I lördags visade två kvinnor sina nakna bröst i moskén i protest mot kvinnoförtryck och sharialagstiftning. Vad får man göra i ett rum som är helgat åt gudstillbedjan? Man kan göra mycket i ett kyrkorum. Man kan ta in olika konstverk, t o m där man visar nakna kroppar. Jag har varit med om detta under min domprosttid i Stockholm. När vi gjorde det i Storkyrkan i form av en videoinstallation var det för att tala om människans nakenhet inför Gud. En gång när en av mina föräldrars goda vänner badade naken på vårt landställe sa han till min mamma: ”Om du ser mer än Gud har skapat så säg till”. Och visst har Gud skapat oss sådana vi är men samtdigt finns det gränser för vad vi kan göra i ett heligt rum. Gränsen går, menar jag när man skändar rummet. Det må vara i förtvivlad protest. Det må vara i helig vrede, men det heliga rummet är avskilt för att påminna oss om Guds närvaro. Jag har förståelse för mina muslimska bröder och systrar i Sverige om de blir upprörda över den typen av protester samtidigt som jag kan förstå att man vill protestera mot all form av förtryck och förnedring. Men låt oss hålla det heliga rummet heligt – avskilt till gudstjänst och enskild bön, avskilt till sådant som påminner oss om Guds storhet.
440 heliga kyrkorum finns det i Skara stift – åtminstone 440 som tillhör Svenska kyrkan. Jag hoppas att de allra flesta kan få vara öppna och tillgängliga i sommar för alla som vill titta in, som vill se allt det vackra, som vill stanna upp mitt i allt och andas helighet. Kanske kan denna sommar få bli en sommar när ännu fler anar att hela tillvaron är helig, att allt skapat vittnar om skaparen och att vårt uppdrag är att värna skapelsen och påminna oss om skaparens storhet och skapelsens skönhet och skörhet. Domprost Mats i Visby stift har skrivit en finn blogg om detta. Läs gärna den på Svenska kyrkans hemsida!
När man tar in konstinstallationer eller annat i ett kyrkorum som normalt sett inte hör hemma i detta rum måste man vara väldigt noggrann med att tydliggöra varför man gör detta och att det djupast sett handlar om att ge Jesus äran. Det är det viktigaste av allt. Gör man det kan mycket ske i ett heligt rum – åtminstone i den kristna traditionen och åtminstone i Svenska kyrkan Skara stift.
19 kommentarer
Sven Andersson säger
2 juli 2013 – 09:51Ord, Ord och ORD "som normalt inte hör hemma" - dravel, dravel, DRAVEL!
Åke Bonnier svarar
2 juli 2025 – 11:13oj, Oj, OJ!
Maria Kjellgren säger
3 juli 2013 – 05:45Jag tycker om att det får vara högt i tak. Men i gemenskapen visar man respekt för varandra...
Lubliner säger
3 juli 2013 – 07:47Illviljan och misstron hör till de svårbotade själssjukdomarna
och deras bitska bärare verkar enbart kunna njuta, när de
överskrider anständighetens gränser och får härja ostraffat.
H.S.
Åke Bonnier säger
3 juli 2013 – 11:23Sven Andersson, vad i det skrivna i min blogg anser Du vara dravel? Är det att ta in konstverk i kyrkan som på olika sätt kan vara med och ge röst åt evangeliet? Eller vad är det Du reagerar så irriterat över? Inte kan det väl vara min uppfattning att kyrkorummet är ett helgat rum och att jag anser att alla heliga rum (moskéer, synagogor, kapell etc) är helgade rum?
Jonas säger
3 juli 2013 – 11:43Biskop Åke och Sven; dravel förstår jag inte heller vad det skulle vara, är överord och såna ord bör man hursomhelst inte använda mot en biskop. När det gäller konstverk i övrigt så ska det som finns i kyrkan vara föremål för tillbedjan och uttrycka den kristna tron. Därför ska inte sådant som är gjort av t.ex. den konstnär som ville kuppa in en anskrämlig altartavla (som uppenbart inte ger uttryck för något evangelium) i Skara domkyrka (och som inte ens är medlem i Svenska kyrkan och inte heller i något annat samfund) få förekomma överhuvudtaget i kyrkorum.
Några förmildrande omständigheter för de kvinnor som begick en brottslig gärning genom att visa brösten i moskén i Stockholm finns överhuvudtaget inte och rent allmänt gäller att vi ska visa vördnad och respekt när vi är i kyrkan, tänka på hur vi klär oss och beter oss..och liksom vi förväntar oss att muslimer som besöker kyrkan visar respekt ska vi också visa respekt när vi besöker en moské eller synagoga. Annars kan man lika gärna låta bli att gå dit.
Rossina i Vargön säger
4 juli 2013 – 11:23Instämmer med Maria Kjellgren!
Heligt rum? Vad är det? Har haft förmånen att följa renoveringen av en gammal kyrka. Man kunde se hur murar fogats samman av hantverkare , kanske på 1400-talet. Eller hör jag om hur man uppbådade traktens dragdjur för att släpa fram material. Unga och gamla fick turas om att hjälpa till med kyrkobygget. Historiens vingslag förstärker vördnaden hos mig.
Två unga kvinnor blottar brösten i en moské i protest. Detta för att väcka uppmärksamhet och nå opinion. Men är det ett klokt sätt att agera?
Anders Piltz skriver i "tidsbilder":
"Enligt kristen uppfattning är kroppen en fullvärdig del av personen. Det jag gör med kroppen, det gör jag med själen. Den som rör vid en människas kropp, rör vid hennes själ. Det viktigaste språket är kroppsspråket. Kroppsspråket måste var uppriktigt. Ger jag min kropp till någon, är detta ett (mer eller mindre ärligt) ja.
Detta innebär att man inte får slarva med språket. Det innebär att man måste kunna tiga och säga nej för att kunna säga ja. Det är svårare att ljuga med kroppen än med orden. Kroppen är ett förkroppsligat ord. Människan (också jag själv!) är ett mysterium som inte får profaneras. Har jag realiserat min kropp, finns inget mer kvar att lämna ut. Ingen ensamhet är större än den som yttrar sig i vår kulturs neurotiska kopulerande."
Gamla tiders moralism och prydhet vill vi inte ha tillbaka. Men idag saknas varsamhet och integritet.
Som kristna måste vi sätta Kärleken främst. Därför är min förhoppning att de 440 helgade rummen i Skara stift ska hjälpa oss till gemenskap med Gud och med varandra. Att de ska ge oss tillhet och skönhetsupplevelser - tid för bön och återhämtning.
Tänd ett ljus!
Åke Bonnier svarar
4 juli 2025 – 11:13Tack Rossina för Ditt fina inlägg!
+Åke
Sven Andersson säger
4 juli 2013 – 11:22Saker som "normalt inte hör hemma i kyrkan" skall heller inte visas och vördas
i Guds hus. Så är det med Elisabet Olssons utställningar "Ecce homo", som
visats i Uppsala domkyrka och sedan i flera andra. Det finns också mycket annat
som visas och uppförs i våra kyrkor, som man kan vrida och vränga orden, så att
det låter som "detta är till Herrens ära" utan att det är det. Värst är det, om man
försöker lura de troende genom , ibland goda andliga resonemang, till att tro på
en dålig halvsanning för att tänja toleransen mot dagens otro.
En biskop har, enligt min och Kyrkans mening, en särskild, andlig status i sin funk-
tion men är inte ofelbar och därför möjlig att kritisera, när det syns nödvändigt.
Värst är det, om ngn omväxlande verkar from och smyger in okyrkliga synpunkter,
som påverkar våra kristna bröder och systrar.
Kyrkobyggnaden är för Gud, vår kristna tro och våra församlingar - aldrig en allmän samlings- eller konstlokal. Kristus lät piskan vina - och vi då???
Åke Bonnier svarar
5 juli 2025 – 11:13Sven, det finns en risk med Ditt resonemang och det är tron är ett sorts eget område där bara ett enda språk kan talas. Konstverk, dans, film, musik av olika slag ryms i kyrkans sammanhang. Det viktiga är att man är tydlig med varför man gör saker och ting, varför man ställer ut ett eller flera konstverk i en kyrka, varför man har dans i kyrkan, varför man visar en film i kyrkorummet, varför man har en konsert etc. VVV måste gälla d v s Vi Vet Varför – och detta ”varför” handlar naturligtvis om att uttrycka evangeliet. Men evangeliet kan förkunnas på många olika ”språk”.
