Håll inte kyrkan som gisslan i politiska spel!


Följande artikel skriver jag i Expressen idag:

Om några dagar ska Sverige fira en flykting. För Jesus blev tvungen att fly undan en paranoid härskare. Därför är det ett svek mot julens budskap att inte ha en generös och öppen flyktingpolitik.

Julevangeliet är en av bibelns vackraste och mest älskade berättelser. Barnet som föds i krubban till änglarnas sång och herdarnas uppvaktning. Och som får gåvor av vise män.
Men berättelsen har en brutal fortsättning. En kung som krampaktigt omfamnade sin makt var beredd att döda Betlehems alla spädbarn. Maria, Josef och Jesus tvingades fly till Egypten. Med få ägodelar och ett nyfött barn hamnar de i ett okänt land. Situationen är lätt att känna igen, och aktuell i obehagligt hög grad.

Vad tycker då kyrkorna och Svenska kyrkan i synnerhet om Sveriges flyktingpolitik? Svaret på den frågan visar sig i handling. Det finns knappt en flyktingförläggning i Sverige där kyrkan inte finns, ofta tillsammans med andra frivilligorganisationer. Många gånger har kyrkan en högre närvaro än migrationsverket.
Diakoner och ideella medarbetare organiserar klädinsamlingar, står till förfogande för samtalsstöd och ordnar andra aktiviteter. Allt för att göra livet lite lättare för människor på förläggningar som ibland är både materiellt och andligt torftiga.
Det är uppenbart att det finns ett stort förtroende för kyrkan. Både hos dem som driver förläggningar och hos stat, kommuner och myndigheter. Det är glädjande men dubbelbottnat.
Det verkar numera nästan ingå i kalkylen att kyrkan och andra organisationer ska ställa upp, och föra in lite medmänsklighet i flyktingmottagandet. Och det gäller oavsett färgen på regeringar. Vi gör det gärna, för det ligger i linje med vår övertygelse, men vi vill ogärna bli gisslan i ett politiskt och ekonomiskt spel.

Finns det en särskild kristen flyktingpolitik? Nej, det finns nog inte en kristen politik om man menar konkreta regler och lösningar. Men det finns utan tvekan kristna värderingar som bör ligga till grund för samhällets handlande. Många av de värderingarna delas både av andra religioner och av människor som anser sig icke-troende.
Enklast sammanfattas dessa värderingar i två ord: Se människan! Så enkelt och så svårt är det. För det är så lätt att inte se människan i tiggaren vid matbutiken, eller att betrakta flyktingen på ett annat sätt än den bofaste.
Efter de meningarna är det lätt att tänka att ”nu slår biskopen in öppna dörrar”. Ja, om det vore så väl. Men det börjar höras en obehaglig ton även i den svenska debatten.

Den tonen kommer inte främst från bankandet med järnrör eller pysandet från sprayflaskor som formar hakkors och slagord. Knappast heller från agitatorernas talarstolar. Men tonen finns vid fikabord, på idrottsläktare och i middagssamtal.
Det är tonen som säger ”hen är inte som vi”.
Och ingen är som vi, eller som du. Men det innebär inte att hen är mindre värd. Människors lika värde är en grundpelare i den kristna tron och i det etiska system som formats från kristna värderingar. Det borde också vara den bärande tanken bakom varje politiskt beslut och varje åtgärd. Detta är ingen aningslös snällhet utan en nödvändig hållning för ett mänskligt samhälle.
På annandag jul ska jag predika i Skara domkyrka. Bibeltexterna handlar då om martyrerna. Egentligen betyder ordet vittne. Och vi är alla kallade att vittna med våra liv.
Våra röster behövs, våra handlingar ger liv. Vi behöver tala högt och tydligt för människovärdet, för syskonskap, för gränslös omsorg, för ett sammanhang där kärleken är störst av allt. Det är så vi alla kan fira jul.

