Frågan är tillspetsad och skriven med anledning av den artikel som Barnombudsmannen och ett antal läkare skrev i DN i söndags. Idag på DN.se återfinns ett av flera gensvar gent emot denna artikel. Omskärelse av nyfödda pojkar måste ses också ur ett religionsperspektiv där vi i vår grundlag hävdar religionsfrihet. I Sverige har det varit möjligt att bo och leva som jude i flera hundra år även om det först är under det senaste århundradet som antisemitismen minskat i Sverige. När min förfader Gerhard ville komma till Sverige i början av 1800-talet var detta svårt för honom för han var jude. Dock lyckades hans söner Albert, Adolf och David-Felix komma hit. Av födsel och ohejdad vana gav de sig in i bokbranchen och Albert blev väl den som får anses ha lyckats bäst i den branchen. Alberts son Karl-Otto var inte så judiskt intresserad. Tvärtom sa han till min farfar att min farmor var tvungen att tvätta bort ”ghettostämpeln” när hon som judinna skulle komma till Sverige. För en del judar i Sverige, inte minst mina släktingar, var det viktigaste att vara ”svensk” snarare än att vara jude. Men de var judar eftersom de var födda av en judisk mor, precis som min pappa.
Jag är naturligtvis inte jude eftersom min mamma inte var judinna. Jag har inte konverterat till kristendomen utan döptes som barn. Jag är kristen och stolt över detta. Men utifrån mitt kristna perspektiv hävdar jag att det måste vara möjligt att leva som jude i Sverige. Det har varit det under det senaste århundradet fram tills dags dato. Vi har idag en lagstiftning som tillåter omskärelse av nyfödda pojkar under reglerade former godkända av socialstyrelsen. För en jude är omskärelsen lika viktig som dopet är för en kristen. Dopet är en identitetshandling. Den talar om att Du tillhör Gud – att Du är ett Guds barn. Dopet är på det viset en identitetsmarkör. Likadant är det med omskärlesen. Den är en judisk identitetsmarkör. Du tillhör det judiska folket – Guds utvalda folk, ett folk som är utvalda att hålla Torah och på det viset vittna om Gud. Omskärlesen utförd i Sverige av läkare eller av en mohel är grundläggande viktig för att alls kunna leva som jude i Sverige. Skulle omskärelsen av nyfödda pojkar förbjudas (förutom av medicinska skäl) skulle judar tvingas fara utomlands för att föda sitt barn och dessutom fara i så god tid att boende en längre tid skulle kunna vara möjligt. Alternativt skulle illegal omskärelse öka i Sverige – något som troligen ingen eftersträvar.
Vi lever idag i ett land där vi har frihet till religion. Det är en frihet vi måste värna om inom ramen för den lagstiftning som vi idag har i Sverige. Att skärpa denna lagstiftning skulle drastiskt minska religiuonsfrihetsutrymmet och leda till ett betydligt försvårande för våra judiska systrar och bröder att leva i Sverige. Liknande tankar som BO och de övriga artikelförfattarna anförde fanns för lite sedan i Tyskland. Även där drevs frågan om strängare lagstiftning gällande omskärlese, ett krav som tack och lov väckte stor förskräckelse och som inte ledde till förändrad lagstiftning.
Jag är stolt över att bo i Sverige och över att vara svensk! Jag är det därför att vår lagstiftning är generös på så många olika sätt. Sverige är ett multiland där jag som kristen har rätt att leva ut min kristna identitet, hävda min kristna tro, leva mitt kristna liv utan att vara hänvisad till annat land, eller till att avstå från något grundläggande viktigt i min religion. Så önskar jag och många med mig att det också fortsättningsvis ska vara för våra judiska och muslimska bröder och systrar. Vårt land måste få vara ett multiland där vi tillsammans, med våra likheter och olikheter kan leva, kan tillbe Gud och där vi oavsett religion kan säga: ”Här är jag hemma!” Med lagreglerat förbud av omskärelse av nyfödda pojkar av andra skäl än medicinska är detta inte möjligt. Det måste alltså även fortsättningsvis vara möjligt att leva som jude i Sverige – precis som det är idag!
