Den dansande elefanten.


I Kyrkans tidning talas det om vikten av att medarbetare, både anställda, ideella och förtroendevalda regelbunedt firar gudstjänst. Det håller jag med om. Det är livsviktigt och inte alltid en realitet. Man talar ofta om ”hur man ska få andra att komma till kyrkan”. Kyrkan ska vara publikdragande. Kanske skulle lite lättsammare musik kunna dra? Kanske skulle lite enklare förkunnelse kunna locka? Kanske skulle lite mer ”happening” kunna vara något?

Men den stora frågan som vi verkligen borde ställa är varför vi vill att människor ska fira gudstjänst. Det räcker inte med att svara att det är en del av Svenska kyrkans grundläggande uppgift. Ja det är det – och? Först måste vi fundera över om vi själva firar gudstjänst regelbundet och hurt det kommer sig. Vi präster, diakoner, biskop, kyrkomusiker, pedagoger, vaktmästare m fl har betalt för att gå i kyrkan vissa söndagar. Men våra församlingsbor har inte betalt och vi önskar att de ska komma. Varför? Vad är det vi har att erbjuda och är det så viktigt att det är värt att spändera en till en och en halv timme per söndag i kyrkorummet? Och hur framställs detta som då är så viktigt?

När vi talar om evangeliet om Jesus Kristus – den inkarnerade, korsfäste och uppståndne, understryker vi att detta budskap är befriande och upprättande, att det ger kraft för dagen och för veckan. Nattvardens bröd och vin är som en andlig måltidsrast längs den vardagliga vägen – en måltidsrast som vi behöver, ett uttryck för Guds kärlek och omsorg till och om var och en av oss. Men hur kommunicerar vi detta? Talar vi om det eller är vi för ”buskablyga?”

Vi måste tala mer med varandra om kyrkans budskap, dela tro och dela liv med varandra bland personalen i församlingen, bland de förtroendevalda i kyrkoråd och i andra sammanhang och bland ideella medarbetare. Vi måste än mer dela vår längtan med varandra, tala om Gud, där vi var och en är ”präster”. Och alla vi som är ansvariga för gudstjänstens utformning, både förtroendevalda, anställda och ideella måste fundera över hur vi kommunicerar i kyrkorummet. Ser vi gravallvarliga ut när vi läser, när vi talar? Ser processionen ut som ett begravningståg? Vilka signaler sänder vi genom vårt agerande till alla dem som också är där för att fira gudstjänst – fast de kanske är där för första gången? Får de en känsla av att de vill komma tillbaka därför att gudstjänsten var präglad av en andlig innerlighet som kändes äkta och som berörde och med en förkunnelse som borrade sig in i hjärtat och med ett nattvardsfirande som inte handlade om belöning för vissa utan om Guds stora kram till var och en? Hade gudstjänsten med det egna livet att göra eller var alltihop ett sorts religiöst isolat som man skulle kunna klara sig utan?

Vi ska fortsätta att tala om och pröva olika gudstjänsttider. Vi ska fortsätta att tala om och pröva olika gudstjänstformer. Men främst ska vi tillsammans och regelbundet fira sådana gudstjänster där vi själva blir berörda, där vi själva känner att vi bärs, för jag menar att det kan smitta så andra känner sig berörda och burna.

Häng med till kyrkan på söndag! Du kommer inte att ångra Dig! Kan vi idag säga detta till någon som inte går så ofta i kyrkan? Om inte, vad kan det bero på? Låt oss tillsammans se vad som då är möjligt att göra för att gudstjänsten ska bli relevant, meningsfylld, glädjefylld. För det handlar ju om evangelium.

Ibland får vi för oss att vi ska pynta elefanten. Vi målar snabeln grön, vi sätter rosetter på svansen, vi målar öronen blåa, d v s vi gör nya agendor, vi sätter altaret på ett visst sätt. Jag vill inte förringa sådant. Men det viktiagste är inte detta. Det viktigaste är att få elefanten att dansa, dansa av glädje, dansa av uppfylldhet, dansa livets dans för gudstjänsten firar vi för livets skull med livets Herre i lovsång till livets Herre.

