Möjlighet att förverkliga sina livsval

För några år sedan besökte jag den nordvästra delen av Bangladesh tillsammans med en av våra dåvarande samarbetsorganisationer i landet. Organisationen bedrev upplysningsarbete i många byar om varför barnäktenskap var dåligt för flickor, för familjer och för hela samhället. Nu hade vi kommit till en av byarna och det var oerhört varmt. Vi fick sitta på plaststolar under en presenning och lyssna på olika föredrag samtidigt som svetten rann i våra ansikten. Det var svårt att koncentrera sig. Många män talade länge och mångordigt, men till slut klev en ung kvinna från byns ungdomsgrupp och berättade om varför utbildning var så viktigt för flickor och varför tidiga äktenskap stod i vägen för unga flickors möjlighet att få samma livsmöjligheter som unga pojkar. När hon hade talat några minuter blev hon avbruten av en representant från vår samarbetspartner, som ville ge en bakgrund till det hon hade talat om. Då höjde kvinnan sin hand och sa att hon inte gärna ville bli avbruten när hon hade ett så viktigt budskap att förmedla till de långväga gästerna. Så hon talade till punkt och vi lyssnade uppmärksamt.

Jag har ofta återkommit i tanken till hennes framförande. Hon var själva sinnebilden av ”empowerment”, detta svåröversatta engelska ord, som på svenska bäst kanske kan förstås som att ”på ett naturligt sätt ta utrymme”. Hon ville att hennes liv skulle vara helt och inte begränsas av traditionella normer, som påverkade så många av hennes systrars möjligheter att få gå i skolan och ta plats i det offentliga rummet.

Act Svenska kyrkans arbete handlar i väldigt stor utsträckning om att låta kvinnor och flickor få ta sin naturliga plats i familjen, skolan, kyrkan och samhället. Naturlig i betydelsen jämställd. Det innebär att vi och våra samarbetspartner arbetar långsiktigt mot de normer och synsätt som underordnar kvinnor och flickor, och som i förlängningen betyder begränsad frihet och värdighet. Det innebär också att engagera pojkar och män på ett tidigt stadium, förändra invanda mansroller och ge dem nycklar till en annan förståelse av ”manlighet”.

Snart är det advent och barnet i krubban bär på löftet om en annan kärleksordning i världen, där nyfödda barn möts med samma oförställda glädje oavsett kön. En värld där alla flickor ska få möjlighet att förverkliga sina livsval. Genom Act Svenska kyrkan får vi bidra till en rättvis värld. Det är empowerment

Tack för dina gåvor och ditt engagemang!
Tillsammans kan vi göra världen bättre.

Erik Lysén, Chef Act Svenska kyrkan