26 kommentarer
Tomas Andersson säger
3 oktober 2013 – 09:42Om vi pratar just judendom så är det bara i den ortodoxa sfären där omskärelse är ett krav. Samma gäller förmodligen inom islam, att det är extremisterna som ställer det kravet. Om samhället ska styras av vad extremisterna anser, så tror jag vi får ett farligt samhälle. Det finns gott om humanistiska argument till varför omskärelse av barn, oavsett om det gäller pojkar eller flickor, inte bör uppmuntras eller tillåtas av myndigheterna. Det är ett övergrepp mot barnets integritet, och oåterkalleligt. För min egen del anser jag heller inte att barn ska döpas in i en religion som de inte valt, men där är det ju i alla fall möjligt för dem i senare skede i livet ta avstånd från det som föräldrarna valde. Så är inte fallet med omskärelse.
Anonymous svarar
24 augusti 2025 – 09:07BULLSHIT!! En gång till få jag höra vad min religion gå ut på från en icke jude!! Alla judisk pöjke är omskuren-reform,conservativt eller ortodoxa. Det är ingen ortodox monopol på det. Hål dig till vad du KANSKE vet om!!
Dan J. säger
3 oktober 2013 – 10:11@Tomas Andersson, du pratar väldigt mycket för att inte vara insatt. För det första är det absolut inte bara inom den ortodoxa judendomen som omskärelse görs, utan den görs av ren tradition hos det övriga. Sedan finns det inte "extremister" inom judendomen och speciellt inte i Sverige. Om du hävdar annat är du bara inte insatt. En judisk "extremist" skulle aldrig bo i Sverige då det inte finns en enda restaurang personen i fråga skulle äta på etc.. För det tredje bör du läsa på hur saker och ting går till i USA där det nästan är ovanligt att inte vara omskuren, visste du det? Jag pratar om vanliga sekulära människor som alla omskärs, precis som sin pappa. Visste du vidare att de manliga i det brittiska kungahuset är omskurna? Jag förstår att du är rädd för sådant som inte är du, men sedan ingår det även i den svenska grundtanken att leva och låta leva.
Tomas Andersson säger
3 oktober 2013 – 10:21Dan, skrev jag att omskärelse inte görs av andra än extremister? Så tolkar inte jag det jag skrev i alla fall. Jag skrev att det bara är extremisterna som har det som KRAV, inget annat.
Jag vet att man i USA ökat från 35% omskurna pojkar 1997 till ca 54% 2010, av någon anledning. Bara för att det sker en ökning i USA, så legitimeras det menar du? Bara för att många gör något, innebär det inte automatiskt att det är rätt. En majoritet av tyskarna stödde NSDAP i slutet av 30-talet, men det gör ju inte det automatiskt rätt, eller?
Anna K svarar
24 augusti 2025 – 09:07Tomas, jag uppfattade det du skrev precis på samma sätt som Dan J, så vad du än menade när du skrev ditt första inlägg, så lät det som om man var ortodox om man ställde krav på omskärelse av små pojkar.
Sedan tycker jag att du ska akta dig att dra nazistiska paraleller i det hela. Det är synnerligen fult.
Sven Johansson säger
3 oktober 2013 – 10:32Omskärelse är märket pojken får för sina föräldrars tro. Skulle barnet i vuxen ålder konvertera eller bli ateist. Kan omskärelsen va lika tung att bära som att ha blivit påtvingad antikrists märke.
Vera svarar
24 augusti 2025 – 09:07Där har Du rejält fel.det är rent och luktar alltid gott
Svend Östergaard säger
3 oktober 2013 – 10:41Jag, som ateist, ställer mig frågan hur man på grund av krav eller tradition, kan få för sig att omskära barn grundat på religiöst tänkande.
Om det finns en gud som har skapat oss, vilket ju är alla religioners grundtanke, så har jag svårt för att tänka mig att han/hon skulle tycka att det är OK för människan att ändra på det som han/hon har skapat!
Det är ju som att erkänna att Gud inte är perfekt!