Vi behöver samtala om gudstjänstens alla delar och om var vi ska fira gudstjänst. Vi behöver komma samman i våra församlingar och pastorat alla vi som älskar att fira gudstjänst och fundera över hur den kärleken till kyrkan kan spridas. Gudstjänsten borde med lite slängig formulering vara ”folklig, festlig och fullsatt” därför att det vi har att dela med varandra är något så fantastiskt, väl värd en till en och en halv timme i veckan – minst.

 

10 kommentarer

LFL säger
17 augusti 2013 – 06:27

Kan inte själva experimenterandet, med olika gudstjänsttider, gudstjänstformer, nattvardsformer, religiösa budskap, t.o.m. olika religioner, olika moraliskt innehåll i de talrika moralpredikningarna, olika musikstilar, happenings och konserter i stället för gudstjänster, etc, etc, vara en del av problemet, snarare än en del av lösningen? Inget är längre sant och visst.

Det ständiga experimenterandet mellan olika gudstjänsttider, utan att man kommer fram till en riksnorm när högmässan ska hållas, har resulterat i en förfärlig mängd stängda kyrkor, när den oinformerade spontant vill besöka en kyrka i gudstjänstsyfte. Och är inte kyrkan stängd, så är den tom. Varken präst, vaktmästare, annan personal eller andra gudstjänstbesökare. De fysiskt "öppna" men själsligt stängda kyrkorna är ju anslutna till en larmcentral, ifall kyrkan skulle få ovälkomna besökare.

Pastorsexpedition, församlingshem och "Kyrkans Hus" finns någon annanstans, som om inte tillräckliga ytor för diverse kyrkliga aktiviteter funnes ens i de största och ödsligaste landsbygdskyrkorna.

Allt är förgängligt, när hippa "förnyare" talar om att riva eller sälja kyrkor för att få pengar till "verksamheten". Vilken verksamhet?

Nu stundar kyrkoval, och sekulariserade präster, som ställer upp för diverse nomineringsgrupper talar om kristen kärlek "i praktiken" som om kyrkans uppgift vore att hjälpa partikamraterna i socialnämnden och /eller fritidsnämnden att hålla budget.

P-A Jonsson säger
17 augusti 2013 – 07:07

Jag är övertygad om att kyrkan måste våga vara "i världen, men inte av världen".
Vi måste inse att människor är olika och vi kan inte "klämma in" alla i en och samma modell. Därför måste det finnas olika gudstjänstformer, olika tilltal, olika musikstilar, olika tider för gudstjänster etc.
För det är ju så att kyrkans kärna inte är exakt vilken gudstjänstform, exakt vilken musikstil eller exakt vilken tid för gudstjänst vi har. Kyrkans budskap är sant och visst även om tilltalet skiftar.

Kyrkans centrala uppgift är att (för att citera biskop Carl Axel Aurelius): Vi skall föra vidare till nästa generation det evangelium som vi själva tagit emot. Det kan och får ske på olika sätt."
Eller som Gustaf Aulén som talar om "trons presens", dvs att tron äger rum här och nu. Om den inte gör det så finns varken trons perfektum eller futurum.

Gudstjänsten får sin relevans när den blir möte - möte mellan människa och Gud, och även möte mellan människor. Kristen tro är och förblir relation - och relation förutsätter möten.

DÄR ligger vår utmaning - att skapa platser i tid och rum för MÖTEN.

LFL svarar
18 augusti 2024 – 11:13

Du har naturligtvis rätt i att kyrkans centrala uppgift är att föra vidare till nästa generation det evangelium som vi själva tagit emot. Och att det både kan och får ske på olika sätt. Men jag vänder mig mot experimenterande för experimenterandets egen skull och den tendens som tyvärr finns att kasta ut barnet med badvattnet och att ersätta sådant som har fungerat bra under flera generationer med mindre välfungerande nyordningar.

Häromveckan besökte jag en stor landsortskyrka med sällan mer än 10 – 20 gudstjänstbesökare. När kyrkan var stängd för renovering, och högmässa firades i församlingshemmet, hade man fler gudstjänstbesökare. Jag funderade på vad som borde ha gjorts för att locka lika många gudstjänstbesökare till kyrkan. Helt klart behövdes någon form av nyordning,
men snarare är det om dispositionen av kyrkorummet än liturgin, som måste förändras.

