Inled oss inte i frestelse…


I skrivande stund lever vi i den veckan i kyrkoåret som har ”Prövningens stund” som tema. Evangelietexten är Markus oerhört korta berättelse om Jesu frestelse i öknen. Endast två verser i Mark 1. I öknen både prövades och frestades Jesus. Orden prövning och frestelse heter båda samma sak på nytestamentlig grekiska – peirasmós.

Vi kan prövas av Gud och när vi i Herrens bön ber Gud inte ska utsätta oss för prövning handlar det om att vi inte ska prövas så att vi tappar tron på Gud, att vi s a s ska prövas utöver vår förmåga.

Men, den stora frestelsen som det djävulska vill utsätta oss för är att vi marginaliserar vår tro, att kristen tro förvandlas till en söndagsföreteelse, att den s a s isoleras till något som har med kyrkobyggnader att göra. Då blir det som när skådespelaren Jarl Borsén stod i TV-programmet ”Partaj” klädd till präst i kaftan och sa: ”förlåt om jag ser lite religiös ut, men jag har ont i magen.”  Gud har med hela liveta att göra eftersom Gud är den som givit oss livet – vars och ens eget liv – ett liv vi har att förvalta också i relation till Gud. Detta behöver vi dela mycket mer med varandra och andra. Vi behöver tala mer om vår gudstro och om vårt liv – dela liv-dela tro. Vi som vill kalla oss kristna behöver ”komma ut” med vår kristna tro. En av kyrkans viktigaste upgifter är därför att stärka sina medlemmar till att just ”komma ut”, våga vara kristen. Det handlar naturligtvis inte om något färdigt, utan om en relation med Jesus Kristus – och med den blir man aldrig färdig. Den är ett äventyr, den handlar om livsfördjupning. Jesus sa tack och lov aldrig att han var ”paketet” eller ”tabletten”. Nej, enligt evangelisten Johannes sa han att han var ”vägen, sanningen och livet”.  Det handlar om process, fördjupning och livsupptäckter.

Låt inte det djävulska, i vilka former det än må framträda, göra så att vi talar tyst om vår tro. Att marginalisera kristen tro till något som hör till den privata sfären, till 339 byggnader i Skara stift och betydligt fler i hela Sverige, eller som hör till det egna vardagsrummet enbart är att ställa sig på det djävulskas sida. Det är bekvämt. Det kräver inget. Det är skönt. Men, det är samtidigt inte det vi är kallade till. Jesus själv kallar oss att ”gå ut” (Matt 28:18-20). Låt oss göra detta på olika sätt i olika sammanhang. Kanske kan våra syskon från andra religiösa sammanhang inspirera oss. Vågar de vara tydliga med sin övertygelse, vågar vi. Låt oss inte frestas att svika vår mästares kallelse. Då riskerar vi vår identitet som kristna och som kyrka.

11 kommentarer

LFL säger
10 mars 2014 – 11:42

Religionen är en privatsak, men får inte förvisas till den privata sfären, utan måste genomsyra hela samhället överallt där kristna finns.

Muslimer är ofta föredömligt tydliga med sin religion, men det betyder inte att deras religiösa lärosatser är teologiskt föredömliga för kristna. Att Jesus sa att han är "vägen, sanningen och livet" betyder att någon annan väg till det eviga livet än genom honom inte finns, samt att det inte kan finnas flera motstridiga sanningar. Guds sanning, som den har uppenbarats av Jesus och beskrivs i samtliga av Nya Testamentets böcker, är den enda sanningen.

Den gudomliga sanningen kan inte ställas under statens lagar. Det stod ju helt riktigt i en av de gamla landskapslagarna att "Gud är främst i vår lag". Kristendomens sanningsanspråk får aldrig undertryckas av den kristna kyrkan själv. Detta betyder inte att varje kristen alltid har rätt och att alla andra alltid har fel. Människan, och alltså även den kristna människans, ofullkomlighet är en del av den sanning, som kristna tror på.

Det är viktigt att "gå ut".

Ciccie Pernveden Malm säger
10 mars 2014 – 11:51

Mkt bra - kan bara instämma!

Lilla jag säger
10 mars 2014 – 05:19

Själv bär jag ett korsbrosch på jackan. Kostar några tior i kristna affärer.

(Väcker nyfikna frågor och samtal på hundpromenaderna,
i affären och bland kompisar.) :)

Patrik Öbrink säger
10 mars 2014 – 07:54

Vi kristna är Ljuset i en mörk värld. Därför är vi kallade att frimodigt visa vår tro, inte minst i praktisk handling, och evangelisera. Annars låter vi de mörka krafterna - styrda av Djävulen - ta över.