Erik Kennet Pålsson säger
3 oktober 2013 – 01:40Käre biskop Åke,
tack för vad Du skriver. Påminner om påven Pius XI som mitt under Hitlers värsta propaganda uttalade: andligt sett är vi alla semiter. Vi är befryndade i roten med det "gamla" förbundet. Håll Ditt biskopsvapen högt önskar Din tillgivne Erik Kennet
Dan Korn säger
3 oktober 2013 – 03:51Tack för de orden, biskop Åke! Bra och tydlig argumentering i en fråga där de flesta förirrar sig in i fablernas värld.
dorit.grobgeld säger
3 oktober 2013 – 06:24jag instämmer med biskop Åke Bonnier i detta.
Charotte Thorell säger
3 oktober 2013 – 07:06Tack!! Instämmer helt.
Lisa Abramowicz säger
3 oktober 2013 – 08:43Klokt och framsynt av Åke Bonnier! Omskärelse av judiska pojkar sker f ö långt utanför ortodoxa kretsar.
Tomas Andersson svarar
24 augusti 2025 – 09:07Det sker, men är ofta inte av så stor vikt. De moderata har en mer humanistisk syn oftast än de bokstavstrogna.
Staffanw säger
3 oktober 2013 – 10:18Kan ha förståelse för en del argument för omskärelse. Dock inte detta att det sker "långt utanför ortodoxa kretsar".
Jag delar dock mer Tomas A's syn. Utifrån ett barnperspektiv kan jag omöjligt acceptera omskärelse av små pojkar. Ligger något i Svend Ö's tankar - att vi faktiskt erkänner att Guds skapelse är defekt redan från födelsen, om vi gör detta ingrepp.
Det är ju också så att det i vissa kulturer är OK med kvinnlig könsstympning. Bl a inom delar av Islam. Men det finns ett växande motstånd med argument som "Kvinnlig omskärelse är en grym och degraderande traditionell vana, och liktydig med tortyr." Men det förekommer fortfarande, och där har handlingen en religiös innebörd. Hur ställer vi oss då till detta?
LFL säger
3 oktober 2013 – 10:27Antisemitismen har förmodligen historiskt varit svagare i Sverige än i jämförbara länder. En förklaring kan vara den famösa historien om att svenskarna är ättlingar till Israels trettonde stam, som enligt en passus i Bibeln (jag har inte hittat detta bibelställe själv, och är tacksam för tips) hade utvandrat norrut redan under förkristen tid.
Det är därför extra beklagligt att antisemitismen idag breder ut sig i Sverige, så att det har blivit svårt att leva som jude här. Detta sker med förföriska argument om vuxna judars förstryck mot judiska barn (som militanta religionsförnekare har tagit på sig uppgiften att försvara) och att det finns ädlare rättigheter än religionsfriheten. Men de, som sätter andra rättigheter över religionsfriheten, som är en mänsklig rättighet enligt både FN-deklarationen och Europakonventionen, försöker rasera denna mänskliga rättighet inte bara för judar, utan även för kristna och muslimer, ja för alla som har en religiös tro.
Dessa militanta ateister försöker lura det politiska etablissemanget i Sverige att det även finns en negativ religionsfrihet (frihet från religion) i art. 9 i Europakonventionen. Men någon religionsfrihet för ateister kan naturligtvis inte finnas, om de inte på fullt allvar hävdar att ateismen är en religion. Vilket ateismen kanske håller på att bli.
Att inte i praktiken tillerkänna att liten barn samma etniska och religiösa tillhörighet som hans föräldrar är ett övergrepp mot barnet. I ett hem där det ständigt pratas om Gud och Jesus, men barnet inte blir döpt på grund av någon teologisk eller rättslig villfarelse hos föräldrarna, utsätter man barnet för djävulens särskilda intresse. Det är som att inte teckna en försäkring för barnet, med motivering att barnet först måste bli gammalt nog för att ge sitt samtycke.
När barnet har blivit gammalt nog, kan ju han eller hon utträda ur föräldrarnas såväl etniska som religiösa tillhörighet. Det finns gott om sekulariserade judar, som varken praktiserar judisk religion eller kultur. Att de (om de är män) skulle må dåligt av att vara omskurna, har jag inte hört talas om. Det verkar vara rent nys. Manlig omskärelse förhindrar många sjukdomar hos både män och kvinnor. Även Hiv /aids. Manlig omskärelse är en sed som breder ut sig allt mer i USA bland både kristna och ateister. Det säger sig själv att det är skonsammast om omskärelsen sker innan pojken har blivit könsmogen.
