Guds sändebud.


Kära bloggläsare, nedanstående text är mitt predikomanus hållet ungefär såsom det står skrivet i Borås Gustaf Adolfskyrka i dag i sändningsmässan i präst- och diakonmötet i Skara stift. Hoppas att det kan inspirera också Dig som läser den.

”Kära alla, så har vi kommit till sändningsmässans förkunnelse. Egentligen var hela mitt tal som jag höll för en stund sedan en sorts förkunnelse. Guds kärlek var temat. Guds kärlek är temat och den stora utmaningen. Aposteln Paulus var oerhört entusiastisk över de kristna i Filippi. Brevet till dem andas denna entusiasm.  Han vet vad som finns i deras hjärtan. Han vet att där finns trösten genom Kristus. Han vet att där finns uppmuntran från kärleken, han vet att det finns en tydlig gemenskap från den heliga Anden liksom där finns ömhet och medkänsla. Han vet allt detta och det är just därför som han i vår predikotext i dag, som också var den gångna söndags episteltext, vädjar till dem att inte bara leva i detta för sig själva, att inte bara ha den kristna tron och relationen till Kristus som något som är bra inåtindividnivå utan som också är bra gent emot alla i församlingen,  i en ömsesidig kärlek. Han vädjar till alla dessa sagda saker och uppmanar dem att leva i kärleken, eniga i tanke och där pronominen jag, min, mitt inte är det viktiga utan där det handlar om att se den andre, att älska den andra, att se att den andra mår bra, att bry sig om den andra.

I den grekiska grundtexten används ordet froneå. Det återkommer två gånger i den andra versen och en gång i den femte versen i Filipperbrevets 2:a kapitel och handlar om en sorts tankeinställning – en livshållning. Bibeln 2000 översäter ordet med , visa enighet och  med ordet sinnelag. Det handlar alltså om en livsinställning, livshållning som är en livshållning dygnet runt, året runt. Vi som innehar vigningstjänsten i Svenska kyrkan har vigt hela vårt liv till detta, varenda sekund. Vi behöver naturligtvis påminna oss om våra vigningslöften. Vi stod där i vår vigningsdomkyrka och vår biskop frågade oss ett antal frågor som vi av hela vårt hjärta svarade JA på. Ja, vi ville leva helt och fullt för Gud. Jo, vi ville förkunna ordet rent och klart och förvalta sakramenten rätt. Jo, det var viktigt att vara ett barmhärtighetens tecken, att stå upp för de förtryckta, de marginaliserade. Vi ville detta och jag är övertygad om att vi vill detta. I våra tankar får vi återupprepa vårt JA, vårt JA till att vara Guds sändebud i ord och handling, vårt JA till att låta hela vårt liv genomsyras av Guds kärlek och Guds vilja. Vid Skärtorsdagsmässan på morgonen i Skara domkyrka fanns nu senast möjlighet att förnya vigningslöftena. Den möjligheten kommer att upprepas också kommande Skärtorsdag. Men vi behöver egentligen göra det varje dag. Det är den dagliga omvändelsen, vårt dagliga JA till Gud, vårt dagliga JA till Jesus. Och vi behöver den omvändelsen eftersom vi är simul justus et peccator – på en gång rättfärdiga och syndare.

Hjärtats JA måste också få konsekvenser i ord och handling. Se hur de älskar varandra, hette det om de tidiga kristna. Vår kallelse är att gå ut och leva kärleken, drivna av kärlek, burna av kärlek och delandes denna kärlek. Jag vill i dag sända Er ut i Skara stift, ut i era olika församlingar och andra sammanhang som lysande facklor där elden inte är den egna duktighetens eld, den egna vältaglighetens eld, den egna klokhetens eld. Vi kommer långt med egen skicklighet i ämbetet. Vi kommer långt med egen klokhet och egen förmåga, men vi kommer inte tillräckligt långt därför att det då bara handlar om egen kraft. Elden som vi ska brinna av är kärlekens eld, den heliga Andens eld – Jesu närvaro i våra hjärtan, i vår gemenskap, i vår ömsesidighet. Det är först när vi brinner av den heliga Andens eld, när vi alltså likt de kristna i Filippi har vår tröst i Kristus, vår uppmuntran från kärleken, gemenskap från Anden med en ömhet och medkänsla, som vi kan gå hela vägen genom livet som kristna och också tända Andens eld i våra olika sammanhang.  Att vara kristen är att leva med Jesus dygnet runt. Att vara kristen och att vara etnisk svensk är inte nödvändigtvis samma sak här i Sverige och att Svenska kyrkan har det namn den har är en reminiscens från tanken att Sveriges folk var ett kristet folk. I dag kan vi glädja oss över att Sveriges folk är ett multifolk i ett multireligiöst och multikulturellt sammanhang.  Vår kyrka, som är en viktig del i den världsvida kristna kyrkan, är en evangelisk luthersk kyrka där reformation är viktigt också i nutid. Vår kyrka är en inkluderande kyrka där vi ser på varandra, och än mer behöver skärpa vår blick så vi ser på varandra, som  bröder och systrar som hör ihop oavsett etnisk härkomst, oavsett sexuell identitet, oavsett församlingstillhörighet, oavsett hur djupt vi förstått vår gudsrelation. Vi är en kyrka där vi får leva tillsammans i den gudomliga, färgrika mångfalden. Den kyrkan får vi alla leva i och stå upp för i en tid när det finns politiska krafter som vill ta patent på Svenska kyrkan och förvandla den till något typiskt etniskt svenskt. Låt oss gemensamt stå upp mot detta – enade för kärlekens skull där det inte handlar om självhävdelse utan om en kärlek som inte söker sitt, en kärlek som inte utesluter utan innesluter – en kärlek som är störst av allt. Det är Guds kärlek som det handlar om – den kärlek som fått sin brännpunkt i Jesus själv – sin brännpunkt i Hans liv, död och uppståndelse. Låt oss öppna oss för den kärleken, låt oss sjunga den nya sången i våra hjärtan.

Kära diakoner, kära präster, kära alla, den kristna tron får vi leva och dela med varandra. Den handlar om livet, den är livet. Och vi har en förebild att följa och det är Jesus själv. Vi får spegla oss i Hans liv och förkunnelse, låta vårt eget liv belysas i ljuset av Hans liv och förkunnelse. För det handlar ju om livet. Vi har vår relation till Jesus för livets skull – det liv vi har att leva här och nu. Vi vet så lite om livet bortom livet, men vi vet att vi lever och att vi ska fortsätta att leva ett tag till om inget annat händer. Eller med ord av Per Harling: För livets skull blev Gud ett barn, vår like. För livets skull gav han sitt liv för oss. För livets skull ska rättens rätta rike bli synligt genom oss – för livets skull.

Så låt oss öppna oss för Guds kärlek såsom den strömmar emot oss i Bibelns ord, i dopets nåd och nattvardens makalösa kristusmysterium. Låt oss öppna oss för Guds kärlek som möter oss i vår medsyster och medbroder oavsett vem och ge den kärleken vidare i varje ögonblick och i varje andetag. Ja, låt oss göra detta för livets skull.

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Anden. Såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara, från evighet till evighet. Amen”

 

6 kommentarer

Magnus Olsson säger
4 september 2013 – 10:26

Mycket bra text! Tack! Skulle vara intressant och få veta hur biskopen ser på att stå upp för förtryckta inom svenska kyrkan och om sådana finns? / Magnus Olsson

Rossina i Vargön säger
6 september 2013 – 05:42

Tack för värdefull text - inte minst när man en tid är "avsidestagen" och inte kan delta i gudstjänst såsom man skulle önska. Allt gott!

LFL säger
7 september 2013 – 12:20

Biskopen har skrivit i ovanstående text: "Ja, vi ville leva helt och fullt för Gud. Jo, vi ville förkunna ordet rent och klart och förvalta sakramenten rätt."

Kan vi uppfatta detta som ett löfte från biskopen att sätta stopp för det fasansfulla vanhelgande av det allra heligaste sakramentet, nattvarden, som förekommer i Svenska kyrkan, och har fått henne att förtvina? Jag kom att tänka på detta när jag besökte ett antikvariat idag och bläddrade i en inte särskilt gammal Bibel, från 1978. "Till minne av konfirmationen och din första nattvardsgång", stod det på försättsbladet. Upptagningen i kyrkans fulla gemenskap, delfåendet i Herrens heliga nattvard var fortfarande den främsta gåvan under konfirmationsdagen. Nu är det ju moped och världsliga gåvor. Varför konfirmera sig över huvud taget? Det är väl inget för barn till fattiga föräldrar, som inte har råd de dyra gåvorna.

