Till innehåll på sidan
diakonibloggen

Försvara människors rätt

I höstas hade vi temat profetisk diakoni på diakonibloggen. Vi har fått in ett nytt inlägg på det temat, som vi delar idag, som en paus i bildströmmen. Här gästbloggar Erik Lundström.
”Diakonen skall försvara människors rätt, stå på de förtrycktas sida och uppmuntra och frigöra Guds folk till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen.”
skarmavbild-2017-02-21-kl-11-21-11Den kraftfulla avsiktsförklaringen och uppmaningen är hämtad ur de löften som diakoner i Svenska kyrkan lovar Gud vid sin mässa när biskopen viger dem till ett liv i kyrkans tjänst. Att försvara människors rätt och stå på de förtrycktas sida handlar till syvende och sist om att vara en profetröst. Nu för tiden kallas profeterna ofta visselblåsare, personer som enligt forskningen har en inre stark etisk kompass och som helt enkelt inte kan stå och se på när människor far illa. Visselblåsare kan lätt bli ”syndabockar” eftersom de ofta är människor med stort civilkurage. Därför löper de också risk att hamna på kollisionskurs med omgivningen när de påpekar oegentligheter och missförhållanden.
Att försvara människors rätt och stå på de förtrycktas sida är på många sätt alltså att be om krångel i livet. Man ska komma ihåg att det är ju inte bara diakonerna som skall göra detta, men biskoparna menar att de ska stå i bräschen för den profetiska diakonin. Profetisk diakoni är egentligen inte så krångligt som det kan låta. Det handlar om en profetisk blick på samtiden för att se orättfärdigheten oavsett hur den gestaltar sig och genom diakonin så långt det är möjligt göra något åt den. Ett uppdrag kyrkan alltid har haft.
Profetisk diakoni är därför ett sätt att gestalta kyrkans värderingar – man kan inte tala om något med mindre än att det man säger omsätts i handling, det vill säga levs ut.  På så sätt kan man tala om profetisk diakoni som en slags trovärdighetsmarkör. Profetisk diakoni ökar alltså kyrkans trovärdighet att vara kyrka, men för att det profetiska budskapet ska nå fram behöver kyrkan genom nåden kontinuerligt ta itu med sina egna tillkortakommanden.
Den profetiska diakonin och dess diakoner behövs därför även innanför kyrkoväggarna. I allt detta kan det vara tryggt att veta att diakonen även lovar att själv vara ett barmhärtighetens tecken.
Erik Lundström, journalist och teol kand, Uppsala

Kommentarer

4 svar till ”Försvara människors rätt”

  1. Profilbild för Marie Larsson
    Marie Larsson

    Så sant!
    Kyrkan måste också utarbeta ett skyddsnät för diakonerna/visselblåsarna när de kommit i konflikt med sin arbetsgivare pga att de står på den svages sida och utför sitt uppdrag enligt vigningslöftet. Som det nu är, är det fritt fall eftersom varje församling är sin egen arbetsgivare och biskopen ”bara” har tillsyningsansvar över vigningstjänsterna. Biskoparna kan alltså inte göra något åt mobbning, utfrysning, ändrade eller frånvarande av arbetsuppgifter mm.

    1. Profilbild för Annika Rapp
      Annika Rapp

      Tack Marie!
      Så blir frågan:
      Hur stödjer kyrkan sina diakoner, när de tar sina löften på allvar och försöker stå på de förtrycktas sida?

  2. Profilbild för Birgitta Gustafsson

    Marilynne Robinson skriver i sin roman Gilead: ”Hur skiljer man en skriftlärd från en profet – – – Profeterna älskar de människor de tar i upptuktelse”. Kanske finns det samma skillnad mellan visselblåsare och profetisk diakoni?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *