• Act Svenska kyrkan
  • Satsa på kvinnors småjordbruk för att lösa den globala matosäkerheten

Satsa på kvinnors småjordbruk för att lösa den globala matosäkerheten

Jag tänkte ta med dig på en resa till östra Afrika. Närmare bestämt till landsbygden i provinsen Mwanga i Tanzania.

Vi kliver ur den lilla minibussen som tagit oss dit och vi tittar ut mot ett litet fält som böljar med majsplantor. Majsen är på väg att mogna. Mellan plantorna sjuder det av liv. Där springer små kycklingar och efter dem kommer några hönor. Där leker några barn kurragömma och lite längre bort står deras mammor som försiktigt börjar syna majsen med oro i blicken. I år blir skörden inte som förväntat. Regnet, det välsignade regnet, föll inte som förväntat. Marken är torr och kolvarna som göms i sina skyddande höljen är små och torra.

Majsen är den viktigaste stapelfödan för familjen i byn. Det är den viktigaste stapelfödan för samtliga länder i Östra Afrika. Det är en gröda som växer lokalt och står för 50 procent av all spannmålsproduktion i regionen.

Mwanga är en av provinserna som har haft stor brist på regnvatten flera år i följd. Perioder av torka har man levt med sedan länge, men inte så många år i rad. Nu är perioderna med torka längre och oftare förekommande. Allt tyder på att detta är till följd av klimatförändringar. I år har torkan bidragit till att majsen inte växer som den ska, det är bara ohyran som brer ut sig.

Torrperioderna lägger också extra bördor på kvinnorna. De har redan ansvaret för barnen. De utför också det oavlönade arbetet i majsodlingarna. Nu måste de i tillägg gå långt för att sedan bära hem vatten och vattna de torra plantorna.

Foto: Melker Dahlstrand/Ikon

I år kommer majsen knappt räcka till familjen och deras kycklinguppfödning. Den viktiga extra inkomsten genom att kunna sälja majsen är hotad. Den där inkomsten som familjen så väl behöver för att betala skoluniformerna och böckerna till de äldre barnen som redan går i skolan. Mammorna tittar bort mot sina små barn och hjärtat slår extra slag av oro.

Act Svenska kyrkans och våra partners hjärtan slår extra slag för dessa fantastiska kvinnor. Dag ut och dag in kämpar de för sin egen och sina barns överlevnad. Vi är övertygade om att det går att vända denna oroväckande utveckling genom att ge dessa kvinnor nya möjligheter. Vi ser möjligheten att investera i dessa kvinnor, för vi vet att bara de får stöd så kommer de i sin tur se till att deras barn får mat på bordet och möjlighet till utbildning. Utöver det så kan de också, om de får chansen, ges möjlighet att starta och vara med i en spar- och lånegrupp, där de får utbildning i jordbruksföretagande. En möjlighet som gör att de kan gå från oavlönade jordbruksarbetare till företagare med inkomster från majsen de odlar. Den livsresan investerar vi redan i på många håll i östra Afrika och även på andra håll.

Nästa gång vi besöker byn träffar vi kanske en spar- och långrupp med kvinnor. Vi ser små dammar som samlar upp regnvatten som rinner ut i nygrävda bevattningsdiken. Då får vi slå oss ner och prata med det lilla bondekooperativet som startat i byn. Det har lika många kvinnor och män i ledningen och säljer majs till bästa pris till närmaste stad.

Den framtiden kan vi alla vara med och bidra till. Det är den resan som årets fasteaktion vill bjuda in er alla till. Låt oss investera i dessa kvinnor så att de kan bidra till att lösa den globala matosäkerheten!

Text: Margareta Koltai, Act Svenska kyrkan

Vi lever alla under samma himmel

Vi har samma rättigheter. Men beroende på var vi föds ser verkligheten olika ut. Det kan vi aldrig acceptera. Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv.