När bjöd du din kompis på fika senast? Fairtrade challenge 11-13 maj

Fika

Nästa vecka är det World Fairtrade Challenge den 11-13 maj, nu som en global kampanj. Är du och dina sammanhang med? Ditt arbete – din verksamhet – ditt närmaste fik?

Att vara med och peka på att det faktiskt gör skillnad på att använda rättvisemärkta produkter, att de som producerar en vara ska kunna göra det på ett miljövänligt sätt, både för sig själv och för jorden och att alla ska få skäligt betalt för sina insatser. Det är var Fairtrade handlar om.

Svenska kyrkan Tjörn kommer att vara med på ett hörn. Håll utkik! Och du – passa på att bjud med en kompis på fika på ett ställe som är med i utmaningen!

Läs mer om Fairtrade här>>

Självklart kan du hitta Fairtrademärkta varor i alla våra församlingshem.

Här kan du läsa mer om World Fairtrade Challenge.

World Fairtrade Challenge>>

Var med på världens största Fairtrade-fika, World Fairtrade Challenge, den 11–13 maj 2017. Succén med Fairtrade Challenge fortsätter, nu för nionde året i rad, men nu som en global kampanj där hela världen är med!

world-fairtrade-challenge_banner_varlden-fikar_828x315

Hela världen fikar, fikar du?

World Fairtrade Challenge är en kampanj som sätter fokus på varför Fairtrade behövs och vilken skillnad Fairtrade gör för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Arrangera en egen Fairtrade-fika och utmana andra att fika den 11-13 maj, för ju fler vi blir som fikar Fairtrade-märkt, desto större skillnad gör vi för de människor som odlar och producerar våra varor.

2016 deltog 1,8 miljoner deltagare från 26 länder i World Fairtrade challenge!

Så här enkelt är det att delta:

1. Anmäl din fikapaus på fairtradechallenge.se från och med den 10 april 2017.
  2. Bjud in deltagare, sprid information och utmana andra att fika.
  3. Använd vårt tryckta eller digitala material och arrangera fikan.
  4. Delta i vår fikabildstävling genom att dela bilder från fikapausen under #fairtradechallenge i sociala medier.

Uppdaterad 7 maj