Anders G säger
18 augusti 2013 – 02:15

Om Gud förhärligas o människor heliggörs, så är mässan i sig själv evangeliserande.

Att sänka trösklar o omforma allt är en återvändsgränd.

Den som missar en mässa, missar massan (ty i storstäderna går fler i de fullsatta katolska kyrkorna än i SvK).

P-A Jonsson svarar
21 augusti 2024 – 11:13

Om det ändå vore så enkelt…
I många länder där den katolska kyrkan är den största kristna kyrkan märker man en drastisk minskning i antalet människor som firar mässa. (I några fall är minskningen ännu mer påtaglig än i Svk.)

Att det är fullsatt i storstädernas katolska kyrkor beror i hög grad på att de kyrkorna är färre än de som ”tillhör” Svk. Dvs att befolkningsunderlaget är större per kyrka för de katolska kyrkorna i de svenska storstäderna.

Min syn är att det inte ska finnas några trösklar till Guds nåd – det som Bibeln lär oss. När Jesus säger ”följ mig” så har han inga kvalificerande krav för de som följer honom. Det räcker med att vi vill följa honom – att vi söker.

Christina säger
19 augusti 2013 – 11:35

Vad jag kan se så har vår församling en uppåtgående trend i antal kyrkobesökare. Och vi har inte direkt exprimenterat med gudstjänsterna (när vi försökte förnya de lite, så bad gudstjänstbesökarna oss att sluta med det annars så skulle de sluta gå...), men däremot visar vi att gudstjänsterna är viktiga genom att visa att de är viktiga för oss. Vi försöker även visa vad Gud betyder för oss i alla möten vi gör, dopsamtal, begravningsförberedelser, i barnverksamhet, osv och bjuder in folk till kyrkan. Väl i kyrkan försöker vi skapa en så varm och inkluderande stämning som möjligt. Men först och främst så ser vi att mötet med den enskilda människan som är det allra viktigaste.

Åke Bonnier svarar
20 augusti 2024 – 11:13

Christina, det låter utmärkt! Föredömligt!

Staffanw säger
20 augusti 2013 – 11:26

På SvK’s hemsida kan man läsa bl a
”Kyrkans tro tar sig uttryck i en församlingsgemenskap med ett levande gudstjänstliv som centrum. Att bygga levande och missionerande församlingar på dopets grund är kyrkans viktigaste uppgift och en gemensam kallelse för alla som tillhör kyrkan. Gudstjänsten är hela församlingens gåva och ansvar. Frivilligas ansvarstagande i gudstjänsten ska uppmuntras.

Det är angeläget med en bredd i gudstjänstformerna och att det finns en mångfald av uttryckssätt i gudstjänsten för olika åldrar och livssituationer. För en kristen kyrka är tron på Jesus Kristus som vår frälsare grundläggande. Detta behöver framträda tydligt så att inte evangeliet går förlorat och ersätts av enbart allmänreligiösa eller etiska frågor.”

Är detta mer än plakattexter, ja, man undrar ibland, bl.a efter att ha läst intervjun med Biskopen i Stockholm, Eva Brunne och domprosten Hans Ulvebrand: ”Pingis, film och fest - alla sätt är bra för att fylla kyrkan”, var rubriken.
Prästen Helena Edlund ställde på sin hemsida frågan - Kyrka öppen för alla – utom Kristus? Detta efter att ha läst socialdemokraternas valmanifest för kyrkovalet. I detta dokument nämns vare sig Gud eller Jesus.

Fick idag i handen ”Maria-Nytt, ett programblad för Maria Magdalena Församling. På två helsidor i lokaltidningen beskrev man sin verksamhet och höstens program. Jesus nämns inte. På ett ställe nämns Gud. Bland alla körer, meditation, Taij Qiigong-rörelser. Där finns i alla fall inte Kristus. I en kristen kyrka!?

