På insidan av Ko-effekten

En mycket givande praktikantkonferens i Arusha!

Den avslutande hajken, blött och levande!

I helgen var vi i Arusha på praktikantkonferens. Ett nytt koncept för Svenska kyrkans praktikanter i Tanzania – och väldigt värdefullt! Vi fick en rejäl genomgång av kyrkan ELCT:s arbete inom landet och i samarbete med Svenska kyrkan. Josephine Sundqvist, utsänd arbetare på huvudkontoret i Arusha, hade valt de mest pratsamma och klipska av sina kollegor att hålla föreläsningar för oss. Vi hade dessutom möjlighet att reflektera över vår roll som praktikanter tillsammans med Stockholms stifts fyra utsända, stationerade i Moshi och på Agape Learning center, bland annat. Prakikanter på översta bilden från vänster: Catta, Kajsa, Theodor, Emma, Joakim och Elin.

Det var en häftig känsla att helt plötsligt komma på “insidan” av ko-projektet och se Svenska kyrkans fastekampanjer som gett människor livsförändring, wow! ELCT:s program för hållbar utveckling och miljö kallas för SLEP (Sustainable Livelihood and Environmental Program) och leds av Patricia Mwaikenda. Hennes föreläsning var väldigt intressant och inspirerande! Hon visade siffror på många gätter och kor som var inköpta och distribuerade, med två veckors utbildning för bönder i hållbart jordbruk. Hur biogas- och solcellsprojekt förverkligats, träd planterats och mer än 120 energisnåla spisar installerats.

SLEP startade 2011 i samarbete med Svenska kyrkan och de allra första korna köptes in 1999. Ko-effekten, som vi hörde talas om i fastekampanjen 2016, pekade på det arbete och den utveckling som skett i Tanzania och hos bönder sen dess. Målgruppen är utsatta grupper och individer, som är ekonomiskt och socialt svaga. Fokusgruppen är kvinnor, eftersom de gör större delen av allt hushållsarbete och obetalt arbete i landet. De är dessutom den största gruppen arbetare på bondgårdar och åkermark. Men enligt traditionen i landet är det männen som tar ut vinsterna och är de som äger hus och andra ägodelar. Det finns fortfarande en obalans där flickor blir tilldelade mer hushållsarbete än pojkar, och på så sätt inte förverkligar sin fulla akademiska potential. I Tanzania förekommer barnäktenskap, tidig graviditet, sexuellt våld bland barn och kvinnor, FGM (Female Genital Mutilation, fyra typer av könsstympning) som varierar i officiella siffror etc. Skolgången är obligatorisk upp till högstadiet, men implementeringen av lagstiftningen fungerar inte helt.

SLEP:s eldsjäl Patricia Mwaikenda.

Det är häftigt att se ELCT:s sociala, politiska och humanitära engagemang och roll i det tanzanianska samhället. Som kristen kyrka anser man inte kunna stå och “titta på” medan orättvisor sker, utan att det är vårt uppdrag som kyrka att agera. Kyrkan har 25 stift och bistår landet med 15% av alla hälsoenheter, varav flera ligger i avlägsna områden dit regeringens sjukvård inte når. För ELCT går utveckling och genusarbete hand i hand och ko-effekten bidrar inte bara till att en ko föder kalvar och ger fler människor näring, utan också i utbildning och till nya, stabilare hus med elektricitet. På dessa sätt är kyrkan med och utvecklas FN:s utvecklingsmål SDG:s. Mycket bra! Jag känner mig stolt att vara en del av denna rörelse!

På lördagen tog Josephine och hennes man Johan oss på en hajk till Themi Waterfall. Blött, kraftfullt och vackert! Påfyllda, uppfyllda – och några av oss sjuka. (Efter allt regn & resande!)

/Lushoto, Tanzania