• Diakonibloggen
  • Biskopsmötets uttalande och bön om fred i det heliga landet

Biskopsmötets uttalande och bön om fred i det heliga landet

Inför enhetens söndag startar diakonibloggen upp efter sommaruppehållet med ett pressmeddelande och uppmaning till bön om fred.

Bild från Svenska kyrkans hemsida

Biskopsmötet i Svenska kyrkan har publicerat ett uttalande med anledning av kriget mellan Hamas och Israel. I uttalandet ställer de sig i sin tur bakom kyrkoledarna i Jerusalem i deras ”uttalande om det akuta behovet av att avsluta det pågående kriget och vända om från strävan till död och förstörelse till främjande av liv och fred”

Biskopsmötet uttrycker sin sorg och bestörtning över det mänskliga lidande som kriget fört med sig. Biskoparna skriver: ”Vi ser nu, liksom ledarna för de kristna kyrkorna i Jerusalem, en bristande vilja hos de stridande parterna att arbeta för en rättvis och hållbar fred. Detta leder till oacceptabelt lidande. Endast på fredlig väg kan konflikten nå en lösning. Vi stödjer därför en av konfliktens parter framförhandlad och ömsesidigt accepterad lösning på konflikten, grundad i folkrätten, med utgångspunkt i en internationellt legitim tvåstatslösning.”

Inför söndagens tema Enheten i Kristus lyfter de också en del av dagens bön.
Så låt oss be om uppvaknande:

Gud, väck oss så att vi inte finner oss i splittringen,
utan led oss in i den enhet som du vill ge oss.
I Jesu namn.
Amen.