Kyrkans uppdrag

Fredrik Modéus har i senast numret av Kyrkans Tidning skrivit en viktig ledare. I den jämför han Almedalens många tal, seminarier etc med Svenska kyrkans församlingar. I Svenska kyrkan talar vi mycket om struktur. Om ett knappt halvår förändras kyrkans struktur på ett sådant sätt att många små pastorat läggs samman till stora pastorat med ett kyrkoråd och ett kyrkofullmäktige men lokala församlingsråd med förtroendevalda som brinner för sin lokala kyrka i sin lokala församling. Det blir bra, hoppas vi alla. Men detta är inte det viktigaste i kyrkans sammanhang.

Nej, vi borde än mer, precis som Modéus så inspirerat skriver, förkunna evangeliet i ord och handling, våga tala mer om vad evangeliet betyder och kan betyda i ett multisamhälle, nära oss själva av det genom Ordets förkunnelse och sakramentens räckande. Detta måste få vara grunden och det som är kyrkans stora uppdrag. Strukturer i all ära men de kan stjäla fokus. Därför är det så viktigt att hela tiden föra fram evangeliet på många olika sätt. O att det måtte firas mässa flera gånger varje vecka i det nya pastoratet! O att det ville finnas många bibelstudiegrupper i de nya pastoraten! O att det ville finnas seminarier, diskussionsgrupper mm i de nya pastoraten och att alla dessa olika sammanhang bara hade ett syfte – att fördjupa evangeliet! Om vi inte har fokus på Jesus, om vi inte förkunnar Jesus som den korsfäste och uppståndne, om vi sedan inte lever detta evangelium på ett inkluderande sätt där vi låter var och en, oavsett allt, få känna sig hemma i vår kyrka, riskerar vi den likstelhet som Modéus skriver om.

Kyrkan har endast en uppgift och det är att ge Jesus äran – i allt och överallt!

Sven Andersson säger
7 juli 2013 – 08:42

100% instämmande!

Bengt Olof Dike säger
8 juli 2013 – 11:10

Nej, det finns inget att invända mot biskopens ord. Målet kan också uttryckas med dessa ord: kyrkan skall leva upp till missionsbefallningen! Denna generator för kyrkan glöms ofta bort eller kommer i bakgrunden i dag. Därför har också Svenska kyrkan försvagats kraftigt under senare år.

Magnus Olsson säger
9 juli 2013 – 05:13

Det är bra, att ge Jesus äran, instämmer. Men eftersom det är människor som getts detta uppdrag och människor gärna söker sin egen ära vore det intressant med ord om relationen mellan det och uppdraget. / Magnus Olsson

P-A Jonsson säger
17 augusti 2013 – 09:06

Biskop Carl Axel Aurelius har formulerat kyrkans stora uppgift som att föra vidare evangelium till nästa generation - på många olika sätt.