Befriad av Guds nåd – temat för reformationsåret 2017

Luther Reformationsjubileet 2017

Nästa år, 2017, kommer det att firas stort att det är 500 år sedan, enligt traditionen, som Martin Luther spikade fast sina teser på kyrkoporten i Wittenberg. Han ville göra människor uppmärksamma på att det endast var Guds nåd och inget annat som kunde befria människorna från deras synd. Inget som de själva kunde göra eller köpa avlatsbrev eller liknande.

Den lutherska kyrkan i Tyskland har förberett firande under nära tio år. I Witterberg forskas det och varje år har ett särskilt tema, baserat på Luther och hans skrifter.

Även i Svenska kyrkan firar vi Luther. Många böcker har kommit ut och fler lär det bli. I höst kommer påven Franciskus till Lund där han bjuder in till ett möte i Lunds domkyrka. Vår ärkebiskop Antje Jackelén ska träffa honom där.

Stora samarrangemang under reformationsåret 2017

Här kan du läsa mer om Svenska kyrkans reformations och lutherjubileum>>

Det finns diskussionsmaterial och studiematerial att hämta. Kanske något för en studiegrupp eller bibelstudiegrupp i församlingen?

Hämta material här>>

Läs ännu mer här

Så våga ge Luther en chans!