Hur hade Bibeln hamnat i antikvariatet? Hade ägaren redan avlidit, eller kanske lämnat den kristna tron? I så fall är hon i gott sällskap: Det har ju (nästan) hela Svenska kyrkan gjort: lämnat åtminstone DEN kristna tro som fortfarande praktiserades för 35 år sedan.

Konfirmation betyder bekräftelse. Det nydöpta lilla barnet har visserligen upptagits i Guds kyrka, men vet ju inget om den religion som det har döpts till. Det är något stort med barndopet. Det är en ensidigt förpliktelse för Gud och kyrkan, att bevara "denna lilla evighetsvarelse" (som det står i mitt eget dopbevis från anno dazumal), utan krav på någon motprestation eller ens insikt i mysteriet.
När man blivit vuxen nog, bekräftar man - genom konfirmationen - att man vill detta. Att som just konfirmerad ta emot sin första nattvard är en medveten handling. En bekräftelse av ens kristna tro. Inget annat.

Inte en politisk manifestation - inte ens för ett så angeläget syfte som ett symboliskt bekämpande av rusdrycker. Inte en "fördrink" till kyrkkaffet. Inte ett sätt att ge gudomlig sanktion av alla politiska beslut, som har tagits av olika riksdagsmajoriteter.

Skara stift, mission och rätt förvaltad nattvard hör ihop. Under minst 12 århundraden har man firat nattvarden någonstans i Skara stift -- på det rätta, kristna sättet. Det finns det arkeologiska bevis för. Medan vikingarna berusade sig på mjöd och gick bärsärkargång, och "de svage" drack mjölk och honung, firades nattvarden med importerat vin, som tillreddes på ett bäraltare. Det som har hittats i Varnhem är tillverkat av en grekisk bergart, som inte finns i Sverige. Det andra i sitt i Sverige. Bäraltaren är emellertid kända från andra missionsfält.

Ett bäraltare var ett mycket litet altare som missionärerna bar med sig. På den tiden fanns inte en enda kyrka i hela Sverige. Guds sändebud på den tiden var inte bara ordets förkunnare. De döpte och konfirmerade och tillredde och delade ut nattvarden. Det var inget "Man tager vad man haver". Sakramenten skulle förvaltas rätt från första stund, även under de mest vidriga förhållanden, i landet som fortfarande löd under guden Oden. Utmanande, chockerande!

En gammal sägen har förtäljt att det har funnits en ännu äldre kyrka i Varnhem än den bekanta klosterkyrkan från medeltiden. Detta är som med Troja och palatset i Knossos, som hade bevarats i folktron under många hundra år innan de återupptäcktes. Vilket visar att en muntlig tradition kan bevaras från generation till generation under mycket långa tider. Att det skulle finnas ett forntida palats, under byn Knossos måste väl ändå vara en skröna?

Så grävde man fram resterna av en stenkyrka från 1000-talet (jodå, det har funnits en ännu äldre kyrka i Varnhem än klosterkyrkan), men under den resterna av en ännu äldre kyrka, en träkyrka från 800-talet. Och som en tredje sensation: ett bäraltare från den absolut äldsta kristna tiden i Västergötland. Historien om Sveriges kristnande måste skrivas om.

Kristendomens spridning från Västergötland började också tidigare än man har antagits. Detta visar en fjärde sensation, ett år senare en fynden i Varnhem. När man grävde grunden för ett nytt församlingshem intill Lännäs kyrka i östra Närke, upptäcktes resterna av en träkyrka från vikingatiden (som upphörde 1050), vilket var 100 år före landsdelens kristnande enligt historieböckerna. Lännäs ligger längs den gamla farleden genom Hjälmaren från Västergötland till Julita kloster i Sörmland.

I en föränderlig värld finns det något som för evigt består. Därför måste Herrens nattvard, som förenar nutid och dåtid, levande och döda, firas som den kristna traditionen kräver - som vi alltid har gjort i Svenska kyrkan, utom under den allra senaste tiden. En urvattnad kyrka lockar ingen.

nya tant lila svarar
7 september 2024 – 08:13

Jag dristar mig att göra ett inlägg och hoppas att Åke Bonnier inte direkt plockar bort detta som ovärdigt eller icke-pastoralt igen!
Vad vill du ha sagt med ditt långa inlägg LFL?
Att kyrkan har flippat ut? Att kyrkan inte längre är värdig? Att man inte längre firar nattvard i kyrkan för att det är fel alkoholhalt. (jag har ju varit med när du inte kan ta nattvarden av det skälet. För det var väl inte för att det var en kvinnlig präst?)
En del av oss tror fortfarande på Svenska kyrkan. Andra gör allt för att svärta ner den! Som detta inlägg.l

Rossina i Vargön säger
7 september 2013 – 08:49

Tack till LFL för intressant historielektion - mycket värdefullt!

nya tant lila säger
8 september 2013 – 11:10

Har kyrkan förtvinat? Vad är det för dravel?