Sven Andersson säger
5 juli 2013 – 10:30Dessa "varför" står väl bara för mitt eget personliga tyckande.
I stället bör gälla sådant som klart framgår av tro-skrifter, främst
bibeln och kyrkans tradition.
Åke Bonnier svarar
5 juli 2025 – 11:13Det håller jag med om Sven, och i kyrkans tradition har konsten spelat en stor roll och säkerligen inte alltid ansetts rumsren. Musik som var radikal anses idag som klassisk också i kyrkans sammanhang och instrument som var otänkbara för många år sedan är i dag fullt användbara i kyrkorna.
Skarastiftspräst säger
5 juli 2013 – 04:42Kyrkan skall användas "avskilt till gudstjänst och enskild bön" skriver du. Det tycker jag också, men sedan tänjer du ganska bra på gränserna. Tydligen gäller detta inte ovan nämnda användandet vid skolavslutningar. Då får allt möjligt annat användas i kyrkorummet som fjärmar sig från det som hör hemma i Guds hus. Tyvärr är det mycket som får förekomma i våra kyrkor som långtifrån påminner om Guds storhet. Vid skolavslutningar finns det inte ens plats för Gud i hans eget helgade rum.
Men jag vill dock hålla dig högt för att du tog avstånd från Elisabeth Ohlsson Wallins "anskrämliga" altartavla. Där tycker vi lika.
nya tant lila säger
5 juli 2013 – 09:42Jaa, vad hör hemma i kyrkorummet? Det bör man nog diskutera!
Som guide brukar jag berätta om de epitafier som rika, borgerliga familjer har skänkt till ett kyrkorum för sin egen hågkomst. Men hör dessa hemma i kyrkan?
Och hur är det med de där kyrkliga företrädarna som drev Blekinges sista häxbränning och där åtminstone en av dem fortfarande klär en av kyrkorummets väggar. (Den andre har fått ge namn åt stadens gymnasieskola!) Bör det porträttet få sitta i kyrkan? Man behöver inte alls vara feminist för att tycka att detta är ganska så opassande! Det finns mycket i kyrkorna som nog inte borde vara där!
Kjell Dellert, präst säger
10 juli 2013 – 07:58Det här är ett sidospår i förhållande till biskop Åkes orginalinlägg men kan kanske ändå anses relevant i sammanhanget: Jag har med jämna mellanrum temagudstjänster där "profana" texter och dito musik framförs. Vi har haft Taube-tema, Lagerlöf-tema, Dan Andersson-tema bland mycket annat. Detta är inte i första hand för att "locka folk", utan för att vi menar att det behövs olika typer av gudstjänster. Vi använder vid de här tillfällena texterna och musiken på ett sådant sätt att vi menar att de ärar Gud. För visst kan Gud tala även genom "profana" texter. Man gör väl Gud väldigt liten om man menar att det enda sätt på vilket Gud kan visa sig är genom Bibel och psalmbok. Det ger en extra dimension att lyssna efter, och höra, Guds röst i en text av Evert Taube eller Selma Lagerlöf. Så självklart kan mycket som anses "profant" i högsta grad tala om Gud, och göra Gud ärad, i våra kyrkor.
P-A Jonsson säger
13 juli 2013 – 07:40Jag funderar över en sak - varför blir det så upprört kring Elisabeth Ohlson Wallins "Ecce homo"? De bilderna ligger helt i linje med evangelierna och de centrala begrepp som kristen tro säger sig stå för.
En tanke slår mig - blir det jobbigt när trons konsekvenser så tydligt målas upp och kanske skaver lite grann hos en och annan?
Och - har vi gjort Jesus helt förandligad? En slags "varelse" som svävar lite ovanför och som aldrig ens luktade svett? I sådana fall var han ju inte människa - och då faller vår kristna tro ihop som ett korthus.