Att svenska debattörer ens kan kom på idén att angripa just omskärelsen av småpojkar är helt klart ett salongsfähigt sätt att verka för Hitlers förljugna riddarideal. Den starka nazisten som skyddar den värnlösa jungfrun mot de hemska judarna. Med den enda korrigeringen att nu är de små judiska barn som ska skyddas.
Tomas Andersson svarar
24 augusti 2025 – 09:07Till slut kom även ett försök till koppling till nazism, när allt jag vill är att värna barnets hälsa. För mig är trostillhörighet, etnisk tillhörighet eller kulturell identitet helt egalt. Barnet går alltid först. Det är lågt att göra den kopplingen, men förväntat. Att någon ska ropa rasism eller nazism så fort man ifrågasätter någon religiös eller traditionell rit, oavsett hur tokig den än må vara, verkar vara norm av någon outgrundlig anledning. Kanske för att den som gör det är självgod och mår bättre av det, jag vet inte.
Jörgen U Bengtsson säger
3 oktober 2013 – 10:30Instämmer. Det är rimligt att föräldrar får låta sina pojkar bli omskurna av religiösa skäl så länge det sker under medicinskt betryggande former. Motståndarna uppvisar ofta en sekulär fanatism som påminner om den fanatism man tillskriver de "fundamentalistiska" anhängarna av omskärelse.
Bk säger
3 oktober 2013 – 11:18Att omskärelsen skulle vara en tung börda att bära är faktiskt
dett festligaste argumentet jag hört på länge, hahahahaha........
Stolle
Bk säger
3 oktober 2013 – 11:27Att omskärelse sker utanför ortodoxa kretsar är inte ett argument utan ett faktum. WHO råder tom folk i 3:e världen att omskära pojkar pga att det minskar risken för Hiv med 60%. Tre olika studier gjorda mellan 2005- 2007 som involverade mer än 10 000 män, (och som ligger till grund för bevismaterialet) visade tydligt att bland icke-omskurna män var förekomsten av HIV större än hos de män som var omskurna. Det är ingen åsikt som skall övertyga någon kristen alt ateist utan ett resultat av forskning.
Tomas Andersson svarar
24 augusti 2025 – 09:07Det om HIV är starkt överdrivet, eller stämmer inte alls. Det enda skyddet mot HIV är avhållsamhet eller kondom. Jag skulle gissa att ryktet och den överdrivna tron på undersökningen har mer att göra med motvilja till att använda preventivmedel, att det på något sätt skulle legitimera att inte använda kondom i HIV-drabbade områden som t.ex. i Afrika.
Det är oetiskt att tillåta borttagning av felfria delar av kroppen på ett barn, som inte har möjlighet att själv kunna välja. Det är också förenat med risker för infektion och det har även förekommit att penis fallit av, problem med urinering eller till och med död. Att som förälder riskera att utsätta sitt barn för detta, på religiösa eller traditionella grunder är snudd på åtalbart i min mening. Om det finns medicinska skäl, så ska det noga övervägas om det är rätt metod men inte av några som helst andra skäl.
LFL säger
4 oktober 2013 – 01:38Det handlar inte bara om aids, utan även om andra sexuellt överförda sjukdomar. 19 unga kvinnor i Sverige har dött av vaccin mot livmoderhalscancer. Detta skal jämföras med antalet dödsfall i livmoderhalscancer, som är 150. Varannan minut dör en kvinna i livmoderhalscancer i hela världen. Detta kan jämföras med antal dödsfall p.g.a. felaktigt utförd omskärelse. Det säger väl sig självt att riskerna är avsevärt större om pojken kan få erektion. Tomas Andersson är inte seriös, när han tycker att man ska vänta... Ja, hur länge? 12 år brukar anges som en lägsta gräns, när barn får börja bestämma över sig själva. Omskärelse av småpojkar kan alltså ses som förebyggande hälsovård, som inte medför större risker än annan förebyggande vård. Jämför med dödsfallen på grund av vaccination mot livmoderhalscancer. Skyddet som Gardasil ger är dessutom dåligt. Precis som kondomer mm (är de ens av högsta kvalitet i alla länder?) kan vaccinet ge en falsk trygghetskänsla, som leder till ökat risktagande. Om man sålunda väger fördelar mot nackdelar med omskärelse, så överväger fördelarna. Om vi inte ska respektera traditioner och sedvänjor så borde alltså manlig omskärelse vara obligatorisk, men det ska i så fall ske före könsmognaden.
