Så olika, men samtidigt så lika

Tänk så olika och samtidigt lika våra sammanhang är! Det var det många av oss som konstaterade när vi möttes tjugo personer med intresse och erfarenhet för interreligiös aktivism i centrala Stockholm en trist januarikväll med det novemberväder utanför fönstret.

Deltagare vid samtalet i januari 2020.

Unga vuxna med engagemang i Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan som Ageravolontärer, engagerade för Tillsammans för Sverige och Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa träffades i januari tillsammans med Dalia al Mokdad från Beirut, Libanon, som var på besök i Sverige i samband med möten för Act Svenska kyrkans internationella referensgrupp där hon ingår.

Adyan betyder ”Religioner” och är en icke-statlig interreligiös organisation baserad i Libanon. Adyan stöds av Act Svenska kyrkan för dialoger kring möjligheter för fred och försoning i  Libanon och i hela Mellanöstern.

Organisationen leds med dubbelt ledarskap – en kristen och en muslimsk person. Organisationen driver projekt kring plattform och kompetens för ungas positiva dialog kring interreligiösa frågor, bland annat på sociala medier. Dalia al Mokdad som var på besök i Sverige har en stor kompetens i arbetet för mångfald och tolerans och mot våldsbejakande extremism i sociala medier.

Religionsdialog och interreligiösa samarbeten i Sverige

Vi berättade för Dalia om våra organisationers samarbete. Svenska Kyrkans Unga och Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa har flera gånger organiserat och bjudit in till interreligiöst mingel under Almedalsveckan i Visby – helt planerat och genomfört av unga aktiva i dessa två organisationer.

Tillsammans för Sveriges modell bygger på att unga personer från olika religioner går ut tillsammans till skolor och delar med sig av sina egna och varandras berättelser för att skapa förutsättningar för samförstånd och minska polarisering. När Dalia berättade om hur Adyans lokala och regionala arbete ser ut kunde vi konstatera att Tillsammans för Sveriges modeller hade mycket gemensamt med Adyans.

Dialog minskar risken för konflikt i Libanon

Dalia berättade att hon och kollegorna i Adyan ser vilka vitt skilda reaktioner och anknytningar det finns till orden ”frihet” och ”religion” i Mellanöstern. En del associerar inte alls ordet ”frihet” till befrielse och öppenhet utan till värderingar kring, framförallt kvinnors rättigheter, som de själva inte håller med om. När andra hör ordet ”religion” tänker de på regler och minskat handlingsutrymme och inte på upprättelse och försoning.

Mot denna bakgrund, samt den polarisering som sekterismen bidrar till i Libanon, jobbar Adyan med att mötas och diskutera. Förhoppningen och deras beprövade erfarenhet visar att när människor från olika ingångar möts kan fördomar om varandra brytas och risken för konflikter kan reduceras.

En annan värld är möjlig

Mål 16 av FN:s Globala mål för hållbar utveckling (Agenda 2030) beskriver fredliga och inkluderande samhällen. Dessa samhällen går inte att bygga om vi bara följer, träffar och pratar med de som tycker precis som oss själva. Om vi bara ser och lyssnar i vår egna bubblor.

Denna vädermässigt mycket trista januarieftermiddag gick jag ifrån samtalet med större hopp och förvissning om att det går att mötas och hitta förståelse för varandra och gemensamma nämnare i våra olikheter. När vi gör det är en annan värld möjlig.

Eva-Maria Munck
Samordnare för Globala påverkansfrågor, Svenska Kyrkans Unga