Anders Gunnarsson svarar
13 juli 2025 – 11:13Om du inte förstår det, undrar jag vad du förstår?
LFL säger
14 juli 2013 – 02:01Var går gränsen? Den ska vara snäv för vad som får visas i en kyrka. En kyrka ska inte vara en politisk estrad ("Folkets Hus'"), inte en skolaula och inte en konstsalong. Allting som kan accepteras i andra rum, kan inte accepteras i en kyrka. Inte ens allting som kan accepteras i biskopens personliga bostad. Inte ens allting som kan accepteras i andra kyrkliga byggnader, såsom församlingshem o. dyl. Och naturligtvis inte allting som är tillåtet i profana (icke-kyrkliga) lokaler.
Inga kyrkor ska upplåtas för profana evenemang, vars arrangörer ställer som villkor att Gud inte får nämnas, äras eller tillbes. Varje sådan upplåtelse är en allvarlig profanering av kyrkorummet och en skymf mot Gud och oss alla som uppfattar invigda kyrkorum som "heliga rum". Vad som tillåts i andra religioners helgedomar, bestämmer företrädare för de religionerna. En moské är inget heligt rum för en kristen, men vi ska vid besök i en moské visa samma respekt som vi kräver av muslimer som besöker kyrkor. Värdens regler ska följas vid besök i någon annans hus.
Det är naturligtvis möjligt att även en troende muslim kan häda något som hålls heligt inom islam under framförande av protest av något slag, liksom en troende kristen kan häda något som hålls heligt inom kristendomen under framförande av en protest eller manifestation av något slag. Muslimers interna förhållanden är annars inget som behöver diskuteras på en kristen blogg, enligt min mening.
Jag tycker att vi ska lämna Olsson-Wallin, och utan sidoblickar på hennes konstutövning fastställa vilken måttstock som ska gälla för alla - och därmed även för henne.
"God konst" ska inte ge något företräde till ett kyrkorum. Inte ens framför "dålig konst", som uppfyller pedagogiska kriterier att förklara något i den kristna religionen. Vi ska vara tacksamma mot våra nitiska antikvariska myndigheter, eftersom de har räddat sådant som hör hemma i ett kyrkorum i betydligt högre grad än de har räddat sådant som egentligen inte hör hemma i ett kyrkorum såsom de avskyvärda avgudastatyerna i Skara domkyrka eller en häxbrännares epitafium i en annan kyrka.
De antikvariska myndigheternas egentliga uppgift är ju att rädda kulturarvet och inte "explicit" det kristna trosarvet. Även om det kan anses ingå i kulturarvet "implicit". Att vissa konstföremål har sin plats i kyrkan av kulturarvsskäl, för att de har funnits länge i kyrkan, berättigar inte nyproducerade konsföremål av samma slag i någon enda kyrka.
Detta gäller t.ex. sådant som kan uppfattas som pornografi, även om det inte har varit konstnärens avsikt, eller kan uppväcka sexuell åtrå eller raka motsatsen därtill. Kyrkan är till för alla troende och sökare, och inte bara för de "bildade". Man kan alltså inte försvara i kyrkorummet olämpliga konstapplikationer, med att de som reagerar negativt är "obildade" eller "inte förstår" konstnärens intentioner.
Det ska inte krävas någon speciell utbildning eller "bildning" för att ta till sig kyrkans budskap - som ska vara det enda som ska framföras i kyrkan. En lämplig kompromiss kan vara att konstverk, som bara förstås av en del av kyrkobesökarna, visas i någon annan kyrklig lokal - där gudstjänst normalt inte firas. Kristendomen är ingen esoterisk religion.
Luthersk kristendom är mer restriktiv än den katolska varianten med vad som får finnas i invigda kyrkorum. Sådant som katoliker reagerar mot, borde alltså vi lutheraner protestera ännu kraftigare mot. Den lutherska tanken är att kyrkobesökarnas uppmärksamhet odelat ska riktas mot Gud och hans heliga ord. Kyrkorummet bör alltså vara så fri som möjligt från sådant som drar uppmärksamheten åt annat håll.
