I onsdags 20 december hade vi vårt sista kurstillfälle på SEKOMU. Det var på ett sätt tråkigt att vi nu inte kommer träffa studenterna där mer men också härligt att ha ytterligare ett moment avklarat.
I denna kurs har vi delat med oss av våra pedagogiska knep och hur vi arbetar med hela kroppen som verktyg i inlärningen. Det fascinerande är att studenterna i många fall är så försiktiga och timida och uttrycker direkt ingenting med varken röst eller kroppsspråk. Och att vi övat så mycket på detta, att vissa nu efter åtta kurstillfällen börjat mjukna och utstråla något. Det är ju verkligen en utmaningen när kulturen talar rakt emot vårt syfte, men det är verkligen viktigt för inlärningen att barnen får uppleva och inte bara sitta stilla samtidigt som de hör läraren prata. Detta är ju praxis i vårt västerländska samhälle, att vi lär av att göra – learning by doing, men verkligen inte här. Och detta hör ju också samman med synen på bestraffning som jag skrivit om i tidigare inlägg.
Iallafall har vi fått dessa ganska stela studenter att leka, uppleva och laborera med känslouttryck och kroppsspråk. Vilket på lektionerna verkligen ha gett resultat. Det märks när de förstår och känner – helt plötsligt tänds något i ögonen och de blir lekfulla och glada. Och det är ju det vi vill åt, leken är en del av lärandet!
Kursen kallas AESTETICAL LEARNING och har bestått av följande lektioner :
1. Experiencing Music with Body and Voice
2. Learning Styles and Pedagogics
3. Motivation
4. Process and Goals
5. Assessment and Grading
6. Interpretation and Lyrics
7. Designing Lessons
8. Practical Examination
Syfte och mål med kursen har varit följande:
- The students are taught variations of methods and pedagogics, learning to choose their own according to exercises and future occupations.
- To inspire, motivate and encourage the students to use aesthetic communication in their own teaching, including variations in body language and voice.
Nu är kursen som sagt avslutad under mycket ceremoniella former då rektorn och en högt uppsatt professor var på plats för att dela ut certifikaten. Efter utdelandet fanns förfriskningar i form av läsk och kakor och vi alla skålade tillsammans. Många studenter poängterade att detta verkligen varit en upplevelse för dem, men precis som rektion sa: It’s one thing to learn, it’s another thing to implement it in teaching.
Nu lämnar vi dem med en bredare metodbank och hoppas att de för detta vidare! Heja!