Uppdrag Förtroendevald

Våren 2014 är deltar rekordmånga förtroendevalda i församlingar och pastorat i utbildning för sina uppdrag i församlingsråd, kyrkoråd och kyrkofullmäktige. Det var många som klev in och tog sitt första förtroendevalda uppdrag i Svenska kyrkan efter kyrkovalet hösten 2013. Som nyvald har man rätt till utbildning. Och de kollegor som varit med både en och flera mandatperioder tidigare, har rätt till påfyllning.

Kyrkoordningen förnyas, så det finns skäl även för den som är erfaren att uppdatera sig. Kyrkorådets arbetsgivaransvar ger anledning att läsa på om arbetsrätt och arbetsmiljö. Uppdraget som förtroendefullt är oftast intressant och meningsfullt. Det är samtidigt ansvarsfullt och ibland kan det verkligen kännas svårt. Men det är inget omöjligt uppdrag, inget mission impossible. Så ska det i alla fall inte vara. Den som är påläst står bättre rustad, den dagen det krånglar till sig.

I många stift har biskop med sina medarbetare från stiftskansliet samlat till inspirationsträffar och introduktionsmöten. I Skara stift har biskop Åke & Co gästat alla kontrakten och på liknande sätt har man i Lunds stift rest runt för många lokala möten. I Strängnäs stift hölls för några dagar en storsamling i Eskilstuna, ditt förtroendevalda från stiftets alla hörn kom samman. Och för någon månad sedan var fler än 800 valda samlade i Stockholm. Då talade biskop Eva till dem. Läs hennes tal här.

Se här en kalender med de allra flesta av vårens möten.

Nu poppar studiecirklar upp runt om i landet. Själv gästar jag förtroendevalda i Norrtälje med omgivningar nästa vecka. Det är Sensus som bjuder in mig tillsammans med församlingarna. Jag har fått förtroendet att leda en helkväll om styrning och ledning i församling och pastoral. Vi kommer att använda handboken Uppdrag Förtroendevald och webbplatsen med samma namn. Med i axelväskan har jag de pedagogiska KOLL-korten.

KOLL-korten är en packe i vykortsformat samlade på en nyckelring. Jag sprider ut dem på ett bord och deltagarna få läsa meningarna tryckta på korten och välja vad som stämmer mest med deras egen mening, som svar på en gemensam fråga. Sen blir det bikopor en kort stund, där de som valt samma kort snackar med varandra. Och på det, så samlar vi ihop oss i en vid cirkel och berättar för varandra om våra val och meningar.

KOLL-korten ingår i utbildningspaketet för Kontraktsnära Och Lokalt Lärande, som tagits fram av stiftskansliet i Uppsala.

Det är kalasbra att förtroendevalda medarbetare tar chansen att fortbilda sig. Och handboken Uppdrag Förtroendevalda skulle fungera bra för anställda medarbetare också. Det är en fördel för anställda att vara insatta i det som rör församlingens styrelse, kyrkoordningen, arbetsgivarrollen och församlingsinstruktionen.

Uppdrag Förtroendevald är alltså den nya boken för förtroendevalda. Det finns förstås fler böcker. Här en litteraturlista med många läsvärda och användbara böcker.