Passionsfilm i Hedvig Eleonora

Ett säkert vårtecken är passionsfilm i Hedvig Eleonora församling i Stockholm. I vår är temat ”Sprickor av liv” och som vanligt följs filmvisningen av samtal och/eller musik.

Måndag 2/2 kl 19 visas Kaurismäkis Mannen från le Havre, om vänskapen mellan en flyktingpojke och en medelålders avdankad författare. Efter filmen textläsning av Karin Nyberg Fleischer och musik av Pär Fridberg. Kajsa Wiktorin recenserade filmen tidigare här.

Tis 3/4 kl 19 visas uppmärksammade Oslo, 31 augusti, i regi av Joachim Trier. En film om en f d missbrukare dagliga kamp. Lars Collmar reflekterar efter filmen. Musik av Anna Pihl Lindén.

Ons 4/4 kl 19 blir det Ruben Östlunds Play, som kammade hem två guldbaggar (regi och foto) och som har blivit något av vinterns snackis om maktlekar bland barn och om vad rasismen gör med oss. Alexandra Pascalidou reflekterar efter filmen och Ulf Norberg bjuder på musik.

Tors 5/4 kl 19 blir det favorit i repris när Gudar och människor visas, Xavier Beauvois guldpalmsvinnare om de franska munkarna i Algeriet som stannar i byn när terroristerna kommer. Mikael Mogren recenserade här tidigare.

Filmkvällarna är ett samarbete mellan Hedvig Eleonora församling och Sensus studieförbund.

Denna vecka har det varit filmvisning på temat Hunger i St:a Maria Magdalena kyrka.  Ikväll visas Oslo, 31 agusti kl 19.30 med reflektion av Jan Löwdin och musik med Ralf Gustafsson.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor