HOPPSAN! HELHET!

Snart har det gått en vecka sedan vi var i Norrköping på idédagar för ideella. För mig så är det tredje gången gillt. Vi var ett gäng som åkte från församlingen och det är härligt att göra något givande och roligt tillsammans! När jag tänker tillbaka på den här helgen så är det lite spridda skurar! Dels upplevde jag att det var fler ideella än anställda med i år, det var fler biskopar och blivande biskopar med i år. Oftast är det citat som fastnar och det som skrivs ner som anteckning som fastnar och som får fungera  som små frön som man får fundera vidare på och måste bearbetas lite till.

Jag är glad att jag åkte, jag är glad för alla frön! Det var hög klass på föredragen, det fanns många pauser där man kunde mötas och prata med varandra. Dessutom så träffade jag en massa gamla bekanta som jag gladdes över. Vi var från hela Sverige- det är rikt! Jag känner mig rik!

Här kommer lite citat som fastnade hos mig och som jag tuggar på!

• ” Att få vara en del… något man kan vara stolt över!”
  • ”Smaka på ett förhållningsätt” ( Skärholmens församling)
  • ”Ett VI som blir större och ökar”  – en följdfråga ”Vad vill vi göra människor delaktiga i?!”
  • ”Se före, under och efter gudstjänsten som ett knytkalas! Alla saker/delar är lika viktiga!”
  • ”Kyrkans uppgift är att ge en bild av Guds rike””
  • ”Vi lider inte av nätverkssammanhang!” Frågan är hur vi använder oss av dem!”
  • TILLBEDJAN fira gudstjänst (ett nytt ord i mitt sammanhang. Smaka på det!)
  • ”Att vara kyrka är både fredags, lördag och söndagskristna, se till att inte grupper och verksamheter ställs mot varandra, utan se det som en helhet och en bild av Kristi kropp!”
  • ”Gudstjänstens olika delar (fridshälsning, syndabekännelsen, ordet etc) tränar oss att vara en bild av Guds rike!”
  • ”Bygga gemenskap, Gud arbetar med oss och vi arbetar med varandra!”
  • ”Det här med hur viktigt välkomnande/ attityden är, sas många gånger!”
  • ”Bilden av Guds rike är inte ett kompisgäng som stänger in sig med varandra!”
  • ”Det gäller att hitta ett sammanhang i sitt liv= att vara kyrka”
  • Det lilla vi gör, spelar stor roll för Guds frälsning!”
  • ”Tänk så här, vi bjuder in till ett sammanhang ett äventyr som Kristi kyrka!”
  • ” Din tro räcker”
  • ”Vi lever som vi lär, det gäller att få en utmaning och utmanas för att göra skillnad!”
  • ”Byråkratin är ett medel inget syfte”
  • ”Det skall vara lätt att göra rätt”
  • ”Kyrkan är en stark röst!”- Vi arbetar mot rasism och hat och  för kärlek.
  • ”Vi finns överallt, vi har ett stort utrymme, vilken rörelse!”
  • ”Vi sitter på möten inte som en dekoration utan vi sitter där för att påverka”
  • ”Något som är på riktigt”
  • ”Endast de som sitter på makten kan fördela makten”
  • Iden bär oss, rädslan förhindras!
  • Sverige borde få guldmedalj, vi mår bäst men ändå frågar vi oss: Behövs jag?! Ändå känner vi ett utanförskap!
  • Att motverka utanförskap är en uppgift som kyrka har! Hur påverkar det våra verksamheter?!
  • ” Du är för normal för att vara intressant”

Glad och nöjd och reflekterande..Susanne Lindström, samordnare för ideellt arbete i Lerums församling