en trosgemenskap – tron på Jesus Kristus – Sann Gud och Sann Människa, som dött och uppstått och som lever mitt ibland oss idag. Uppståndelsefolket har all anledning att stråla i lovsång. Det som trycker ned oss i vår vardag har inte sista ordet. Där skratt och hopp tycks ha upphört är inte allting över. Jesus Kristus har sprängt gränserna, de realistiska gränserna och uppväckts från de döda – detta fullständigt orealistiska. Därför har vi all anledning att glädjas. Livet är större än livets gränser. Destruktion, död och tomhet har besegrats i korsets och uppståndelsens sammanhang. Vi som tillhör Uppståndelsens folk har ett hopp, en framtidstro som inte kan släckas.

Så får vi ge oss själva till Jesus, följa honom i vår vardag i gränssprängande handlingar för livets skull, i inkluderande handlingar där vi innesluter snarare än utesluter, där vi vågar sådant som kan väcka uppståndelse bland andra – allt för livets skull – allt för våra systrar och bröders skull oavsett religion, oavsett kyrkotillhörighet, oavsett etnisk härkomst, oavsett sexuell identitet.

Kyrkofadern Gregorius av Nazianzos säger i den nämnda predikan: När någon börjar fatta detta mysterium i Kristus och inse att det han har gjort har han gjort för honom, då kommer han inte att ge någonting mindre än att han ger sig själv.  Vi som tillhör uppståndelsens folk får ge oss själva till Jesus i den gränsöverskridande handlingen för vår medbroder och medsyster. Uppståndelsens folk ser att det just är i vår medbroder och medsyster vi möter Jesus – den uppståndne, och att vår helgelses väg i vårt fortsatta liv, vår väg framåt går i kärleken till våra medsyskon oavsett tro och tillhörighet.

Så, återigen, alla ni som lyssnar till denna predikan idag på påskdagen: Uppståndelsens dag, vilken god början! Låt oss stråla i lovsång och omfamna varandra! För Kristus har uppstått! Ja, han är sannerligen uppstånden! Amen

15 kommentarer

Sven Andersson säger
31 mars 2013 – 08:54

"Oavsett religion....oavsett sexuell identitet" påminner om "ulven i fårakläder".
Ledsamt med dessa okristliga käpphästar!

LFL säger
1 april 2013 – 12:36

Sven, läs en gång till. Jag läser inte in det som du gör. Det är inte helt lätt att följa med i biskop Åkes texter. Och det ska det inte vara heller. Det är bra att vi äntligen har en biskop, som får oss som trodde att vi redan visste allting, att förstå att vi inte gjorde det, utan åtminstone måste tänka efter. Det är bra att vi äntligen har en biskop, som inte säger "Jag har inte sanningen, jag söker den". Man ska väl ha funnit det man söker innan man blir biskop? Därmed givetvis inte sagt att en biskop inte måste lära sig ännu mer. Och självfallet ska vi - som lutheraner - läsa kritiskt och ifrågasätta kyrkliga auktoriteter. Som du gör. Men frågan är om du inte missförstår och skjuter över målet den här gången.

En av mina käpphästar är något som jag läste på rysk-ortodoxa kyrkans blogg: Biskoparna är lärare och väktare, men även församlingen är väktare, ty även biskoparna kan fela och förleda. En god luthersk tanke. Men hur praktiseras den idag i den rysk-ortodoxa kyrkan? (Katolska kyrkan däremot, med sina ofelbarhetsdogmer, erkänner inte församlingens roll som väktare.)

En pingstpredikant av det odrägligt dogmatiska slaget, skrev också något klokt på en blogg, apropå allt resultatlöst (??) sökande efter sanningen: "Sök sanningen där den finns." Hos den uppståndne. ("Jag är vägen, sanningen och livet".) Att vi sedan inte kan förstå all denna gudomliga sanning, är inte detsamma som att inte ha funnit sanningen. Att tro är mer än vi kan "veta" och förstå. Det handlar ju också om en tillit. En auktoritetstro - inte på människor utan på Gud. Det är som när barnet svarar på frågan "Varför tror du att fem myror är fler än fyra elefanter": "Därför att de vuxna säger det".