Tomas Andersson svarar
24 augusti 2025 – 09:07Inte seriös? Myndighetsålder är väl en bra måttstock för när man ska välja väg i livet. Förstår däremot inte varför du blandar in livmoderhalscancer eller andra sjukdomar? Det är en vanlig fördom att omskärelse skyddar mot allehanda sjukdomar, men ingen av de argumenten håller för en granskning. Det finns INGA argument för generell omskärelse, vare sig medicinska eller religiösa/traditionella. Däremot kan det i sällsynta fall krävas, av just medicinska skäl men som jag nämnt ovan, då ska det prövas noga eftersom det också är förenat med risker och det ger ärr för livet.
Staffanw svarar
24 augusti 2025 – 09:07Börjar du inte komma ifrån huvudfrågan. Att de som är emot omskärelse är fanatiker, antisemiter eller tom nazianhängare, behöver inte kommenteras. Mot dumheten finns inga vapen.
Men sett ur barnets perspektiv – vem har rätt att åsamka ett nyfött barn ett livslångt ingrepp – inte av medicinska skäl, utan pga sin tro eller kultur.
Och visst finns det likheter med kvinnlig omskärelse. Det går säkert att uppfinna en massa argument för – om man lämnar barnperspektivet.
Micke Kuwahara säger
4 oktober 2013 – 10:12Helt klart en infekterad fråga men som samtidigt är så enkel och uppenbar.
Får man tatuera eller rista in symboler på sitt nyfödda barns rygg? Jag förväntar mig att all som är för påtvingad omskärelse av försvarslösa individer, oavsett anledning eller religion, svarar tydligt "JA!" på den frågan.
Vi som inte anser att vi äger barnen utan ser dem som helt fristående individer med egna känslor, tankar och personliga avtal, vi lever efter principen "as little harm as possible" och låter barnen själv få välja vilka vägar de skall gå i livet. När de växer upp förklarar vi kärleksfullt allt vi vet och tror om livet tillsammans med en gedigen lista av referenser till omvärlden och andra livsåskådningar. Vi förklarar traditioner vi som föräldrar lever efter och vad som får oss att känna oss trygga och glada och hoppas det ger vårt barn en möjlighet att ta egna goda beslut i sitt eget liv och vi bjuder in vårt barn att ta del av de traditioner denne visar intresse i. Vi svara ju också självklart "NEJ!" på ovanstående fråga liksom till all annan form av stympning av människor i alla åldrar som inte är medicinskt påkallat.
Därutöver så får alla i sin egen privata sfär efter egen vilja utöva valfri religion och klä sig på vad sätt denne så önskar och samlas ohämmat med likasinnade som också de deltar av egen fri vilja.
Att denna ganska enkla fråga med en uppenbar human åsikt nu råkar drabba många judar, gör dock inte att de som inte håller med automatiskt är nazister eller antisemiter, det är bara urlöjligt att ens hävda det. Det handlar bara om mänsklig utveckling och barnens rätt till personliga val och integritet. Det är helt klart dags att föräldrar i dagens samhälle inser att ni inte har några rättigheter vad det gäller era barn, bara skyldigheter.
Jag förstår att för en religös individ som på riktigt tror att satan finns och kommer och äter upp dennes barn ifall man inte skär i dem eller doppar dem i vatten under ceremoniella former får lätt panik av att inte vara tillåten att göra detta med sina barn, men all jag kan säga är... välkommen till 2000-talet... Ateismen är här för att stanna och sekulariseringen med den. Religösa riter och val tar man själv som individ och får aldrig ingås mot sin vilja eller förståelse. "Det är tradition" är ett uselt argument i alla sammanhang och alla frågor och det inser de flesta bara de tänker efter lite på hur det argumentet kan användas emot en, lika lätt som för en.
