Ideologi och teologi-samsyn och goda strukturer!

Nu är det dags att komma ett steg till i vårt arbete med Idealitet och församlingsbygge. Vi anordnar Arbetslagsfortbildning om ideellt engagemang för all personal.

Under tre tillfällen kommer vi få en gemensam grund för att fortsätta jobba med idealitet och delaktighet i Lerums församling.Så här har vi tänkt när vi planerat ihop med Ylva och Karin från stiftet: Grundstrukturen för arbetslagsfortbildningen är tre halvdagar. Dessa dagar har olika fokus men har alla samma riktning. Att göra det enkelt för den som vill. Att synliggöra och tillvarata sina medlemmar som bärare av dess uppdrag.

25/9 Fokus ett: Ideologi och teologi

Eller med andra ord om kyrkosyn och församlingssyn. Hur ser vi som anställda på församlingsbornas engagemang och plats i församlingslivet. Vilka förväntningar finns och vilken typ av kyrka är vi. Vi lär om det nya engagemanget och vad drivkrafter och motivation kan vara.

27/11 Fokus två: Behov, öppenhet och praktik

Att göra det enkelt för den som vill handlar mycket om att synliggöra och möjliggöra. Vilka konkreta behov finns där insatser behövs? Det handlar också om förhållningssätt till idéer som människor har, uppmuntrar vi initiativ eller är det besvärligt. Hur formulerar man en konkret förfrågan och hur rekrytering kan gå till.

9/1 -2014 Fokus tre Samsyn, Struktur och Gå vidare

Detta fokus handlar om samsyn och goda strukturer. Hur kan introduktions utbildning för nya ideella se ut, vad innebär det att vara handledare och hur påverkar det mitt arbete. Från utförare till möjliggörare vad innebär det?

Så här ser en förmiddagen ut:
09.00 Morgonbön

09.15 Presentationsrunda

09.25 Introduktion av tre förmiddagar

10.15 Fika

10.45 Tydlig-Lyssnande och Diakonal

11.00 Det ideella engagemanget

12.00 Slut

Parallellt kommer vi att introducera nya unga ledare in i sitt engagemang.Förbereda handledare för deras uppgifter. Inventera ideella och behov av utveckling och utbildning. Arbetar för att hitta gemensamma former som fungerar i hela församlingen. Vi tar ett steg och får det genomarbetet.

Vilka vi är = det finns nu en teolog och församlingspedagog som samarbetar och tänker tillsammans. Arbetet är meningfullt och härligt!

Susanne LIndström, församlingspedagog