Vilka är "vi" i meningen "Vi som tillhör Uppståndelsens folk "? Jag tolkar detta så, att den som tror på uppståndelsens sanning får tillhöra detta folk, även om du idag är muslim. Det är inget hinder. När en muslim börjar tro att "profeten Issa" (som alla någotsånär välutbildade muslimer känner till från sin egen religion) i själva verket är Guds son som har uppstått från de döda...

Sedan må sexuella läggningar och identiteter tillhöra en av Åke Bonniers käpphästar, men på vilket sätt skulle den ena eller andra läggningen eller identiteten hindra någon att tillhöra Uppståndelsefolket? Det har ju inget att göra med frågan om vilka par äktenskapet är till för.

När nu Nordkoreas diktatur hotar världen med kärnvapenkrig, kan vi glädjas över att ha en biskop som inte glömmer påskens glada budskap.

nya tant lila säger
1 april 2013 – 10:00

Jag tror att Gud finns för alla oavsett vad vi hittar på att tro!

Sven Andersson säger
1 april 2013 – 01:42

Hela detta stycke "påminner om" ÅB:s lust att "väcka uppståndelse bland andra".
Det synes mig vara en dålig käpphäst.

Rossina i V.Tunhem säger
2 april 2013 – 06:52

Det är för undertecknad obegripligt hur någon klok person kan ha invändningar mot vår biskops maning att innesluta och inte utesluta någon enda människa från gemenskapen i Livet.
Bruna partier har börjat dyka upp på flera håll i Europa. Därför finns all anledning att vara tydlig i dessa frågor.
Vill gärna ge vidare ett stycke ur en ledare i Sv. Handikapptidskrift nr 2, 2013 - skrivet av förbundsordf. Maria Johansson:
"Den 27 januari representerade jag DHR vid ceremonin på förintelsens minnesdag. Längst fram satt överlevande från koncentrationslägren, Eskil Franck, Forum för levande historia och Erik Ullenhag, integrationsminister, talade om vikten av att vi inte glömmer. De tog upp paralleller mellan den tid och det samhälle där nazismen växte fram - där utrotning av judar, romer, homosexuella, personer med funktionsnedsättning möjliggjordes - och de oroande tendenser vi ser runt omkring oss idag. "------"Det är riktigt och viktigt att de hundratusentals som i 30- och 40-talens Tyskland avrättades på grund av sin funktionsnedsättning nu uppmärksammas genom att rörelsen bjuds in.
Reklamaffischen med en man, som kanske har en CP-skada, med texten "60.000 riksmark kostar denne ärftligt sjuke samhället under sin livstid. Folkkamrat - det är ju dina pengar!" är för alltid etsad i mitt minne. Affischen gör reklam för Neues Volk - månadshäfte för nazistpartiets raspolitik och är från 1938. Jag såg den första gången för några år sedan i Forum för levande historias utställning, (O)mänskligt."
Tänkvärda ord!
Vill till slut rekommendera Elisabeth Åsbrinks bok "Och i Wienerwald står träden kvar". Också en oförglömlig text om människovärdet .

LFL säger
3 april 2013 – 01:58

Sven

Jag förstår ärligt talat inte dina invändningar mot det som biskop Åke har skrivit här. Det står ju tydligt:

1) Denna morgon, den tidiga morgonen utanför Jerusalem föddes ett nytt folk, ett folk som också var och är Guds utvalda folk tillsammans med det judiska folket.

2) Detta Uppståndelsens folk får också Du och jag tillhöra. Starten på den tillhörigheten är vårt dop. Dopet är tillhörighetstecknet – tecknet på att Du är medlem i Uppståndelsefolket och att Du och jag får leva tillsammans och se på varandra som bröder och systrar.

Det första citatet är en elegant lösning på det påstådda problemet med "ersättningsteologin". Det finns verkligen ett nytt gudsfolk och ett nytt förbund. Men Gud har inte upphävt det gamla förbundet, med det judiska folket.

Det andra citatet säger inte att "alla människor" tillhör det nya gudsfolket. Biskopen säger att du och jag FÅR tillhöra det nya gudsfolket, och att DOPET, vårt dop, är starten på den tillhörigheten. Detta är ingenting annat än vad den "klassiska" kristendomen alltid har hävdat.

Men säger då inte biskopen mot sig sjäv, när han längre ner skriver: "Så får vi ge oss själva till Jesus / - - - / allt för våra systrar och bröders skull oavsett religion, oavsett kyrkotillhörighet, oavsett etnisk härkomst, oavsett sexuell identitet."

Det blir kanske tydligare, om man gör som jag har gjort, lyft bort en massa bisatser? Bisatserna är iofs inte oväsentliga, men att de finns där gör det svårare att följa tankegången. Men återigen: Det är "vi" (som redan är döpta) som FÅR ge oss själva till Jesus. Men för våra systrar och bröder skull. oavsett religion etc. Frågan är här: FÖR VEMS SKULL? Svaret begränsas inte till våra medkristna, eller till någon viss folkgrupp eller till någon speciell sexuell identitet.

Alla FÅR tillhöra det nya gudsfolket. Visserligen är biskopens åsisikt i den frågan väl känd, men när han skriver att alla FÅR tillhöra gudsfolket, så har han därmed inte skrivit att alla får gifta sig med varandra. Och nog borde väl alla kristna, oavsett vad vi tycker i kvinnoprästfrågan och homoäktenskapsfrågan, kunna enas om att alla FÅR tillhöra gudsfolket?

Nog borde vi kunna enas om detta, oavsett vilket svar vi har på frågan om muslimer tror på samma Gud som vi, eller inte?

Om jag har missuppfattat Åke, hoppas jag på ett klarläggande. Men jag kan inte i denna text se någonting som strider mot den tro, som kyrkan haft att förvalta ända sedan den där morgonen vid den tomma graven, den tro som de tre kvinnorna gav vidare till de manliga apostlarna, som de längs sina långa vandringar förde ut över världen, och som fördes vidare från generation till generation ... till mormors far, som var kyrkoherde, till min mormor, till min mor, till mig.

Men biskop Åke lyfter fram ASPEKTER på denna tro, som kommit lite i skymundan.

nya tant lila svarar
3 april 2024 – 08:13

Man ska inte ha föreläst i kommunikation om man kan inbilla sig att saker kan vandra vidare från generation till generation utan den minsta lilla förändring i innehållet! Så fungerar inte vi människor! Vi upplever tillvaron och det vi hör selektivt!

nya tant lila säger
4 april 2013 – 12:03

Jo, nog vore det väl om allt som kom ur våra munnar kom från Gud! En stilla nåd att be om!

LFL säger
4 april 2013 – 01:55

Det är en missuppfattning att den s.k. traditionen enbart skulle vara muntlig och aldrig har skrivits ner.

Men man kan inte jämföra kommunikation i moderna samhällen med traditionsöverföring från generation till generation i skriftlösa samhällen. Detta är en sak som det finns ytterst lite vetenskaplig forskning om. Det går ju i praktiken inte att göra vetenskapliga experiment. Hur skulle det gå till? Hitta ett nutida skriftlöst folk, läs upp en text, be folket att lägga texten på minnet, säg att det är en gudomlig text och gudarnas vrede drabbar den som minns fel, kom igen om 500 år och jämför med den ursprungliga texten. Det är för sent att göra sådana experiment.

Kristendomen uppstod inte i en skriftlös omgivning. Det fanns både skriftlärda och analfabeter. Ytterst är skriftspråket en memoreringsteknik, en metod för att "återuppleva" något. Det finns flera memoreringstekniker, t.o.m mycket avancerade sådana som användes i forntida samhället.

Prästyrket i skriftlösa samhället var att behärska de mest avancerade memoreringsteknikerna. I många skriftlösa samhällen fanns dessutom särskilda lagmän, som skulle kunna lagarna utantill.

