Stilla veckan? Eller…

Usch så veckorna bara rusar iväg och nästa vecka går vi in i Stilla veckan….ja stilla det vet jag väl inte om den är för oss kyrkfolk.

Jag har passionsandakter, skärtorsdagsmässa, långfredagsgudstjänst och Påskdagsmässa och så klämmer jag in lite möten och annat skoj.

Men så här är det vid våra stora högtider som jul och påsk. Och det är roligt att få vara med.

Ett tips till dig som är lite intresserad, följ med i kyrkan under hela passionsberättelsen, från Palmsöndagen till Påskdagen. Det gör något med oss när vi går i kyrkan nästan varje dag, få lyssna till de gamla texterna och följa med i Påskens drama.

För det är verkligen ett drama, med sorg och glädje, svek och stora känslor, rädslor och ilska.

Varje person som finns med i dramat är värd en berättelse, och jag undrar hur de som var med tänkte. Vi får veta mycket om Jesus, men vad tänkte hans mamma, soldaten, Pontius Pilatus? Hur är deras berättelse, vad var det som gjorde att de fanns med just där och då?

Denna vecka har vi haft vår påskvandring med alla sinnen, och den blev så bra. Vi har haft nästan alla klasser från Skärhamns skola och även hela vårt stora arbetslag.

Barnen övar sig på att vara tysta när de går, så de kan uppleva med sina andra sinnen och det går faktiskt jättebra. Att vara tyst är svårt, både för barn och vuxna.

Vi lever i ett samhälle med mycket ljud överallt, och tystnaden blir en bristvara. Jag funderar ofta på när jag möter människor vid havet eller i skogen som går med hörlurar på sig, med musik eller bok som de lyssnar på. Varför vill de inte lyssna på ljuden som finns därute, havets brus, koltrasten som sjunger eller bara det stilla suset av träd.

I kyrkan under vandringen försöker barnen vara tysta och till slut så kapitulerar de inför att det är skönt att bara sitta eller ligga tysta tillsammans. Då kan de höra havet och vinden utanför kyrkan, den stora klockan som tickar i hörnet och fåglarna.

Vi får också roliga kommentarer om vandringen och berättelsen om Jesus sista dagar.

• Han dog eftersom det var så tråkigt att hänga på korset.
  • Eller så svalt han ihjäl.
  • Var Jesus gammal?
  • Finns han idag?
  • Varför ligger det ett öra i det gröna rummet?

Det som också slår mig att barnen är så nyfikna på kyrkorummet och de saker som finns där. De tittar och frågar och vi svarar. Jag inbjuder lärarna med sina klasser att komma till oss och få en guidning av kyrkan.

Jaana Pollari Lindström- Präst i Svenska kyrkan Tjörn, Stenkyrka församling.

Egentligen har vi så mycket gratis bara av att få visa kyrkan, det stora rummet som rymmer så mycket. Där vi firar livet i alla dess former.

Och just nu så är vi i påskens drama.

Jaana Pollari Lindström
präst