Åke Bonnier
Biskop i Skara

8 kommentarer

Tyronne säger
21 december 2014 – 12:06

Josef och Maria och deras nyfödda barn blev aldrig egyptier. De blev inte heller tillbakaskickade, utan återvände frivilligt när de kunde göra det utan risk. De blev inte heller hänvisade till något jättestort flyktingläger i närheten av Betlehem. Göran Hägglund är politiker. Han talar för sitt parti, och inte för den svenska kristenheten. Men skulle det på något sätt vara okristet att stödja hans förslag om tillfälliga uppehåll under tre år som regel, vilka omvandlas till permanenta, om det efter de tre åren fortfarande inte är möjligt att återvända hem?

Rossina säger
21 december 2014 – 07:12

Åke! Hjärtligt tack för en viktig och klarsynt artikel. Vi har varit engagerade för flyktingar i hela vårt verksamma liv och invandrade svenskar har blivit våra vänner genom åren. Öppenhet, varsamhet, lyssnande är ledorden vi behöver. Med önskan om en GOD JUL!

Birger Rikner säger
21 december 2014 – 08:30

Tack Åke! Bra och också viktigt det du skriver att vi inte blir gisslan. God Jul!

nya tant lila säger
21 december 2014 – 10:24

Varför inte flytta över till Rosengård i Malmö ett tag! Eller till Stockholms södra förorter! Då kanske du bättre förstår de där hen som pratar vid fikaborden!

nya tant lila säger
21 december 2014 – 10:29

Vidare...
Alla människor tycker kanske inte att det är en höjdare att se sin bil brännas av ett gäng ungdomar utanför bostaden eller att få höra att ens gamla mor har blivit rånad mitt på dagen på väg från affären med sin rollator! Läste senast om ett sådant fall i Sölvesborg häromdagen. Lilla Sölvesborg till och med!
Och nej, de som gjorde det var inte nazister.

nya tant lila säger
21 december 2014 – 10:45

Visst det är många människor som frivilligt ställer upp vid asylmottagandet. Men vad händer sedan? Var finns alla välgörarna när flyktingarna har blivit kommunplacerade i något överfullt segregerat bostadsområde. Kanske trångbodda, för i Sverige bygger vi inte lägenheter för elva personers familjer längre? Försvann välgörarna då? Och hur är det efter några år av utanförskap, kanske arbetslöshet och känslan av att vara icke-tillhörig. Var finns alla de snälla och vänliga människorna då? Då behöver man ju inte komma med skor och kläder, för då gäller något helt annat. Nu finns där i stället poliser, om de kan komma åt att komma in i områdena, brandmän som ska släcka bränderna- om de kan inte blir hindrade att ta sig in, socialassistenter och förtvivlad skolpersonal! Så, Åke Bonnier är ofta fortsättningen på vår generösa flyktingpolitik.
Vi kan tillägga att det saknas behöriga lärare också för eleverna i skolan och för de vuxna. Finns det något annat ord för detta än total ansvarslöshet!? Det vet åtminstone vi som har bott i de segregerade områdena och undervisat invandrare/asylsökanden!

Åke Bonnier svarar
29 december 2024 – 08:14

Bästa nya tant lila,
God fortsättning! Visst ska vi fortsätta med generös flyktingpolitik och se hur vi faktiskt kan bli ännu gerösare. Samtidigt, och det är viktigt, måste vi våga tala öppet om hur vi kan förbättra vårt mottagande och hur människor från andra delar av jorden kan känna sig hemma i vårt land. Här behövs förbättringsåtgärder!