Staffanw säger
10 mars 2014 – 11:21

En mycket bra beskrivning av den kristna tron. Att vandra med Jesus är inte alltid så lätt. Hur många av oss vågar hålla fast vid "Jag är vägen, sanningen och livet". Och fortsättningen - ingen kommer till Fadern utom genom mig.
Dessa Jesu ord är kärnan i den kristna tron. När Jesus säger att han är vägen - då menar han inte att han visar vägen, utan han är vägen. Den enda vägen - för att komma till Gud måste du ta emot Jesus Kristus. Att tro på Jesus. Låter ju egentligen ganska enkelt. Men kräver mod.

LFL säger
11 mars 2014 – 08:38

Abortfrågan? Är inte att övertala eller tvinga någon att göra abort att inleda i frestelse? En annan biskop har skrivit på sin blogg att vi har en bra abortlag i Sverige. Jag invände att vi har en usel abortlag, bl.a. därför att den inte skyddar en kvinna, som vill behålla sitt barn, mot alla former av tvång. Lagen om olaga tvång kriminaliserar bara olagliga former av tvång. Detta vågade biskopen inte publicera. Däremot publicerade biskopen en raljerande kommentar, som krävde att retroaktiv abort i skolåldern ska tillåtas.

LFL svarar
12 mars 2024 – 02:14

Nu finns den kommentaren på den andra biskopsbloggen. Om man säger att den gravida kvinnan, och endast hon, ska bestämma om abort, så ska hon göra det, utan övertalning eller tvång att göra abort. Med den nuvarande abortlagen kan det vara ett brott att övertala någon att inte göra abort, medan det är fullt lagligt att övertala och t.o.m. hota någon som vill behålla sitt barn – detta förutsatt att man inte hotar med repressalier som i sig är olagliga, för då är det olaga hot.

Lagens intention är alltså tydligt att inget får hindra eller avstyra en abort, och därmed ”bryter” den mot lagen, som säger att abort är något icke önskvärt, som i möjligaste mån ska förebyggas. Därför vågar socialministern, trots att han är kristdemokrat, inte tala om abortförebyggande åtgärder, utan han talar om graviditetsförebyggande åtgärder. Som om inte abort vore en sådan åtgärd, fastän retroaktivt.

En gravid kvinna, som exempelvis inte kan försörja sitt barn för att hon är arbetslös, måste ha ett förstärkt skydd mot tvång att göra abort, och det speciellt när vi har en regering som medvetet har monterat ner de sociala skyddsnätet vid arbetslöshet och sjukdom. Aborträtten har övergått i en abortplikt.

Ska kyrkan ”sätta sig över” statens lagar? Att svara ja på den frågan är inte detsamma som att förespråka en kriminell livsstil. Men tror vi att Gud är något annat än en konstruktion av den jordiska överheten för att tvinga vidskepliga undersåtar att följa samma överhets lagar, så måste det vara en självklarhet som princip att ”Man ska lyda Gud mer än människor”, som det står i Bibeln.

Att ”gå ut” som kristen kan ibland vara riktigt obekvämt.

Nisse Andreasson säger
18 mars 2014 – 08:38

Biskop Åke har många tankar värda att begrunda. Det är Gudi behagligt att vittna om Evangeliets befriande kraft bland människor som tvivlar eller saknar gudstro.

"Att marginalisera kristen tro till något som hör till den privata sfären, . . . som hör till det egna vardagsrummet enbart, är att ställa sig på det djävulskas sida." Ingen av oss mäktar att bära fram hela Evangeliet till någon annan människa. Inget kyrkosamfund förvaltar ensamt hela Evangeliet. Därför behöver vi ekumeniken - att fira gudstjänst tillsammans och lära av varandras tolkningar av evangelietexterna. Närheten till en kärleksfull Gud Fader, fylld av förekommande nåd får vi genom Jesus Kristus. Andra gudstroende som muslimer och judar saknar förmodligen denna närhet. Så förstår jag Jesusorden "Ingen kommer till Fadern utom mig". Andra tolkningar är möjliga. Men detta är min personliga tro på Jesus och Gud Fader.

Nisse Andreasson

Åke Bonnier säger
18 mars 2014 – 08:51

Tack Nisse för en fin kommentar!
+Åke

Rossina säger
18 mars 2014 – 06:43

Tack till Nisse A. för kloka och genomtänkta ord!

olov sandegård säger
18 mars 2014 – 11:04

Att efter bästa förmåga försöka leva och verka i "Kristi efterföljelse" måste nog ändå betraktas som viktigare än att verbalt proklamera sig som "Kristen". Den sanna fromheten talar inte om sig själv med särskilt stora ord. Många muslimer, agnostiker, ateister, buddhister, hinduer o.s.v. kan i praktiken vara väl så goda faktiska kristna, som de som på torget eller i kyrkan proklamerar sig som de "sanna kristna". Det skadar inte att då och då reflektera över evangelietexterna om fariséerna och de skriftlärda, som gärna satte sig på första bänken i synagogan, och änkan som försynt skänkte sin sista skärv till de fattiga och andra icke-självförhärligande gestalter i Bibeln.

simulering? säger
21 mars 2014 – 08:57

Klokt, att leva så att man hjälper andra.