Bokrecension – Att leda komplexa uppdrag

Dags för en ny bokrecension här på diakonibloggen. Richard Rejsjö har läst en bok om ledarskap.

Att leda komplexa uppdrag, av Susanna Alexius, Idealistas förlag (2021)

Att leda komplexa uppdrag är en insiktsfull och relevant bok för alla som är intresserade av ledarskap och organisationsutveckling. I boken utforskar Susanna Alexius de unika utmaningar och möjligheter som uppstår när man leder komplexa organisationer, i kontrast till enklare eller mer komplicerade organisationer.

Boken är strukturerad på ett sätt som gör det lätt att följa Alexius resonemang, samtidigt som hon tar upp relevanta exempel och forskning för att stödja sina påståenden. Alexius driver tesen att ”allt går inte ihop och allt kan inte genomsyra allt. Så är det bara och det måste vi acceptera och förhålla oss till.” Detta, enligt mig, gäller särskilt för oss som ska leda kyrklig verksamhet. Med sakta krympande resurser kommer vi att tvingas till att prioritera mer vilket kommer att utmana tesen ”allt till alla” än mer. När vi prioriterar kommer fler bli missnöjda och hur ska vi förhålla oss till det? Det komplexa, skriver Alexius, är inte ett problem som ska lösas utan en särskild förutsättning att hantera. Jag finner en förtröstan i den slutsatsen.

Personligen uppskattar jag hur Alexius inte bara belyser utmaningarna med att leda komplexa organisationer, utan också erbjuder konkreta strategier och verktyg för att hantera dessa utmaningar. Hon konstaterar att i den komplexa, som jag menar att vi verkar i inom församlingsarbete, så är det svårare att använda mål- och resultatstyrning. Målstyrning, hävdar hon, kommer ur vår längtan efter att kunna renodla och reducera komplexiteten. Det går ju så klart inte och den intressanta följdfrågan blir därför att resonera vidare kring hur vi ska styra om vi inte ska använda mål och resultat. Hennes betoning på behovet av anpassningsbarhet och förändring som något ständigt pågående gillar jag starkt, liksom resonemanget om kontextuellt ledarskap. Det är uppenbart att boken är rotad i en djup förståelse för de teorier och praktiska realiteter som präglar dagens organisationer.

Sammanfattningsvis är Att leda komplexa uppdrag en bok som jag starkt rekommenderar till alla som är intresserade av dessa frågor. Susanna Alexius lyckas med att göra ett komplext ämne tillgängligt och engagerande, samtidigt som hon erbjuder värdefulla insikter för ledare i alla typer av organisationer. Boken är inte bara lärorik, utan också inspirerande, och jag är övertygad om att den kommer att vara till stor nytta för många.

Richard Rejsjö, diakon

Boken kommer att vara en del av kurslitteraturen på ” Diplomerad Personalledare för Svenska kyrkan – diakon. Läs mer om utbildningen här: https://www.sensus.se/kurser-och-evenemang/diplomerad-personalledare-for-svenska-kyrkan-diakon-1574625/https://www.sensus.se/kurser-och-evenemang/diplomerad-personalledare-for-svenska-kyrkan-diakon-1574625/