Jag är ett liv!

Barn världen över berövas rätten till fullvärdiga liv! Det kan vi inte tolerera. Därför arbetar Svenska kyrkan mot sexuella övergrepp och våld. Vi vill ge barn möjlighet till trygghet, skydd, utbildning, mat och vatten. Vi kämpar för att barnens röster ska höras. Vi gör det för att vi är kristna!

Jag är ett liv.

I lördags fanns Svenska kyrkan Tjörn och  Svenska kyrkan Tjörns internationella grupp med på julmarknaden i Kållekärr. Någon kämpade på hela dagen i kylan. Andra kom och löste av och någon var med och sjöng. Det var trevligt att finnas med där tillsammans med arbetskretsen i Stenkyrka och bra att synas och sprida information. Vi sålde ca 225 lotter och sedan togs lotteriet för att säljas vid kyrkkaffet i  Klövedal kyrka.

I Rönnängs kyrka på gudstjänst i söndags var kyrkan överfull och filmen om julinsamlingen visades före gudstjänsten och kollekten till det internationella arbetet pålystes.

Diakonen bad förbönen och anknöt till barnen på soptippen.  Det hade varit mycket folk i Valla kyrka också och kollekten blivit över 4000 kr. Deltagare i Internationella gruppen var även i Klövedal kyrka och Stenkyrka kyrka och informerade.

Engagemanget för andra människor är viktigt för oss som församlingar. När vi försökte få folk att köpa lotter berättade vi att de kunde hjälpa barn i andra länder. En hel del var mycket positiva, men en man sa: ”Vi ska hjälpa våra egna. De får själva ta hand om sina barn. Det tycker mitt parti också.”

Texterna och psalmerna igår handlade så tydligt om fred/frid och att det var därför Gud blev människa. Det är lätt att bli arg på en person med sådana åsikter som den mannen, men enda sättet är förstås att visa på kärleken.

Vår insamling visar på medmänsklighet och kärlek. I Rönnäng hade julmarknaden i lördags inbringat 21 000 kr till Göteborgs kyrkliga stadsmission. Fantastisk omsorg om dem som inte har det så bra i vårt samhälle.

Låt oss fortsätta att sprida kunskapen om vårt engagemang för andra människor och det som är julens budskap.

Nästa rikskollekt till internationella arbetet är på julafton.

Kerstin Pihl, ordförande i Svenska kyrkan Tjörns internationella grupp
Carina Etander Rimborg, kommunikatör

LÄTT ATT GE – SMS, SWISH OCH PG/PB

Skicka ett sms till 72905 skriv LIV för att ge 100 kronor.
Swisha en gåva till 9001223
Bankgiro 900-1223