Nya nattvardskärl i Valla

I  morgon söndag är det avtackning av Jan-Åke Larsson, som slutar som präst i Valla församling efter när 30 år. Samtidigt är det invigning av Valla kyrkas nya nattvardskärl som den lokala konstnären Emelie Wijk har tagit fram.

Jag var och hälsade på Emelie och hon berättade om hur stolt hon var över uppdraget. Det är inte vanligt att silversmeder får sådana här uppdrag.

Så här såg kannan ut innan Emelie började hamra ut den. Kannan är gjord i ett stycke. Det ligger många, många timmar bakom varje föremål. Det var bara en silverplatta.

Vallas  nya kyrksilver Foto Carina Etander Rimborg
Vallas nya kyrksilver Foto Carina Etander Rimborg

Otroligt vackra är de och det ska blir roligt att Jan-Åke får inviga dessa under sin sista gudstjänst innan han går i pension.

Jag hoppas att vi ses där.

Läs mer här>>

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA