Nytt i Linköping: Ännu ett barnens altarskåp

Barnens altarskåp i Linköpings domkyrka Foto: Göran Helmersson

Det första Barnens altarskåp fick sin plats i Västerås domkyrka. Och det senaste, som inte blir det sista, finns nu i Linköpings domkyrka. Samma slags altarskåp finns också i Nora kyrka och i Kungsholms kyrka och i Leksand. En video från invigningen i Leksand finns på Youtube. Videon fortsätter med bilder från den barnfestival som Västerås stift annordnade i maj förra året.

Barnens altarskåp heter också Leksacer. Skåpet i Västerås invigdes i novermber 2009. Tanken bakom och innehållet i skåpet beskrivs på domkyrkoförsamlingens webbplats.

Leka gudstjänst har barn gjort i alla tider. Stockholms stifts första biskop Mandred Björkquist berättar i sitt herdabrev om hur han med sina syskon och lekkamrater höll gudstjänst i sitt hem, prästgården i Gideå i Härnösands stift. Mandred var född 1884, så det var för gott och väl 100 år sedan han och de andra barnen skapade sitt eget leksacra.

Biskop Jonas Jonsson skrev i SvD Understrecket om Manfred Björkquist.

Om lekkyrkor i Svenska Kyrkan