För övrigt är jag en stor fan av judisk kultur och dess förkärlek för utbildning, forskning och humanitär verksamhet. Och landet Israel har jag den djupaste respekt för.
Tomas Andersson svarar
24 augusti 2025 – 09:07Tack för en nykter och sansad syn
LFL svarar
24 augusti 2025 – 09:07Men nu är det faktiskt inte någon judisk stat som anklagar enskilda judar för att kränka sina barn, utan det är representanter för folkslaget svenskar som anklagar hela det judiska folket för att kränka sina barn. Det är de som anser sig mer förståndiga, upplysta och moraliskt högståendet som anklagar de, som har tagit sig rätten att skydda de mindre förståndiga och moraliskt lågståendes barn mot sina föräldrar.
Om manlig omskärelse verkligen vore ett problem, så borde Israel vara den första stat i världen att förbjuda. Men icke. Jag har inte heller hört svenska muslimer ropa på förbud.
Helt uppenbart handlar det om mer än barns integritet. Nu ropas på förbud mot att ”doppa i vatten” mot någons förståelse av det som sker. Ska man öht ha rätt att bedriva religionsundervisning – eller undervisning öht – eftersom den som undervisas inte förstår vad det handlar om före lektionens början.
Ateisterna är ute för att avskaffa en av de mest grundläggande mänskliga rättigheterna, religionsfriheten, och precis som nazisterna uppträder de som riddare, de ädla och starka som skyddar de svaga mot de starka och mindre ädla. Och i detta angrepp mot all religion är judarna de första som de skjuter på.
Rent medicinskt finns det mer som talar för omskärelse än mot.
nya tant lila säger
4 oktober 2013 – 12:06Tänker Åke Bonnier aldrig stoppa alla dessa beskyllningar om att andra människor är nazister från någon som anser sig vara mest och rättast kristen av alla?
Moderera bloggen!
Gunnar Gälllmo säger
4 oktober 2013 – 02:48Här talar en leg. läk., tillika själv ett av abrahamismens offer:
http://freethoughtblogs.com/taslima/2013/10/01/a-big-applause-to-nordic-countries-for-banning-circumcision/
LFL säger
4 oktober 2013 – 03:46"Abrahamismens offer" är väl en lätt omskrivning för "judendomens offer"?
Micke Kuwahara svarar
24 augusti 2025 – 09:07De Abrahimistiska religionerna är 3 till antalet, även s.k. de 3 världsreligonerna. Dessa är Judendomen, Kristendomen samt Islam. Det är inom dessa 3 religioner det fortfarande utförs omskärelse av religösa skäl (ej medicinska), och de som blir utsatta av det mot sin vilja kan i viss mening kallas offer. därav ”Abrahamismens offer”.
Jag förstår av dina kommentarer att du letar med ljus och lykta efter antisemiter i detta forum, och kanske, vad vet jag, så finns det nån sån som trycker i ett mörkt hörn, men du bör nog uppgradera din måttstock för hur du identifierar sådana för du verkar inte ha många rätt just här och nu.
anonym - som visst räknas! säger
4 oktober 2013 – 05:31Att som jude bära fram sin son inför Gud för att omskäras eller som kristen bära fram sitt barn inför Gud för att döpas får man anta sker av kärlek, till Gud och till barnet. Den kärleken vill iaf inte jag förringa eller döma. Jag hoppas med Bonnier och m.fl att våra judiska vänner får fortsätta utöva sin religion precis som idag.
Micke Kuwahara svarar
24 augusti 2025 – 09:07Ja, du har helt rätt, dessa handlingar sker med största säkerhet av kärlek. Men också av en hel del okunskap, tyvärr. Det är också med kärlek som vi utvecklas och utbildar oss så att vi blir bättre på att skydda varandra från obehagligheter. Och det är med kärlek vi slutar göra sånt som vi nu förstått gör skada.
Anneli Magnusson säger
5 oktober 2013 – 08:57Det finns många aspekter att väga in när man diskuterar manlig omskärelse, några tycker jag inte kommit med tillräckligt eller alls i diskussionen här.
