Vi andas i samma takt och våra hjärtan slår samtidigt…

Vem går upp kl.05.00 en ledig dag, frivilligt?

I går var det Kristi himmelfärds dag och då är det en tradition med tidiga gudstjänster i hela vårt land. Jag tänker för att ta vara på det ljuvliga gröna och våren och ljuset som finns hos oss, och som vi längtat efter.

Men jag kan inte påstå att jag gillar att gå upp så tidigt. Men det hjälper till att det är helt ljust, fåglarna kvittrar och det doftar av syren och andra växter.

Så upp och hoppa lilla präst och på med kaftanen, den fina ämbetsdräkten som vi präster har. Jag har fått en ny uppsydd av en lokal sömmerska här på Tjörn, Birgitta!

Jag gillar arbetskläder, då behöver jag inte fundera över vad jag skall ha på mig och så är det tydligt för alla vem jag är.

När jag kom till Skärhamns kyrka före 7 så möttes jag av andra glada människor. Inte bara vaktmästaren, organisten och kyrkvärdar. Där fanns ett 15 tal andra som hälsade god morgon glatt och ett ljud av människor spred sig över berget.

Vem går upp frivilligt så tidigt för att vara i kyrkan? Jo alla de människor som sjunger i en kyrkokör.

Skärhamns kyrka Kristi Himmelsfärdsdag 2017 Foto Birgitta Aurell Kezcán

Och det är många , många som sjunger i kör. Det är en av de största folkrörelserna vi har i vårt land och alla gör det frivilligt och använder mycket tid för att sjunga tillsammans med andra.

Jag har själv sjungit i kyrkokör under många år, ett bra sätt att också komma nära kyrkan, gudstjänsterna och få en förståelse, intresse för vad det är. Jag har alltid tyckt att det är så fint att få vara i kyrkorummet och sjunga, och få vara med i gudstjänsterna som en del av församlingen. Körsången ger gemenskap och kunskap om min egen röst och hur jag måste anpassa mig till många. Sedan blir det en massa prat, skratt och delande av liv. Vi åker på körresor och hamnar i andra kyrkor och går utbildningar och träffar andra körsångare.

Alla kan sjunga i kör och det är så roligt.

Så Stenkyrka kyrkokör var på plats denna tidiga morgon och Birgitta körledare sjöng upp med kören och övade inför gudstjänsten. Jag sprang mest runt och tittade på havet och förberedde gudstjänsten.

Vi var en hel del människor som kom till kyrkan denna tidiga morgon och firade gudstjänsten till minne av Kristi himmelsfärd. Jag brukar tänka att utanför Skärhamns kyrka är en fin plats att lämna jordelivet och det är lätt att föreställa sig hur Jesus åkte upp på ett moln där.

Efter gudstjänsten satt vi utanför kyrkan och fikade med medhavda kaffekorgar. Kyrkvärden Lennart bjöd mig på kaffe och hembakat bröd och så kunde vi åter prata och dela liv tillsammans. Det bär länge och ger kraft.

Jag lärde mig på en utbildning om att sjunga tillsammans att då, andas vi alla i samma takt och våra hjärtan slår samtidigt. Det är någon som forskat på det.

Jag tänkte på det när alla sjunger lovsång till Gud i kyrkorummet, solen lyser in genom fönstren och glädjen över att vi är många tillsammans som sjunger och våra hjärtan slår i takt.

Ha en fin helg.

Jaana Pollari Lindström- Präst i Svenska kyrkan Tjörn, Stenkyrka församling.

Jaana Pollari Lindström
präst

———————————

Vill du också sjunga i kör? Svenska kyrkan Tjörn har flera körer som du kan vara med i.