Att rensa och hitta något med nya ögon

Ibland får man lite tid över, då gör man sådant som kanske inte gör i första hand. Vi har den stora förmånen att en av våra ideella medarbetare är en erfaren och duktig bibliotekarie och hon ville vara med och göra i ordning församlingens referensbibliotek. Vi har haft våra böcker spridda i många lokaler och inte haft någon som helst samordning.

Vi hade väl olika kriterier som:

• En bok som man använder dagligen och ofta eller som man upplever som väldigt egen och personlig då kanske man skall ha den på sitt kontor.
  • Det finns böcker som alla behöver någon gång då är de satta i referenshyllan.
  • Våra ideella medarbetare uppmuntras också att låna ur referensbiblioteket.

Uppdelningen fick vara: Praktisk teologi, poesi, uppbyggelse, etik, bönböcker, sociala frågor, handböcker, gudstjänst, ideellt arbete, biblar och psalmböcker,  exegetik-bibelstudier, konfirmand,  barn/unga, psykologi /pedagogik, frälsarkransen, blandat, kyrklig administration och församlingsarbete.

Va lustigt det är att när man väl börjar sortera och vrida och vända så får böckerna ett nytt liv och man ser dem med ett annat ljus.  Det var också många böcker som rensades ur och hamnade i bokhimlen. Det skall vara lätt, enkelt och förståligt så nu hoppas vi att denna ordning blir fungerande och att läsande ökar!

Glädjen är stor bland alla, att jobbet är gjord och nyfikenheten  sprider sig när de får ett mail om nyheter i referensbiblioteket.

Det är viktigt med böcker, det är viktigt med kunskap och det är viktigt att få reflektera.