Inom alla religioner finns det olika tolkningar och åsikter, om jag förstått saken rätt är judendomen väldigt bejakande till dessa diskussioner. Så att hänvisa till att judar generellt tycker på ett visst sätt kan inte vara riktigt.
Alla religioner förändras och utvecklas över tiden, vissa seder och bruk försvinner och andra tillkommer. Därför borde man, utan att bli anklagad för rasism, kunna ifrågasätta manlig omskärelse inom judendomen och islam. Varför skulle inte det höra till historien lika väl som brännoffer?
Jag har läst någonstans att för män som vistas i ökenlandskap är det praktiskt att vara omskuren, man slipper få in sandkorn under förhuden. Kanske har bruket att omskära pojkar sin grund i något som var praktiskt och som sedan getts en religiös motivering och följt med till andra länder?
Rent generellt får man väl, som någon påpekar, utgå från att de kroppsdelar Gud gett oss fyller en funktion och att man åtminstone själv ska få välja om man vill ta bort eller lägga till något.
Det, som jag ser det, avgörande argumentet som många, inte minst barnläkare, hänvisar till är att operationer alltid medför risker och smärta. Inget av detta ska man inte utsätta barn för om det inte är medicinskt motiverat.
Anneli
LFL svarar
24 augusti 2025 – 09:07När man jämför manlig omskärelse med brännoffer och aborter, har man definitivt gått över gränsen för vad som är ansvarigt. Kampanjerna mot omskärelse förefaller mest vara ett surrogat för samvetet för alla som på något sätt medverkar till aborter.
När dessutom alltfler aborter motiveras med en förljugen omtanke om barnet, att alla barn som får födas ska vara älskade, så varför inte analogt med omskärelsedebatten låta dem växa upp tills de kan bestämma över sig själva och då erbjuda dödshjälp till åtminstone de som föddes oälskade?
Sedan slår det mig att alla utom en, som hittills har propagerat mot omskärelse av nyfödda, visserligen är män, men inte diskuterar utifrån någon manlig erfarenhet. Har de sett några andra män än sig själva? Vad är ”normal” förhud? Men framförallt måste man vara totalt hjärnamputerad om man rekommenderar omskärelse av uppvuxna pojkar, som kan få erektion.
Förbjuds omskärelse av småpojkar, så kommer förbud av all omskärelse, som inte sker av tvingande medicinska skäl, att förbjudas. Varför erkänner ni inte att det är vad ni vill?
Det är nog riktigt att många religiösa sedvänjor kan förklaras empiriskt, som grundat på en erfarenhet, även om man inte tror på den Gud, som enligt tron har instiftat sedvänjan. Men det är faktiskt mer än sandkorn i ökentrakter som kan föras in i kvinnans slida av oomskurna män.
Varför saknas genusperspektivet, som det alltid annars tjoas så mycket om, i just denna debatt? I ett land där människor inte tillåts bestämma själva, och där föräldrar inte tillåts bestämma över sina barn för att någon annan anser sig veta bättre vad som är barnens bästa, torde en debatt om omskärelse sluta med krav på obligatorisk omskärelse.
Vi har ju i praktiken redan näst intill obligatorisk abort för kvinnor, som inte säkert kommer att kunna försörja sitt barn.
Och har vi inte obligatorisk vaccinering av unga kvinnor mot livmoderhalscancer, som skulle kunna förebyggas lika effektivt med obligatorisk omskärelse av alla nyfödda pojkar?
Micke Kuwahara svarar
24 augusti 2025 – 09:07Mycket bra sagt!
Anneli Magnusson säger
5 oktober 2013 – 02:32LFL,
Jag tog upp brännoffer som ett exempel på en sedvänja som lämnats och på hur judendomen förändrats, inget annat. Förändring innebär att ompröva lära, ritualer osv. så varför inte pröva om det är nödvändigt att omskära pojkbebisar, med tanke på riskerna och smärtan?
Vem har sagt att äldre pojkar eller män skulle låta omskära sig? Ärligt talat hur många tror du skulle gå med på det?
Men små barn har inte möjlighet att välja, de är helt beroende av sina föräldrars omdöme.
