Pilgrimsvandra

Pilgrimsvandring är en mycket gammal sed. Det hörde till att man någon gång under sitt kristna liv skulle pilgrimsvandra till en helgedom. (Nu vet jag inte om detta var något som bara de lite ”rikare” hade möjlighet att göra, vilket är högst troligt.) Men i vilket fall så vandrade man.

Pilgrimsvandringen har fått en renässans. Fler och fler människor tar sig tid att under kortare eller lägre tid få gå en stund. I tystnad, gemenskap, få lyssna till bibelord och få fira mässa tillsammans.

I morgon (15 juni) finns det möjlighet att följa med på en pilgrimsvandring i Klövedal.

Samling för avfärd kl 18.00 vid Klövedals kyrka. Vandringen är cirka 6 kilometer och efter halva sträckan firas en enkel mässa ute i naturen. Dessutom blir det också fikapaus med egen fikakort. Vandring avslutas vid Klövedals kyrka.

Du behöver inte anmäla dig! Det är bara att dyka upp, med bra skor och lite fika.

Varmt välkommen!

Pilgrimsvandring Foto: Maria Eliasson