Larseric Nyberg, kh, em säger
5 april 2013 – 04:16

Det gläder mig, att vår nye biskop så tydligt och klart talar om Jesu uppståndelse!
Utan uppståndelsen är allt vårt arbete i Kristi kyrka fullständigt meninglöst - en ligt Paulus. Må det vara vår bön, att Kristi kyrka och varje kristen människas liv skall genomströmmas av den uppståndelseglädje och det påskens ljus som i så gög grand präglar denna påskdagspredikan. KRISTUS ÄR SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN! HALLELUJA!

Nils Hjertén säger
6 april 2013 – 10:55

Tack biskop Åke för att Du så tydligt visar vad Kristi uppståndelse betyder och att alla kristna har förmånen att höra till "uppståndelsefolket". Utan Kristi uppståndelse från de döda finns inget hopp och ingen kyrka. Men han har uppstått och allt är förändrat. Påskens ljus strålar klart!
MVH
Nils Hjertén

Inez säger
7 april 2013 – 02:02

biskop Åke,

Tack för din blogg som jag uppskattar mycket.

Under påskhelgen såg jag på tv ”The Bible”, en filmserie som många tittare antagligen upplevde som ett äventyrsdrama och kanske särskilt Jesu uppståndelse som fascinerande fantasy.

Vi lever efter den bibliska historievetenskapen, liberalteologin, hermeneutiken, den kontextuella teologin, den postmoderna teologin m.fl. och efter teologer som Marcus Borg, John Dominic Crossan, Hans Küng, Matthew Fox m.fl. Vetenskapen, teologin och samhället har utvecklats på genomgripande sätt.

Trots detta framhärdar du i en djup tro på Kristi kroppsliga uppståndelse som en unik historisk, andlig och kosmisk verklighet. Du har tidigare skrivit om Kristi reella närvaro i sakramenten dop och nattvard. Idag tolkar åtskilliga kristna uppståndelsen, dop och nattvard som metaforer. Man menar att Jesu korsfästelse och död inte var nödvändig för människans skull, den blev en politisk konsekvens. Uppståndelsen blir då en metafor för att kärleken andligen lever kvar. Är inte din tolkning föråldrad?

Är inte kristendomen en lika synkretistisk religion som alla andra? Är inte uppståndelsen universell och återfinns inom alla religioner? Allt fler kristna uppfattar Jesus som en av Guds profeter och ser ingen skillnad på Kristi uppståndelse och t.ex. Buddhas upplysning. Kommer inte tron på Kristi exklusiva uppståndelse att slutligen inskränka sig till en rännil som rinner ut i sanden och torkar bort? Tror du att kristendomen kan härbärgera mångfald och interfaith i sådan utsträckning att den i framtiden övergår i en ny universell religion? Kan det vara en oundviklig progressiv rörelse att kristendomens flod mynnar ut i havet och religionernas enhet, Uppståndelsefolket?

Du har tidigare skrivit om trons fundament, men skiftar inte tron ständigt färg efter historisk kontext? Hur ser du på din roll i ett demokratiskt läroämbete och spänningsförhållandet mellan sanning och majoritetsbeslut? Accepterar du enkelt att din tolkning av fundamenten kan komma att röstas bort?

Din blogg är inte en frågespalt, men jag tror att många läsare ställer sig liknande (milt provokativa) frågor som jag gör.

