Kyrkomusikens kraft

Nordisk kyrkomusikersymposium

Den 8-11 september pågår Nordiska kyrkomusikersymposiet i Göteborg. Det är ett stort möte som samlar kyrkomusiker och andra intresserade till inspiration under flera dagar.

Det blir föredrag, workshop, konserter och gudstjänster. Och givetvis nätverkande musiker emellan.

Vissa av programpunkterna (konserter och gudstjänster) är öppna för allmänheten. Det är bara att komma och lyssna.

Program>>

För fyra år sedan var jag med på kyrkomusiksymposiet som då hölls i Uppsala. På söndagens gudstjänst så tänkte jag ”det måste vara så här det är i himlen”. För den psalmsång och den liturgiska sången som bar och som flödade under Uppsala domkyrkas tak – den lyfte åtminstone mig till himmelska höjder.

Utan kyrkomusiken i gudstjänsten och musiken överhuvudtaget så skulle livet vara så fattigt. Och när det gäller kyrkomusiken så hjälper den oss att förstå ordet, att lyssna på Guds ord, bibelns ord på nya sätt. Den hjälper oss att ta orden till vårt hjärta. Kanske till och med nynna på dem när vi går från gudstjänsten. Kyrkomusiken hjälper oss att slå an en Gudsklang i våra hjärtan.

Alla våra kyrkomusiker från Tjörn är med på Nordiska kyrkomusikersymposiet och hämtar inspiration.