Earth Hour – Om att vara oberörd…

Det som förvånar mig mycket är hur ofta vi människor kan verka helt oberörda av saker som egentligen rör oss i allra högsta grad. En sådan sak är klimatförändringen. Visst ’bryr’ sig många när man frågar, men sedan lever man som om ingenting är på gång, ingenting hotar. Därför behövs t.ex. Earth Hour. Inte för att spara energi, (vi gör den timmen antagligen av med mer energi genom att tända levande ljus när vi släcker elljusen), utan för att påminna varandra att vi måste göra något. Något som märks, något som kostar. Du är väl med?

Lördagen 23 mars kl 20.30 är det dags igen för miljontals människor att visa sitt engagemang för miljön genom att släcka ljuset under en timmes tid, som en världsomspännande signal om att ta klimatfrågan på allvar.

Jag kommer ihåg de bilfria söndagar vi hade i Nederländerna i svallvågorna efter den första stora oljekrisen.

Alla (nåja, väldigt många) tyckte det var underbart! Folk cyklade, tog bilvägarna i besittning, folk gick, pratade med varandra, och vanligtvis bullriga, hårdtrafikerade gator var plötslig ett rullskridskoparadis. Någon polis kom körande i bil, någon journalist också, men annars var det lugnt och tyst: man kunde höra folk prata på andra sidan gatan, man kunde plötsligt höra fåglar sjunga. Men det var bara några söndagar som blev så. Sedan öppnades oljekranen igen, om jag inte minns fel var ett villkor att ambassaderna i Israel skulle flyttas från Jerusalem till Tel Aviv. Vilket alla snällt gjorde. Man vill väl ha olja? Nu var detta med bilfri söndag inget eget val, det var en mycket tillfällig omvändelse under galgen. Frågan är varför vi inte ser repet dingla över oss, när vi lika mycket befinner oss under galgen. Vi kan inte fortsätta leva som vi gör, ja, vi i Sverige skulle kunna det ett tag till, med billig el från vattenkraft, och så kallad billig el från kärnkraftverk. Billig, för att vi inte räknar med framtida kostnader som kommer med förvaring av avfall, inte med framtida kostnader i fall det skulle hända en olycka, inte heller räknar med miljökostnaderna för uranbrytningen och vattenkraft. Vi kan leva som vi gör ett tag till i alla fall, men hur gör vi med resten av världen? Ska alla leva som vi, räcker inte jordklotet till.
Vi (människor på jorden) måste minska vår energiförbrukning, förutom kanske solenergi, och delvis vindkraft och bioenergi. Vi måste sluta använda konstgödsel, för att det kräver för mycket energi och förstör marken och vattnet. Vi måste leva i stort mera klimatsmart, konsumera mindre, reparera mera, slänga mindre, återanvända mera, bre ut oss mindre, värna om den biologiska mångfalden mera. Och vi måste börja med oss själva. Våra egna konsumtionsvanor, resevanor, avfallhanteringsvanor. Vi måste, vi har inget val. Men varför bryr politiker och journalister sig så lite? Varför utgår de ändå ifrån att vi medborgare bara bryr oss om hur mycket mera vi får i plånboken varje år? Tror de att vi är så dumma? Vad ska vi med pengar till om havet stiger, stormar och oväder ökar och öknen breder ut sig, växt- och djurarterna försvinner, och vår överlevnad hotas?

Earth HourEarth Hour behövs, för att vi inte verkar vara riktigt vakna . Du är  välkommen till Mariestads Domkyrka den timmen.Mariestads Gospelkör och Fägre Våga sjunga-kör sjunger akustisk gospel i en nedsläckt Domkyrka! Ett positivt initiativ som säkert väcker någon!