amen-samtal med Fredrik Önnevall 28 april

På torsdag 28 april, är det säsongens sista amen-samtal då kyrkoherde Johan Ernstson samtalar med journalisten Fredrik Önnevall.

Temat är

Fredrik Önnevall Foto: Mattias Ankrah

Fosterland

Fredrik Önnevall är journalist och var SVTs första korrespondent i Peking. Han har bland annat gjort resereportage för Packat och klart och serien Kinas mat. I serien Fosterland undersöker han den växande nationalismen i olika länder.

I samband med ett av dessa program hjälpte han personligen en syrisk pojke till säkerhet i Sverige, en handling som blev anledning till mycken debatt. Vilka uttryck får medmänskligheten ta sig i samhället? Var går gränserna för vårt ansvar gentemot andra människor?

Amensamtal / Medmänsklighet – Motmänsklighet
Estradsamtal kring samhälls- och existentiella frågor med inbjudna gäster. Samtalsledare Johan Ernstson, kyrkoherde Svenska kyrkan Tjörn. Amensamtalen arrangeras av Svenska kyrkan Tjörn, Tjörns kommun, Sensus och Nordiska Akvarellmuseet.

Fri entré, begränsat antal platser.