Med förhoppning om svar
Inez

Åke Bonnier svarar
7 april 2024 – 08:13

Bästa Inez,
Varmt tack för Dina inledande och uppmuntrande ord och Dina frågor som inte är lätta att besvara. Dock menar jag verkligen det jag ofta framhåller nämligen att Jesus Kristus, sann gud och sann människa, som dött på korset för oss och som uppstått igen ifrån de döda i en faktisk historisk händelse och som lever och verkar idag är trons fundament oavsett allt. Sedan måste vi öppna oss för detta och förstå det in i vårt eget liv för att det ska kunna bli en verklighet för var och en av oss. Jesus må ha uppstått hur många gånger som helst men har han inte uppstått i mitt eget hjärta är det mig till ingen gagn.När vi står trygga i det ovan sagda kan vi också vara öppna för människor med andra trosövertygelser. Då kan vi också, med biskop Krister Stendahls ord, låta oss präglas av den heliga avunden, d v s kunna se på den andres trosövertygelse med glädje, se på det som skiljer oss åt med nyfikenhet och stå fast rotade i det som är vårt eget.
Du frågar om min tolkning är föråldrad? Nej, vill jag svara. Den är tidlös. Det är på detta som den kristna tron måste bygga på i alla tider. tar vi bort realiteten i Kristi korsdöd och uppståndelse och gör det till en metafor eller något annat då tar vi bort den omistliga kärnan i den kristna tron och vad har vi då att bygga på? Då blir det bara en intressant teologi eller filosofi kvar.

Om kyrkomötet skulle försöka att lägga till i Kyrkoordningens inledningstexter en text om att Jesu korsdöd och uppståndelse aldrig ägt rum skulle den texten stoppas av läronämnden. Skulle den trots allt antas efter nya omröstningar i nya kyrkomöten skulle jag ha svårt att vara kvar som biskop i vår kyrka. Då skulle jag sannolikt överväga att lämna Svenska kyrkan och be om att få befrias från rätten att utöva den biskopliga vigningstjänsten. Så viktig är Jesus död och uppståndelse för mig.

LFL säger
8 april 2013 – 02:05

Svenska kyrkan lyder först och främst under Guds "lag", som är större än alla jordiska lagar, men hon lyder också under svensk lag. Ingen av dessa lagar säger att vi ska ha ett demokratiskt läroämbete. Det räcker att medlemmarna av kyrkans läroämbete bejakar den politiska demokratin, varigenom vårt land styrs och kyrkans demokratiska organisation (vars uppgift huvudsakligen bör vara att kanalisera lekmannainflytandet i kyrkan). I lagen om svenska kyrkan (1998:1591, 2 §) står det att:

"Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka, som i samverkan mellan en demokratisk organisation och kyrkans ämbete bedriver en rikstäckande verksamhet."

Det är alltså organisationen, och inte ämbetet, som ska ha en demokratisk uppbyggnad. Denna modell, att man skiljer mellan den demokratiska organisationen och "ämbetet" är inte på något sätt unik för kyrkan. Det profana samhället, med sina myndigheter och förvaltningar, är organiserat på samma sätt. Exempelvis sjukvården, där man skiljer mellan landstingens demokratiska organisation och "professionen" (= läkarvetenskapen). För att inte tala om domstolsväsendet, där den juridiska professonen har det avgörande inflytandet i de båda högre rättsinstanserna. I Högsta domstolen finns inga lekmannarepresentanter alls.

Biskopar och präster är utbildade för sin uppgift. Ingen blir biskop utan att först ha prövats i vanlig prästtjänstgöring. Man kan dock tycka att Svk fortfarande präglas för mycket av statskyrkotiden, då så stor vikt fäst vid formella meriter (vilket i sig inte är fel), men för lite vikt fästs vid andliga nådegåvor.

En av biskoparnas uppgifter, kanske den viktigaste, är att utöva tillsyn över stiftets präster, så att de håller sig till den kristna religionen och till kyrkans lära. Det kan idag vara tufft att vara präst, då så mycket av den kristna religionen ifrågasätts eller angrips, och man rentav kan bli hånad för att man tror på "gammal vidskepelse". Därför måste biskoparna också vara själasörjare för stiftets präster.

Men för Gud är allt möjligt. Om vi börjar ifrågasätta vissa under, för att de ter sig speciellt osannolika för att ha inträffat i verkligheten, uppstår lätt en domino-effekt så att den ena lärosatsen efter den andra faller. Tidigt i kyrkans historia lanserades t.ex. en teori att Maria inte var jungfru när Jesus föddes, utan att han adopterades av den helige Ande som Guds son, när han döptes av Johannes Döparen.