Dock anser jag att Svenska kyrkan gick till överdrift när man kalkade över de medeltida väggmålningarna, då man med Guds ord menade det talade eller skrivna (läsning ur Bibeln) ordet, och missade att Guds ord även kan visas i bild. De medeltida vägmålningarna visar huvudsakligen episoder ur Bibeln, och var ett stöd för prästernas undervisning. De hade alltså ett pedagogiskt syfte, och var alltså inte menade som utsmyckning.
En annan del av de kyrkliga kulturarvet, speciellt delar av kyrkomusiken, har som syfte att ära eller "upphöja" Gud. Detta gör att vilken modern musik som helst inte passar i kyrkan. Det är alltså inte fråga om vad som "var modernt då" och "vad som är modernt nu". Den kyrkliga musiken ska vara tidlös och inte "modern". Och har inte den kyrkliga kulturen i äldre tider varit stilbildande för vad som var "modernt" då? Jag tycker att Bonnier förväxlar orsak och verkan i det fallet. Vad som gäller för musiken, gäller även för bildkonsten.
Konst som har som huvudsakligt syfte att ära och upphöja Gud ska självfallet vara "god konst", och uppfylla alla kriterier på god smak och skönhet. Detta krav ställs inte på konst, som har ett huvudsakligen pedagogiskt syfte, i varje fall inte lika starkt. Även det frånstötande kan ha en pedagogisk mening. Men ... Måste det verkligen visas i kyrkan? Den frågan bör ställas i varje särskilt fall. Kyrkan ska inte vara en plats för upprörda känslor, som drar uppmärksamheten från evangelium.
P-A Jonsson svarar
15 juli 2025 – 11:13Några små reflektioner och funderingar:
– ”Den lutherska tanken är att kyrkobesökarnas uppmärksamhet odelat ska riktas mot Gud och hans heliga ord. Kyrkorummet bör alltså vara så fri som möjligt från sådant som drar uppmärksamheten åt annat håll.”
Kan det vara så att Gud behöver skildras och upplevas bortom det talade/skrivna ordet? När den helige anden verkar ordlöst?
– ”Den kyrkliga musiken ska vara tidlös och inte ”modern”.”
Den kyrkliga musiken har i äldre tid alltid varit modern. Den fångade upp den tidens världsliga musik och förde in den i kyrkan (Bach, Schütz, Händel m fl). Eller den bröt av egen kraft helt nya vägar i form av uttryck och form.
Vi måste kanske lära oss att leva med att uttryck för kristen tro inte alltid är honungslent och medhårsstrykande. Ibland måste det få ”skava” lite grann – på samma sätt som Jesus ord gjorde det i hans samtid.
nya tant lila svarar
17 juli 2025 – 11:13Tänk vad vi kan ha olika syn på Gud/ Kristus!
Ta en liten titt i taket på gamla kyrkomålningar, så kommer du att förvånas över hur mycket frånstötande konst det finns i hemska helvetesskildringar- just i pedagogiskt syfte!
Den kyrka som vill ha en upphöjd och ”fin” Gud vill inte jag ha!
Jag vill ha en Gud/Kristus som är nära.
Var inte Jesus just en närvarande människa när han levde? Han som lyfte fram de föraktade och ställde dem i ljuset! Inte satte han sig själv – eller lockade andra att göra det- på någon piedestal för att dyrkas!
Vi borde prisa de konstnärer som har förstått det kristna budskapet och som vill visa på detta i sin konst!
Och slutligen – är inte evangelierna ganska så upprörande till sitt innehåll? Det tycker jag! I allra högsta grad!
Glöm borgerlighetens ”goda” konst, LFL! Vi har haft nog av borgerligt, förljuget, maktfullkomligt inflytande i kyrkan under århundraden! Låt oss slippa detta nu! Och hitta det sanna, kristna budskapet. Det har ingenting med borgerlighetens finhetskultur att göra! Ord som ”fin” och ”upphöjd” borde vara bannlysta i de sammanhangen!
nya tant lila säger
14 juli 2013 – 02:21De medeltida målningarna var inte ett komplement till prästens predikan utan en ERSÄTTNING! Hur många förstod latin? De var ofta en fingervisning om de lidanden i helvetet som människor skulle drabbas av om de inte var lydiga Gud och under denna tid också överheten och de styrande.
