Maträtten – för vem?

Fastekampanjen Maträtten.

Har verkligen alla rätt till mat? Räcker verkligen maten till alla?

De flesta av oss som är uppväxta och bor i Sverige har aldrig behövt att svälta. Vi har på sin höjd varit hungriga – men vi har aldrig behövt att svälta.

Men så är det inte för många människor i världen. Trots att det egentligen finns mat så att det räcker till alla människor på jorden så svälter människor runt om i vår värld i dag. Olika naturkatastrofer orsakar torka eller missväxt av skördar. Fattigdom gör att människor inte har råd att köpa varken mat eller utsäde.

Vi kan hjälpa till att göra skillnaderna mindre. Vi kan hjälpa till att hjälpa människor att få mat på bordet, att upprätta människor så att de klarar av att försörja sig och sin familj. Det gör du genom att stödja Svenska kyrkans internationella arbete. Under fastan så pågår kampanjen ”Maträtten”.

Under fastekampanjen, som egentligen hade fokus på Burma, har det kommit katastrofalarm från Afrika och framförallt från Etiopien. Ett Etiopien som från början hade börjat hämta sig från den gigantiska svältkatastrofen på 80- och 90-talet. Men nu är det ett akut läge igen. 8 miljoner människor svälter av dessa är 6 miljoner barn. Du kan inte rädda alla – men alla kan göra något!