Tack och hej till Andreas

I går fick Svenska kyrkan Tjörn och Valla församling säga ett högtidligt tack, hejdå samt Lycka till! till Andreas Gertonsson som efter 15 år på Tjörn gått vidare med nya uppgifter. Numera är Andreas församlingspedagog i Lundby församling i Göteborg.

Bilderna är tagna av Lars-Olof ”Olsa” Henriksson.

andreas2-kopia
Andreas Gertonsson avtackning 18 sept 2016 i Valla kyrka. Foto Lars-Olof Olsa Henriksson.
andreas1

I sommarnumret av Petrus 2/2016 fanns det en artikel som du kan läsa här:

Mot nya utmaningar

”Men Andreas – hur tänkte du nu, hur kan du sluta?” Min fråga är snabb och omedelbar när jag träffar Andreas för att intervjua honom och Andreas ler lite skuldmedvetet och hummar.

Jag träffar Andreas för att göra en avskedsintervju med honom – eftersom han, efter femton år som församlingspedagog på Tjörn, i höst går vidare i nya spännande uppgifter hos Svenska kyrkan Lundby församling i Göteborg.

”– Ja,” säger Andreas lite trevande och ler, ”hur tänkte jag…?” och sen berättar han om den tjänst han har fått i Lundby. Om hur han ska bli samordnare och få ansvar för unga ideella i Lundby församling. Och hur spännande det är att få nya utmaningar och få koncentrera sig på en av de saker som han verkligen brinner för i sitt arbete – att få träffa och jobba med och för ungdomar.

”– Jag har haft många spännande utmaningar även på Tjörn och under de femton år som jag har arbetat här och tjänsten har förändrats flera gånger. Men nu var det dags att göra det även på en helt ny arena”, säger Andreas. Anställningspappret är precis påskrivet och det känns fortfarande nytt och spännande och samtidigt lite skrämmande.

Vad har varit den största förändringen under dina femton år på Tjörn?

”– Det har varit att vi gått från att tänka fyra isolerade församlingar och enheter till att tänka hela Svenska kyrkan Tjörn och göra saker tillsammans. Det har varit roligt! Framförallt är det viktigt för ungdomsarbetet – för ungdomarna är flyttbara och rör sig över hela ön. De går dit där deras kompisar är.”

Levande julkrubba i Valla

Under sina år i Valla har många ungdomar passerat i Andreas konfirmandgrupper. Vissa familjer har han följt från när de var med i vuxen-barngrupp och knappt halvhöga till att de blivit konfirmander och ungdomsledare. Han beskriver hur han haft killgrupp på Häggvallsskolan förut. Och han berättar också att det är han som skrivit manus till det framgångsrika julspelet ”Levande julkrubba” som sedan flera år genomförs i Valla. Hela arbetslaget i Valla samt personal från flera arbetslag är engagerade både som musiker och skådespelare och dessutom medverkar närmare 35 frivilliga.

Den levande julkrubban lockar både skolklasser och vanliga familjer och det brukar bli en lång rad föreställningar.

Elevens val

Något av det roligaste Andreas gjort (han är egentligen ovillig till att säga att något är roligare än något annat – han trivs så bra med alla sina uppgifter!) var teaterprojektet med Kultur & Fritid och skolan. Bland annat satte de upp ”Det blåser på månen”. Andreas amatörteatertalang har kommit väl till pass!

De senastaste åren har Andreas också haft ansvaret för flyktingverksamheten hos Svenska kyrkan Tjörn. Det har bland annat rört de boende på Tjörnbro park. Det har handlat om språkcafé och secondhandförsäljning. Och det har handlat om att göra utflykter och lätta upp livet lite för de boende som inte kan göra annat än att gå och vänta på asylbesked.

Många olika åldrar

”– Jag har verkligen fått arbeta med alla olika åldrar i min tjänst. Det har varit givande. Och mitt halvår i Kairo som jag gjorde innan jag började på Tjörn, med ”Ung i den världsvida kyrkan” har verkligen kommit till pass i arbetet med flyktingarna. Det har varit lättare att förstå deras kultur och jag fick damma av min arabiska igen” ler Andreas.

Saknar mest

Vad kommer du att sakna mest när du slutar på Tjörn undrar jag.

”– Jag vet att det låter klyschigt”, säger Andreas, ”men det är faktiskt relationerna. Mötena med alla människor. Tjörnborna är vänliga, generösa, omtänksamma och trevliga. Alla de människor som jag har mött har betytt mycket för mig”.

Vad har varit svårast med ditt arbete?

”– Att möta människor och framförallt ungdomar som inte mår bra” säger Andreas allvarligt. ”Där har vårt goda nätverk med skolan och skolsköterska varit en stor hjälp för att ibland kunna lösa problem och hjälpa ungdomar som haft det svårt. Och sen är det alltid en utmaning att vara kyrka i samhället. Kyrkan är inte självklar i dag.”

Till sist…

Vad har vi glömt att prata om Andreas, undrar jag?

”– Jag har haft femton fantastiska år här på Tjörn där jag har träffat en massa underbara människor” säger Andreas med eftertryck. ”Det tar jag med mig i mitt nya jobb. Och jag hoppas att jag kan fortsätta sjunga i Valla kyrkokör – så vi kommer säkert att ses!”

Text: Carina Etander Rimborg