Det är klart att med dessa gamla budskap fortfarande hängande över kyrkan, med synd och straff, blir ett inkluderande kärleksbudskap i ett väckande konstverk, där man visar på kärlek även inför de mest utsatta, något otroligt kontroversiellt!
Anders Gunnarsson svarar
20 juli 2025 – 11:13Vem talade latrin i predikan? Och för vem?
LFL säger
14 juli 2013 – 03:18"De medeltida väggmålningarna visar huvudsakligen episoder ur Bibeln, och var ett stöd för prästernas undervisning". Så skrev jag.
Jag har sett åtskilliga sådana målningar från medeltiden, som visar Himmelrikets härlighet. Men de anses kanske inte - av profana konsthistoriker - vara lika god konst som bilder visande lidandet i helvetet?
Anders Gunnarsson säger
20 juli 2013 – 12:43P-A
Det är ju jättemodigt att klä ut Jesus i bögatteraljer... Lite som att sänks ner ett krusifix i piss. Skitbra konst. Fantastisk kyrkokonst, för de riktigt utsvultna...
Kyrie eleison.
P-A Jonsson svarar
20 juli 2025 – 11:13Anders Gunnarsson,
Där tror jag att det du skrev sa mer om dig än det du ville säga något om.
”Bögattiraljer”? Tillåt mig att undra vad i hela fridens namn du menar med det? Ärligt talat, tror du att det finns speciella ”bögattiraljer”?
I övrigt skulle jag gärna vilja veta vad för sakargument du ville få fram med den här kommentaren. Utöver allmänt raljerande…
LFL säger
21 juli 2013 – 10:36Ämnet handlar om konst i kyrkobyggnaden, om "gränser för vad vi kan göra i ett heligt rum". Citatet ur biskopens inlägg. Som är det som ska diskuteras här. Inte om vad som får visas i profana konstsalonger. Inte ens om vad som får visas i andra av kyrkan ägda lokaler.
I min kommentar 14 juli 14.01 skrev jag: "Jag tycker att vi ska lämna Olsson-Wallin, och utan sidoblickar på hennes konstutövning fastställa vilken måttstock som ska gälla för alla – och därmed även för henne."
Jesus umgicks med prostituerade och deras kunder. Det syns inte utanpå att någon är prostituerad eller sexköpare, om de inte klär sig utmanande. Ska vi då upplåta kyrkan för fotomontage som visar prostituerade i "arbetsklädsel" - för att visa att Gud älskar även dem?
Willem-Jan Fens säger
22 juli 2013 – 01:26Ingemar Thorin,Kirseberga, Malmö, som jag '87 hade som lärare sa en gång: "Det som får plats i en syndabekännelse, får alltså plats i en gudstjänst." Vad ryms inte i ett Guds rum? Självklart tilltalas vi inte av samma tilltal, konst, filmer, och inte samtidigt heller. Det som jag nu uppskattar, förkastar jag kanske senare, eller tvärtom. Är uppsåtet att stöta, shocka är det alltid fel, är syftet att väcka, besinna... varför inte?
Anders Gunnarsson säger
23 juli 2013 – 12:08PA
Det är fullständigt ointressant vad jag tycker.
Det intressanta är att du ö h t inte verkar greppa vad dina meningsmotståndare menar. Då blir liksom motståndet rätt mycket att slå in öppna dörrar. Sånt är inte ens kul på film...
Lycka till med förkovringen.
P-A Jonsson svarar
17 augusti 2025 – 11:13Anders Gunnarsson,
Om dina åsikter är intressanta så undrar jag varför du så ivrigt diskuterar?
Eller handlar det bara om att du vill slå andra i skallen och säga att de har fel?
Det är beklagligt att du vill diskutera(?) utan att tillföra grunden för ditt eget resonemang.
Jag har samtalat så många gånger med de som har en annan åsikt än jag i den här frågan så jag vet vad de bygger som åsikt på. Jag delar dock inte deras syn, och jag anser att den måste ifrågasättas utifrån ett perspektiv där evangeliet står i fokus.