LFL svarar
9 september 2024 – 08:13

Jag tycker inte att Bonniers blogg är en lämplig plats för personliga gräl. Men hur denna historia, som inte förtjänar kallas annat än sakramentalt bedrägeri, kan utså split och bryta ner kärlek, är en utmärkt illustration till Luthers ord i katekesen ”Nattvarden är till frälsning eller fördärv”. Detta måste väl blivande präster har läst i sin utbildning? Hur kan de då ta risken att det blir till fördärv? Tror inte prästerna på Gud? Tror inte prästerna att nattvarden är ett obegripligt mysterium? Är inte kyrkan skyldig att hålla de löften som gavs mig i dopet och som ömsesidigt bekräftades genom konfirmationen? Hur kan man ersätta de rätta nattvarselementen med en illasmakande vätska (undrar om den inte hade genomgått oavsiktlig alkoholjäsning) utan att tala om det? Hade det varit på krogen hade gästen fått pengarna tillbaka.

Med min lilla historielektion ville jag visa hur allting hänger ihop, nutid med dåtid, tid och evighet, mission och delfåendet av sakramenten, undervisning och dop (av hedningar), dop (av barn till kristna föräldrar) och konfirmation. Detta är en viktig aspekt som missas av motståndare till barndop. Skall barnet ställas utanför dopets välsignelse för att barnet självt inte förstår vad det handlar om? Det vore ju som att ställa ett litet barn utanför sina föräldrars omsorg för att barnet inte valt sina föräldrar.

När vi upplever ett informellt tvång att ta nattvarden för statistikens skull, dröjer det väl inte innan vi får tvångsbegravningar i kyrkan också. Det har redan förekommit. Jag känner till ett fall, när de anhöriga inte respekterade den döde ateistens uttryckliga vilja att inte ha med kyrkan att göra, och en frikyrkopastor ryckte in i den vägrande prästens ställe. Prästens vägran (Heder åt honom!) att medverka vid en tvångsbegravning, kom sedan att bli en förevändning för att kräva ”en öppen kyrka”, som är till för alla, med nattvard även till odöpta som kronan på verket.

Ska jag aldrig mer få återse människor som jag älskat, för att de tagit avstånd från religionen? Nej, man ska inte tvångsdöpa och tvångskonfirmera någon som kan uttala en egen mening, tvinga någon att ta nattvarden, eller begrava någon i kyrkan mot dennes egen vilja. Men det är tillåtet att be för andra (hur mycket Skolverket än försöker förbjuda det) utan deras samtycke. Man kan be att ateister ska komma till tro, och har de hunnit dö innan de kommit till tro, kan man be att de ska få del av det eviga livet ändå.

Men: präster som lovar att detta kommer att ske, lovar något som de inte har en susning om. Och så har vi det där lilla argumentet ”Min Gud är större än så. Gud bryr sig inte om vad kalken innehåller.” Vad vet vi om det? Ska människor ta sig frihet att testa Gud, att tvinga Gud att bevisa att han är storsint och överseende nog med våra små misstag, för att vara värd att dyrkas?

Frågan ställdels på sin spets och avgjorde redan under 1560-talet. Efter frigörelsen från Danmark och brytningen med den romerska kyrkan, och utan inhemsk vinproduktion, hade man brist på vin till nattvarden. Kunde man använda öl i stället? Eller mjölk? Ärkebiskop Laurentius Petri avgjorde frågan: Man fick vänta med nattvardsfirandet till nästa seglationssäsong, tills man fått tag i vin.

Det lilla bäraltaret, som hittades i Varnhem 2007, visar hur rätt man var om de dyra dropparna, hur små nattvardskärlen var. De ställdes nämligen på bäraltaret, som inte är större än en handflata, under tillredningen. Detta altare användes alltså under missionstiden, innan någon kyrka hade byggts i hela Sverige, medan man blotade till hednagudarna i offerlunden intill.

Lasonya säger
14 november 2013 – 02:23

Hello, this weekend is good in support of me, as this occasion i am reading this
fantastic educational article here at my house.