Dela tro och liv- vuxna

prick

Lerums församling har jobbat aktivt genom att göra strategiska val när det gäller kommunikation om dop. *Synlighet  * Ge kunskap,* och att det skall vara tillgänglighet.Vi har jobbat mycket med barn och familjer och även arbeta för att ge fler möjligheter till dop. Nu är det dags för vuxensidan att få sitt.

Var finns platser i vårt samhälle där vi öppet kan samtala om existentiella frågor? Vad gör man av en andlig längtan?( Ja alla kallar den inte andlig.) Eller en speciell upplevelse som man inte kan sätta ord på? Och vart tar man vägen om man som vuxen skulle vilja uppdatera sin konfirmandtid? För ärligt sagt man minns ju inte så mycket, men när livet verkligen ställer frågor, hur gör man då? Du är kanske inte är konfirmerad?  Eller döpt? Eller skulle Du vilja bli medlem i  Svenska kyrkan. Många i Svenska kyrkans församlingar längtar, efter att vara en välkomnande församling, att få kontakt med de vuxna sökare som kyrkan inte når. Många längtar efter egen fördjupning och att de egna livsfrågorna ska tas på allvar och att gudstjänsten ska höra ihop med våra vanliga liv…

Nu får vi en möjlighet att mötas till samtal om livet och tron.

MIN VÄG -DIN VÄG – GUDS VÄG

Som vuxen har vi ryggsäcken full av livfarenheter. Vi delar tankar, tro och tvivel med varandra – och så funderar vi på hur våra egna berättelser får plats i Guds stora berättelse. Gruppen kan fungera som en förberedelse för dig som inte är döpt eller konfirmerad. Du som är döpt och konfirmerad är förstås också varmt välkommen, kanske har tankarna på tro dykt upp senare i livet. Kanske längtar du efter att pröva att sätta ord på den tro du innerst inne har, då är du välkommen att vandra med oss. Du som inte är medlem i Svenska kyrkan är självklart också välkommen att vara med!

Vi startar en katekumnatgrupp i höst, just det sättet har inte församlingen haft tidugrae så det kommer bli något nytt att jobba med en modell, koncept som svara upp till våra stagiska val som både synligt, kunskap och tillgängligt.

KATEKUMENATET ÄR ETT SÄTT för församlingen att möta och ta emot vuxna som söker undervisning och som vill finna och längtar efter en tro. Samtalen utgår från deltagarnas egna frågor och livserfarenheter. Dessa får möta Bibelns berättelser, kristen tradition och kyrkans liv. Undervisningsmoment ingår, liksom gudstjänster som markerar milstolpar på deltagarnas väg mot dop, doppåminnelse eller konfirmation. Modellen fungerar också som en bra modell för dem som redan är döpa och konfirmerade men längtar efter att utveckla sin tro tillsammans med andra. Katekumenatet finns i flera kyrkotraditioner och har sina rötter i fornkyrkans dopundervisning. Det har funnits i Sverige och Svenska kyrkan sedan början av 1990-talet. Vuxenkatekumenatet är en arbetsmodell för vuxengrupper som vill växa vidare. Det är en väg där den enskilde sökaren får dela erfarenheter med andra och göra en resa in i trons värld mot en personlig tro och in i en levande församling.

Förhållningsättet är också tydligt:

KATEKUMENATETS MÄNNISKOSYN

Katekumenen(deltagaren) i centrum, är en gåva från Gud till församlingen. Den människa som längtar efter att finna en tro har en gudserfarenhet genom sin längtan. En människa är viktig, inte bara för att han eller hon efterfrågar undervisning utan även för att han/hon kan lära församlingen något om Gud genom att vilja berätta om sitt liv och sina erfarenheter. Hjärtats upplevelse och delaktighet kopplas till den intellektuella kunskapen. Idén med katekumenatet passar väldigt bra ihop med dagens tänkande om vuxeninlärning. Att få tyda sitt liv. I människosynen i vuxenkatekumenatet ställs det många frågor. Frågor som ligger till grund för innehållet under processen.

KATEKUMENATETS PEDAGOGIK

Varje människa har något att bidra med. Varje människa har gåvor, erfarenheter och kunskap som hon kan dela med andra. När människor möts och ges möjlighet och utrymme att dela med sig av och lyssna till varandras erfarenheter, kan deras kunskaper växa, utvecklas och fördjupas. Katekumenatets präglas av denna syn på lärande och vill främja deltagarnas delaktighet och engagemang. delandet av erfarenheter genom samtal och dialog är centrum i katekumenatets pedagogik, vilket står folkbildnings-traditionen och andlig vägledningstradition nära. I tanken om det allmänna prästadömet i hög grad av sin specifika förhållningsätt snarare än givna övningar. Det senare kan variera mycket mellan grupper, men den lyssnande attityden och delandet i samtal är bärande drag i det pedagogiska förhållningssättet.

KATEKUMENATETS TEOLOGI

En människa som tar kontakt med församlingen för att få veta mer om kristen tro ses som en gåva från Gud. Människan är skapad till Guds avbild och till gemenskap med Gud genom Kristus vars kropp är kyrkan. Den som kommer till församlingen och önskar lära känna den kristna tron är bärare av Guds erfarenhet. Inte bara då hon eller han är skapad till Guds avbild utan också genom sin nyfikenhet på och längtan efter tro, vilket i sig är ett tecken på Guds verkan.

KATEKUMENATETS KUNSKAPSSYN

Katekumenatets kunskapssyn är grundad på övertygelsen att alla människor är skapade till Guds avbild och att Kristus delar alla människors liv. Genom att utgå från den enskilda människans frågor och erfarenheter och låta dessa möta Bibelns berättelser och kyrkans liv och tradition. Så får människan en möjlighet att spegla sig i den kristna troserfarenheten och känna igen hur Gud verkar i det egna livet.

Förarbetet är på gång, det är mycket jobb att göra det synligt och bereda plats, men det är det värt! Du hittar mera information om Katekumenatet:

Susanne Lindström,församlingspedagog