Månadens psalm – 862

Vinter på Tjörn Foto Carina Etander Rimborg

Svenska kyrkan Tjörn har under januari och mitten på februari valt psalmen 862 till ”Månadens psalm” – en psalm som du bör kunna möta i alla våra gudstjänster under den perioden (8 januari till 18 februari).

Det är psalmen 862 med text av Göran Andersson och musik av Knut Grüssner.

Göran Andersson är specialpedagog, ornitolog, vissångare och diktare. Knut Güssner är Åländsk musiklektor.

Psalmen återfinns i psalmboken ”Psalmer i 2000-talet” som ges ut av Verbums förlag.

Vinterpsalm 862

Text: Göran Andersson Musik: Knut Grüssner

1. Nu stryker isen sin blånande spegel ut över fjärdarnas vatten. Himlen tar ner sina frostiga segel och dagsljuset jagas av natten. Låt snön lysa frid över sovande frö, och ge vintertid åt sommarens ö. Bygg bro över fjärdarnas vatten.

2. Mot horisonten syns skeppens lanternor under en gnistrande himmel. En lyser starkast bland tusende stjärnor en väg genom världarnas vimmel. Låt den lysa frid över barnet i stall och ge juletid åt jorden så kall. Ge natten en gnistrande himmel.

3. Tre vise män på väg över fjärden tyder profeternas stjärna. Blinkande fyrar i otrygga världen är ljus som vi följer så gärna. Låt Gud lysa frid över kyrkan på ön och ge vilotid åt sommarens frön. Sov lugnt under Betlehems stjärna.