Upptäcktes i värdshuset
Heinrich Schütz föddes 1585 i den tyska orten Köstritz. Familjen flyttade till Weissenfels där fadern arbetade som värdshusvärd. En adelsman som övernattade i värdshuset hörde den unge Heinrich sjunga och likt en modern talangscout föreslog han att pojken skulle följa med till Kassel för att få musikalisk utbildning. Föräldrarna ville egentligen inte det, men året därpå, 1599, fick Heinrich resa iväg och ägna sig åt körsång och studier.
Han skickades senare till Marburg för att läsa juridik. 1609 fick han stipendium och kunde resa till Venedig som han önskat för att bli studera hos Giovanni Gabrieli, huvudorganisten i Markuskyrkan (som i sin tur pluggade med Orlando di Lasso i München). Här stannade Schütz i tre år, en tid som lämnade djupa spår i hans verk. I Venedig publicerade han sin första bok med madrigaler.
Trettioåriga kriget påverkade stilen
Han började jobba som organist i Kassel, men redan 1619 flyttade han till Dresden, där han blev kapellmästare för Sachsiska hovkapellet. Han behöll tjänsten fram till sin död 1672, men reste ganska mycket; Bland annat återvände han till Venedig, där han studerade för Claudio Monteverdi. Han for till Danmark där han stannade lite längre, samt till flera tyska städer där han jobbade med olika uppdrag. Under tiden pågick det Trettioåriga kriget, något som påverkade förutsättningarna mycket både vad gällde ekonomi och kultur. Exempelvis hade kapellet i Dresden inte längre råd att betala lön till alla anställda. Schütz var väl medveten om detta och ledsen över svårigheterna.
Verken som finns i konsertprogrammet är för det mesta mycket i den venetianska i stilen: Dubbelkör, concertato, dramatik, effekter och textbehandling. Tidiga verk som Herr, unser Herrscher och Wie lieblich sind deine Wohnungen är rika och komplexa. Senare sakrala verk, som Die Himmel erzählen die Ehre Gottes är luftigare och mer andliga.
Schützs produktion påverkades främst av två faktorer: Studier i Venedig och Trettioåriga kriget (det senare innebar att han var tvungen att skapa med enklare medel). Genom sitt arbete bidrog Heinrich Schütz till att skapa en tysk barock musikstil. Han verkar vara den som först skrev operamusik i Tyskland (operan Dafne skriven 1627, till vilken noterna har gått förlorade) och var bland de sista kompositörerna som använde modala skalor (efter Schütz blir det dur- och mollskalor för det mesta). Orgelmusik i norra Tyskland påverkades också mycket efter Schütz. Han anses vara den viktigaste tyska viktigaste barockmusikern före Bach.
Faktatext: Antonietta Cannizzaro, musikvetare
Uppsala domkyrkokör
Uppsala Domkyrkokör grundad 1867 är en av landets äldsta kyrkokörer och består av omkring 35 sångare. Kören medverkar i domkyrkans gudstjänstliv, turnerar regelbundet och har gjort flera inspelningar. Läs mer om Uppsala domkyrkokör.
Svenska Schütz-sällskapet
Svenska Schütz-sällskapet är en ideell organisation grundad 1954 vars syfte är att främja intresset för musik av Heinrich Schütz och hans samtida. Sällskapet arrangerar två gånger per år Schütz-helger, då sällskapets medlemmar besöker en församling eller musiklinje för att repetera och framföra musik av Schütz och samtida tonsättare.
Läs mer om Svenska Schütz-sällskapet här.
Wie lieblich sind deine Wohnungen – Konserter för solo, kör och orkester av Heinrich Schütz.
Ida Zachrisson, sopran
Elin Langemyr, alt
Thomas Köll, tenor
David Hornwall, bas.
Uppsala Domkyrkokör med solister.
Medlemmar ur Svenska Schützsällskapet.
Orkester Rebaroque.
Dirigent: Milke Falck.
Biljetter: Ticketmaster.se
eller i Katedralbutiken, tel 018-430 36 30.