Pilgrimens sju norska nyckelord

Olof den heliges död vid Stiklestad. Pilgrimsord inspirerade av honom blir nog rätt... dådkraftiga.

Vandra Vägen är ju en pilgrimsblogg även om det kanske inte alltid är helt uppenbart. Den som pilgrimsvandrat i Sverige har förmodligen kommit i kontakt med ”pilgrimens sju nyckelord”. Det är nu inte dem jag tänkte skriva om. I två bloggposter tänkte jag skriva om helt andra ord som passar för pilgrimen. Nyckelorden är ju, hur väl valda de än är, en enda mans verk -pilgrimsnestorn Hans-Erik Lindström – och pilgrimsperspektiven är många. I denna första bloggpost vill jag skriva om sju andra nyckelord för pilgrimen som formulerats i Trondheim och mer utgår från Norges kungahelgon st Olav: Jag kommenterar dem här lite fritt ur hjärtat. Läge att använda de här på nästa pilgrimsfärd?

De sju är:

Kraftfullhet -I kyrkans sammanhang talar vi ofta om det som är svårt eller våra brister. Nu är ju inte sårbarhet detsamma som svaghet men det är ändå intressant att tänka att vi kanske skulle prata mer om våra styrkor. Det vi kan, det vi klarar. Vad händer med oss då?

Beslutsamhet -Beslutsamhet har mycket med vilja att göra. Att bestämma vad man vill och hålla fast vid det.

Livsmod – Jag har skrivit om livsmod här tidigare. Det ligger egentligen tron väldigt nära även om det inte har så direkta kopplingar till trons innehåll. Hur stärker vi vårt livsmod? Vad får oss att misströsta?

Tjänst -Hur kan jag tjäna andra så att det blir något jag själv valt? Vad tycker jag är roligt? Viktigt? Vad finns det som måste göras? Vad för slags uppgifter tänker jag hör ihop med det kristna livet? Varför just dem?

Lyhördhet -Lyhördhet kan vi ha både för oss själva och andra. I vilka sammanhang vill vi höra och när vill vi helst stänga öronen? Ser vi det som en motsättning att lyssna till egna och andras behov?

Försoning -Borde vara det vi är bäst på som kristna. Här kan man fundera mycket på kärlekens initiativ, att ge plats för nåd och förlåtelse utan att sopa sanningen och det som skett under mattan.

Heliggörelse -Ett verkligt klassiskt begrepp för vår väg framåt som människor är att vi ska växa i helighet. På psykologspråk kunde man säga att vi behöver integrera vår personlighet så att den blir alltmer sammanhängande, man skulle också kunna tänka på de områden i våra liv som behöver helande (eller helna som Lars-Åke W Persson säger). Det kan handla om hela skapelsens upprättelse eller som man kanske oftast menar i kyrkan –det där att vi både förblir syndare hela livet och växer i vår tro. Ett gigantiskt område detta.

(Tack till bloggen pilgrimslivet där jag hittat sammanställningen)

Vad säger du om dessa norska nyckelord? Tilltalar de dig? Skriv en kommentar! Jag återkommer med ytterligare sju ”ledord” inom kort.