Men sett med vetenskapliga ögon är denna "adoption" precis lika osannolik som jungfrufödseln. Finns det över huvud taget någon Gud?

Frågan kan inte besvaras med vetenskapliga metoder. Guds existens tillhör inte det område, som kan utforskas med vetenskapliga metoder. En okänd engelsk präst skrev under 1300-talet en underbar bok, som han gav titeln "Icke-vetandets moln". Den antyder att det finns en verklighet bortom det som vi kan utforska och få vetskap om genom våra vanliga sinnen, genom "vetandet". En del av detta har Gud dock låtit uppenbara för mänskligheten. Och det är denna uppenbarelse, denna glimt av vad som döljs i icke-vetandets moln, som kyrkan är satt att förvalta, och inte att förvanska.

nya tant lila svarar
8 april 2024 – 08:13

Svenska kyrkan är alla dess medlemmar. Svenska kyrkan består inte bara av anställda inom kyrkan. Att på något sätt insinuera att kyrkliga politiker, som är medlemmar i Svenska kyrkan, skulle vara profana och driva partipolitiska linjer tror jag inte stämmer med sanningen någonstans i landet.

Den hemska sanningen är dessutom att de flesta inte driver något alls, utan de lyssnar på en eller ett par tongivande personer och säger ”JA” till dessa,
Bilden av den sekulära kyrkan där starka politiker driver sina partilinjer, som en del personer försöker frammana, är bara trams och osanning!

Sven Andersson säger
9 april 2013 – 05:05

TRAMS och OSANNING! Skulle det vara att man driver partiets linje i vår kyrka.
Så säjer inte politikerna utan "tack vare centern och socialdemokraterna så har
vi sedan 1958 kvinnliga präster och sedan 2009 likakönade äktenskap".
Det kan vara sant, men då är det partiernas åsikt, som slagit igenom och inte de
bibeltrognas. Visst har vi regeln att demokratin gäller - också för kristen tro.
Vad det står i den gamla svarta boken får några konservativa, naiva stå för...

nya tant lila svarar
9 april 2024 – 08:13

Jag är oerhört fascinerad av er som kallar er bibeltrogna. Betyder detta att ni tror på ALLT som står i Bibeln? Tycker att man skulle bli lite vimsig i huvudet i så fall!

Inez säger
11 april 2013 – 01:34

biskop Åke,

Tack för att du svarade.

Det inger respekt att du tar kristendomens innersta kärna på allvar.

Jag tycker inte att din tro är föråldrad. Kristi kroppsliga uppståndelse är det mest radikala som jag känner till i religionernas värld. Den metaforiska tolkningen är sympatisk, men domesticerande.

Det brukar sägas att kyrkan inte är en åsiktsgemenskap utan en trosgemenskap, men det är en illusion. Inte ens tolkningen av Kristi död och uppståndelse är gemensam. Frågeställningarna lär inte försvinna, snarare skärpas till följd av den växande mångfalden av religioner, kulturer, politiska rörelser och personliga identiteter vi alla lever med i media och samhälle.

Allt Gott

LFL,

Med demokratiskt läroämbete menade jag helt enkelt att biskopar, teologer och lekfolk uttolkar tron gemensamt.

Inez

Inez säger
19 april 2013 – 04:15

biskop Åke och andra intresserade,

Prästen Patrik Pettersson citerar Robert W. Jenson i ett läsvärt inlägg på sin blogg som har anknytning till mina kommentarer:

”Thus, for example, 'Baal saves' means 'Baal sends rain and restores the city'; 'Buddhahood saves' means 'Buddhahood is our refuge from personality'; and 'The Trinity saves' means 'The Trinity takes us into its ineluctable communal personality.'

That some 'salvations' are incompatible appears from the second and third of these examples. The attempt to avoid this by abstracting a deity and salvation in which all religions can be at one only ends with 'x saves' again, that is, with religious and intellectual vacancy.”

Läs hela inlägget här:
http://kyrkligating.blogspot.se/2013/04/103-robert-har-ordet.html

Inez