Påverkanskurs för kvinnors rättigheter

Världen är inte jämställd. Varje dag utsätts kvinnor och flickor för diskriminering, våld och förtryck. Ojämställdheten leder till orättvisa villkor och förlorade möjligheter. Act Svenska kyrkan vill arbeta för att förändra den bilden genom att utmana och ifrågasätta negativa normer och maktobalanser i samhälle och kyrka.

Som ett led i detta arbete är Act Svenska kyrkan medarrangörer till kursen Womens Human Rights Advocacy Training for Faith-Based Organizations som årligen anordnas i Genève, Schweiz. Kursen riktar sig till personer som arbetar med jämställdhet och genusrättvisa i trosbaserade organisationer världen över. Årets kurs hölls i slutet av oktober, med 33 deltagare från 27 olika länder.

En viktig del av kursen är att lyfta den viktiga roll som trosbaserade organisationer har i arbetet för mänskliga rättigheter. Religiösa ledare har ett stort inflytande över människors liv. Det innebär också ett ansvar att påverka destruktiva normer och arbeta för förändring och jämställdhet.

– Jag tror religion har en viktig roll att spela i kampen för genusrättvisa. Religiösa ledare kan vara röster för förändring, eftersom människor lyssnar på dem. De har en auktoritet, vilket kan hjälpa till i transformeringen.

Det säger Bufana Khumalo, präst i Lutherska kyrkan som intervjuades på kursen för sitt engagemang för jämställdhet och mänskliga rättigheter.

– För några år sedan var det i princip bara civila organisationer som pratade om dessa frågor, men nu ser vi en förändring, religiösa ledare börjar engagera sig och skapa trygga platser för att tala om detta.

FN som förändringsarena

En viktig plattform för förändringsarbete är FN, därför har deltagarna under veckan fått lära sig mer om FN systemet och FN:s kvinnokonvention (konventionen för avskaffande av alla former av diskriminering mot kvinnor, CEDAW) och hur FN kan vara en arena för att driva arbetet med kvinnors rättigheter framåt.

När länder ratificerar FN:s kvinnokonvention förpliktar de sig även att följa den. FN granskar regelbundet att länder genomför det som konventionen kräver. Civila organisationer har möjlighet att engagera sig i FN:s nationella granskning av sina länder genom att skriva skuggrapporter och ge skriftliga och muntliga uttalanden gällande kvinnors rättigheter i sina respektive länder. Trosbaserade organisationer kan vara inflytelserika aktörer i denna process och kursen syftar därför till att vässa religiösa aktörers verktyg och strategier för att driva påverkansarbete för kvinnor rättigheter genom FN.

Ett inspirerande möte

Deltagarna fick även besöka FN och lyssna till när kvinnokonventionens kommitté hade en dialog med Bosnien & Hercegovina om deras arbete för kvinnors rättigheter. Kvinnokonventionens kommitté består av 23 experter på kvinnors rättigheter som övervakar länders genomförande av konventionen.

Ett uppskattat inslag var även att deltagarna fick träffa och äta middag tillsammans med medlemmarna i kvinnokommittén. Mötet gav deltagarna på kursen möjlighet att använda sig av de verktyg de lärt sig under veckan och diskutera ämnen de fann prioriterade gällande kvinnors rättigheter tillsammans med kommittémedlemmarna.

– Att träffa kommittémedlemmarna och följa kommitténs dialog med Bosnien & Hercegovina är en av de mest värdefulla erfarenheterna jag har från kursen i Genève. Jag önskar att jag någon gång får lyssna till när mitt land, Etiopien, har dialog med kommittén. Det har också varit otroligt värdefullt att få lära sig hur man kan skriva en skuggrapport.”

Det säger Yordanos Asnake deltagare på kursen och som arbetar för Ortodoxa kyrkan i Etiopiens utvecklingsorganisation (EOC-DICAC), samarbetspartner till Act Svenska kyrkan.

CEDAW kommitténs ordförande Hilary Gbedemah (stående) tillsammans deltagare på kursen.

Kraft att förändra

Act Svenska kyrkan har åtagit sig att arbeta för genusrättvisa och jämställdhet. Det gör vi genom att mobilisera gemensamma krafter i samhälle och kyrka för motverka orättvisor och förtryck. Den viljan grundar sig en övertygelse om varje människas lika och fulla värde. Alla människor har rätt vill ett värdigt liv. Kvinnor och flickor har rätt till ett värdigt liv.

Text av: Linnéa Peterson, praktikant internationella avdelningen