5 sätt vi gör skillnad för kvinnor under pandemin

I kriser drabbas kvinnor och flickor ofta hårdast. Skadliga strukturer riskerar att förvärras medan våldet i hemmen ökar. Därför krävs extra fokus på att värna kvinnors rättigheter just nu.

Sedan utbrottet av Covid-19 har Act Svenska kyrkan tillsammans med våra partner i ACT alliansen jobbat över hela världen för att minska effekterna av pandemin. Inte alla länder har drabbats hårt av sjukdomen ännu, men restriktioner som lockdowns och stängda gränser har ökat fattigdomen och osäkerheten på många platser.

Precis som i alla typer av kriser är det de redan utsatta som drabbas hårdast. Flickor och kvinnor lider ofta redan av skadliga familjenormer, ojämnliket och en ökad risk för våld. Pandemin förvärrar dessa redan svåra situationer.

Här är fem exempel på hur vi tillsammans med partner arbetar för kvinnor under pandemin:

#1 Med mobiltelefoner

Långa perioder av karantän, arbetslöshet och osäkerhet i samhället leder till ökat våld i hemmet. Samtidigt har möjligheterna att söka hjälp minskat. På många platser i världen har våra partner ställt om till att sprida information via internet och mobiltelefoner om hur drabbade kan söka hjälp. I Colombia har det skapats en app som hjälper våldsutsatta kvinnor att kontakta vänner och släktingar för hjälp, i Libanon bedrevs under lockdown en kampanj där numret till en hjälplinje hänges på banderoller ut genom fönster och i Indien har det bildats grupper som tillsammans sprider information via mobilvideos och rapporterar till myndigheterna och lokala organisationer vilka personer som är i behov av stöd.

Foto: Sean Hawkey/ACT

#2 Med säkra boenden

När möjligheterna till försörjning försvunnit för många familjer ökar också risken att flickor och kvinnor blir bortgifta mot sin vilja. Miriam var bara 16 år när hon blev bortlovad mot att mannen skulle ge kor och getter till hennes familj. När hon vägrade misshandlades hon. För att undkomma våldet och giftermålet flydde hon hemifrån mitt i natten och kom i kontakt med vår partnerorganisation som gav henne kläder, mat, stöd och hjälp att hitta en säkrare plats att bo på. Tillsammans anmälde de också Miriams föräldrar till myndigheterna i Sydsudan. Du kan läsa mer om Miriam här. Även i Sydafrika och Costa Rica finns säkra boenden hos vår partner för de kvinnor som är utsatta för våld i hemmet.

#3 Med mat

På grund av patriarkala och skadliga normer som säger att kvinnor och flickor har ett lägre värde än män och pojkar så löper de större risk att bli undernärda. På grund av karantän, stängda gränser och inkomstbortfall är det just nu många familjer runt om i världen som går hungriga. Många av våra partner är kyrkor och precis som i Sverige har både frivilliga och anställda delat ut mat och hjälpt till att handla till personer som inte kan ta sig ut själva eller sitter i karantän. Bland annat på Filippinerna, Haiti, i Indien och Irak har våra partner ställt om sitt arbete för att minska hungern hos lokala familjer. På det sättet minskar risken för att flickor och kvinnor får stå över att äta när maten är knapp.

Foto: Håvard Bjelland/Kirkens Nødhjelp

#4 Med sexualkunskap och mödravård

Den Lutherska kyrkan i Tanzania har sett en dramatisk ökning i både tonårsgraviditeter och mödradödlighet på sina kliniker sedan pandemin startade. Rädsla för att bli smittad av viruset på klinikerna eller för att ringa till t.ex. en ungdomsmottagning medans familjen är i samma rum kan vara anledningen att fler inte söker vård eller rådgivning i tid. Flera länder, kyrkor och internationella organisationer vill inte stötta insatser som rör sexuell hälsa och mödravård då det är ett tabubelagt ämne, och Act Svenska kyrkans stöd är därför extremt viktigt för många av våra partner som jobbar med detta. Uppsökande verksamhet, som t.ex. de Mentormamma-projekt som vi stödjer ibland annat Sydafrika, Eswatini och Egypten, gör också att utsatta kvinnor får vård och stöd i tid.

#5 Med volontärer

På många platser råder fortfarande olika typer av reseförbud och restriktioner kring hur människor får röra sig. Personer som redan innan var extra begränsade, till exempel flyktingar som bor i läger eller människor långt ute på landsbygden, isoleras nu ännu mer. Därför är det så viktigt att vi samarbetar med de lokala partner som själva är delar i lokalsamhället. De är ju redan på plats! I många flyktingläger har vi i flera år jobbat med att utbilda och stärka volontärer som nu tagit över verksamheten när inga utomstående tillåts komma in i lägren. Till exempel i Zaatari i Jordanien där flyktingarna själva organiserar sig för att sprida information om viruset, eller i Myanmar där kvinnor startat sygrupper för att sy skyddskläder och tillverka masker för användning i lägret.

Foto: Josefin Casteryd

Dessa exempel är såklart bara en bråkdel av allt arbete som görs av våra partner runt om i världen. Det pågår året om, oavsett pandemier eller andra kriser. Vill du veta mer och stödja det livsviktiga arbetet? Swisha din gåva direkt till 9001223 eller Klicka här!