Anneli
LFL svarar
24 augusti 2025 – 09:07Anneli
Det är fler än du som skriver här, och att jag råkade kommentera ett av dina argument, FÖR omskärelse, betyder inte att jag uppfattar detta som en privat diskussion mellan mig och dig. Du frågar vem, som har sagt att äldre pojkar eller män skulle låta omskära sig. Läs ovanför så får du se! Det är ateisterna som ger råd. Dessutom tycker jag det är märkligt att andra personer än ateisterna själva gör teologi av deras retorik. (Det är förstås också märkligt att ateister gör det. Har de blivit religiösa?) ”Rent generellt får man väl, som någon påpekar, utgå från att de kroppsdelar Gud gett oss fyller en funktion.” Ateisten, som skrev det menar naturligtvis ”de kroppsdelar som Evolutionen har givit oss”, men förstod att vi inte skulle svälja betet, om han inte bytte ”Evolutionen” mot ”Gud”. Så då gjorde han det. Snacka om falska präster!
Eftersom omskärelse (av olika skäl) kan bli aktuell senare i livet, är det mest omtänksamt att göra det medan pojkarna är små. Det finns inga hållbara medicinska skäl för något landsting att neka omskärelse av småpojkar på föräldrarnas begäran. Det förekommer många integritetskränkande obligatoriska förebyggande hälsobehandlingar på barn och ungdomar, dock mer på flickor än på pojkar, en del med tvivelaktig effekt, såsom vaccinationen mot livmoderhalscancer.
Trots kunskapen om att omskärelse av flickornas eventuella framtida sexualpartners har en bättre förebyggande effekt, och dessutom är betydligt mer riskfria. Hittills har 19 unga svenskor dött av vaccinationskampanjen. Omskärelsedebatten verkar vara en avledningsmanöver från de verkliga övergreppen. Och dessutom för att göra en jämförelse: Är du helt säkert på att inte ens sena aborter utlöser smärta och dödsångest hos den som ska dö? För många avledningsmanövrer. Felet är tydligen när något görs av religiösa motiv, och inte av uttalat medicinska motiv.
Vi hade för en tid sedan en diskussion på Bonniers blogg, där jag skrev att en god lagstiftare inte inför lagar, som troende tvingas bryta mot. Nu driver religionsfientliga debattörer en kampanj för att vi ska få just sådana lagar. Och judarna är de första som pekas ut som blivande lagbrytare.
Magnus Olsson säger
5 oktober 2013 – 04:41Utmärkt att biskopen väcker frågeställningen om det skall vara möjligt att leva sin tro i Sverige. Btrf det tagna exemplet med omskärelse besitter jag, detta bedrövliga ord, inga kunskaper tillräckliga för någon offentlig åsikt varför sådan ej meddelas utan jag håller mig till principfrågan om det är möjligt att leva ett liv med religiösa behov i Sverige men önskar precisera det till Svenska kyrkan i Sverige då Skrifterna talar mycket ( särskilt St Paulus) om den saken och skulle vilja veta hur biskopen ser på religiösa minoriteter inom svk? Hur ser deras möjlighet ut att leva och existera? / Magnus Olsson
Åke Bonnier säger
6 oktober 2013 – 07:21Magnus, vilja minoriteter menar Du? Frågan är junockså om de uttrycker någon som strider mot det dubbla kärleksbudet som jag menar måste vara en sorts nyckel för att förstå vad som är gott och vad som är mer destruktivt.
Åke Bonnier säger
6 oktober 2013 – 07:22Frågan ska vara: VILKA minoriteter menar Du?
Magnus Olsson svarar
24 augusti 2025 – 09:07Menar alla minoriteter i sak. Det är principfrågan om möjligheten jag önskat få belyst då det väl är rimligt att ett krav som ställs externt kan visa sin interna motsvarighet? Om inte bör det klargöras varför och med vilka argument. Det biskopen nu framför om det dubbla kärleksbudet är intressant, varför? Likaså vad är ”destruktivt”? För att ta exempel rent konkret kan ju nämnas exempelvis laestadianer av skilda grupperingar men listan kan fyllas på med fler. Dock är det som sagt biskopens principiella syn jag efterlyser en tydlighet om.
/ Magnus Olsson