• Diakonibloggen
  • Håll ihop Sverige – flyktingamnesti för de ensamkommande!

Håll ihop Sverige – flyktingamnesti för de ensamkommande!

Vi har tidigare här på diakonibloggen skrivit om unga ensamkommande. Många är de ungdomar som ännu väntar på besked om de får stanna eller ej, samtidigt som de rotar sig i Sverige, lär sig språket, bygger på sina kunskaper, förbereder sig för ett yrkesliv, etablerar relationer. Många av dem mår mycket dåligt under stor psykisk press och en del pallar inte trycket utan hamnar i destruktivt beteende, kriminalitet och missbruk.

Många är också – hoppfullt nog – de vuxna och de organisationer som engagerar sig för ensamkommandes situation. Nu pågår en kampanj under namnet Håll ihop Sverige – flyktingamnesti för de ensamkommande, som organisationer, föreningar, stift och församlingar kan ställa sig bakom:

”Sverige har flera tusen ensamkommande ungdomar som fortfarande väntar på permanenta uppehållstillstånd. De flesta har väntat sedan de kom hit som barn 2015. Nu talar de svenska, har svenska vänner och ägnar sig åt studier och olika fritidssysselsättningar. Men deras tillvaro är allt annat än trygg. Många hotas av utvisning, bland annat till kriget i Afghanistan.”

Det är i skrivande stund ett 80-tal organisationer som stöder kampanjen och antalet ökar stadigt. Bland dem som stöder kampanjen finns bland annat flera församlingar från Svenska kyrkan. Läs mer om vilka som är med på organisationens hemsida.

Till kampanjen finns också ett växande antal ambassadörer som du kan läsa om här.

De som är intresserade av att som organisation stödja initiativet kan skicka mail till:
hallihopsverige@gmail.com

www.flyktingamnesti.se

Kampanjen är ett initiativ av föreningen ”Sverige för flyktingamnesti” under samordning av det nationella nätverket ”NU ÄR DET NOG!”