P-A Jonsson svarar
21 augusti 2024 – 11:13

Jaga ser inget fel i att människors samlas kring aktiviteter som inte är uttalat traditionellt kristna. Allt behöver inte vara gudstjänst, bibelstudium etc – det kan vara innebandy, syjunta, trädgårdsodling, körsång mm. I de sammanhangen i en kristen kontext kan Gud få verka. Där uppstår samtal och frågor – och där kan man hitta svar. Hur många har inte upptäckt sin Gudsrelation genom kontakten med andra kristna människor och i kristna miljöer?
Vi kan inte PRATA människor till kyrkan.
När människor väl är ett i ett kristet sammanhang så kan vi lita på att Jesus finns där och att den helige Anden verkar.

Gunnar säger
22 augusti 2013 – 03:22

Hej. Jag förstår inte varför man går i kyrkan och läser ur en bok, vad betyder egentligen allt som sägs? . Känns mer som tomma meningar.
Gillar släkten Bonnier starkt , så tummen upp för dig Åke Bonnier.
Sveriges 56e rikaste man :) :)

Jesusvandraren säger
23 augusti 2013 – 09:03

Glödlampan är inte intressant
utan ljuset

Anders Gunnarsson säger
24 augusti 2013 – 09:20

PA

Du är duktig på att skapa subdebatter. Jag avstår kommentering o finner din oförmåga att se problemen i dagens samhälle o Kyrkans oföränderlighets styrka som blinda fläckar.

Den som gifter sig med samtiden är snart änkeman...

På Klippan ska Gud bygga Kyrkan, som inte ens helvetets portar kan rubba. Hon är livskraftigare än någonsin i GB, i NK, i DK o i SE. Trotts att detta är några av de äldsta antikatolska områdena i världen. Skumt!

P-A Jonsson svarar
24 augusti 2024 – 11:13

Anders Gunnarsson,

Eftersom du tog upp ett argument som inte riktigt häll måttet vid en närmare granskning tyckte jag att det kunde vara intressant att belysa det.

Jag tror på kyrkans oföränderliga centrala budskap så som det bärs till oss i evangelierna. DET ska vi aldrig släppa!
Men HUR vi uttrycker det budskapet måste förändras i en kyrka som är till för människorna. Människor lever i en verklighet som är nu. Detta insåg Jesus och han talade därför till människor på ett sätt som de kunde ta till sig i sin verklighet. Låt oss följa Jesus exempel.

För övrigt noterar jag hur du nogsamt undviker de besvärliga fakta som jag tagit upp.

Jag är glad över varje kristen kyrkas livskraft!

Anneli Magnusson säger
25 augusti 2013 – 05:59

Att allt färre går i mässan på söndagarna är något som många kristna samfund funderar över. Det bekymrar ledningen i Katolska kyrkan, som jag tillhör, och uppenbarligen också svenskkyrkliga ledare.

En mässa som jag tyckte signalerade allt som nämns i bloggen var Kärlekens mässa som hölls i Storkyrkan i samband med Prideveckan. Det var folkligt, festligt och knökfullt och alla möjliga sorters människor. Påfallande många var unga, många vana deltagare, andra där för första gången.

Budskapet, som jag uppfattade det var att alla är älskade av Gud och att vi i vår tur ska visa varandra kärlek och respekt. Det var en mässa som väckte mersmak, apropå att man ska vilja komma tillbaka.
Anneli

P-A Jonsson svarar
31 augusti 2024 – 11:13

Anneli, jag var också där. Och jag håller med dig.
Det var en mässa som verkligen var mässa. Den mötte oss människor i vår egen vardag och verklighet.
Den förenade och fördjupade. Och den vågade använda nya uttryck för de eviga sanningarna.

Kontextuell säger
14 oktober 2013 – 08:51

Bra Åke B! Diskussionen leder till många tankar. Tänk att vissa sk bibeltrogna kan gå så långt att t.o.m. hålla fast vid en felöversatt bibeltext, för annars "rubbas dera cirklar!" Nyligen hade vi texten om Jesus som botar den blinde på sabbaten. Vad säger detta de bibeltrogna? Det går bra att jobba som läkare även på lördag"? Låt anden verka och göra Bibeln levande idag, just nu! Detta var interaktivitet innan ordet hade uppfunnits!

Kontextuell svarar
26 april 2024 – 11:42

Hoppsan på fel blogginlägg