Leif Nordlander säger
24 december 2014 – 11:27

Tack +Åke för din artikel. Samma tema finns i min julottepredikan i Skarstad kyrka och i mässan i Vara. I Svenska dagbladet igår fanns en fråga som passar: "Hur mycket medmänsklighet tål, jag, vi och vårt land" i en artikel om en 80-årog änkling på gränsen till Syrien som i sitt hem tagit emot över tusen flyktingar på 3,5 månader. 80 om dagen. Journalisten frågade: ”Varför gör du det? Han tittar förvånat på mig och fnyser, nästan indignerat: – Vad menar du med ”varför”? J:Hjälper flyktingar? Han suckar: – Du kan inte mena allvar med din fråga. Har du sett ett skrämt flyktingbarn i ögonen och villrådigheten hos människor som har skiljts från sina hem, sina marker, sin trygghet? Det handlar om samvete. Jag kan inte göra annat. Skulle du?”
Journalisten ställer så en fråga till sig själv och till oss och vårt land, en relevant fråga som inte först problematiserar de drabbade utan hur jag, vi och vårt samhälle kan leva evangeliet i möte med den utsatte: ”Hur mycket medmänsklighet tål jag, vi – vårt land?” Och saken gäller att det finns ingen gräns för medmänsklighet - det är en kallelse och ett uppdrag som sa: Vad helst du har gjort för en av dessa mina minsta, det har du gjort för mig.

Åke Bonnier svarar
29 december 2024 – 08:14

Hej Leif,
Tack för Din kommentar! Artikeln i SvD är strålande och sååå viktig! Måtte många ha läst den. Om inte annat finns den här.

Minns de svenska FN-soldaterna i Kongo 1960 säger
25 december 2014 – 12:37

Julevangeliet handlar väl inte om svensk flyktingpolitik? Eller har julottan reducerats till en minneshögtid om flykten till Egypten? Ge gärna den händelsen en särskild minnesdag, men gör inte julen och Svenska kyrkan till en gisslan hos de "goda" människorna, som vill hjälpa de onda med deras etniska rensningar av före detta kristna områden i norra Irak. Ska vi förfalska historien också, den som kommer att undervisas i, att de kristna omvände sig frivilligt till islam?

Vad säger bibelordet "Överheten bär inte svärdet förgäves"? Handlar det bara om den civila polisens, och dess kamp mot mer "normala" mördare? När mördarna utropar en egen stat, eller "kalifat" som de själva säger, ska omvärlden bara titta på och hytta med fingret mot de drabbade, som griper till vapen? Men vi räddar ju i alla fall en liten del? Gör vi ens det?

Tyronne svarar
31 december 2024 – 08:14

Tycker att biskopen eller någon av prästerna borde svara signaturen Minns de svenska FN-soldaterna i Kongo 1960.Den svenska insatsen tillkom på initiativ av FN:s generalsekreterare, svensken Dag Hammarskjöld, som var kristen. Den svenska insatsen var viktigt, eftersom andra länder tvekade. Nu borde Sverige åtminstone ta ett diplomatiskt initiativ till en truppinsats på marken. .

Svenska kyrkan spelar en ömklig roll, som under lismande fredsparoller hjälper IS-terroristerna att genomföra sina etniska rensningar. I SvD-artikelns beskrivs hur man kan se från den turkiska sidan hur IS-terroristerna går från hus till hus. De begår hemfridsbrott för att uttrycka det milt. Var finns polisen?

Vad hade ni gjort om kriminella element hade gjort inbrott i era egna prästbostäder? Hade ni flytt till Norge för att börja ett nytt liv? Om ni tycker att det är så okristligt att bära vapen, så borde ni börja med krav att den civila svenska polisen fråntas sina tjänstevapen.

Det som pågår är intet krig mellan två eller flera legitima, erkända stater. Utan vad som pågår i Syrien och Irak är organiserad brottslighet i mycket stor skala. Tycker Svenska kyrkan att brottslingar ska hållas om ryggen och få fortsätta begå brott, om de bara är tillräckligt många och resursstarka?

Bestämmer Utrikesdepartementet över Svenska kyrkan, precis som under andra världsskriget? Varför kritiserar inte kyrkan statens krökta rygg inför IS-terroristerna?